‎لاریجانی مجوز دیدار اروپایی‌ها با ستوده و پناهی را صادر کرد

‎۱ دی ماه ۱۳۹۲ – IranSOS – کاظم جلالی: پس از اینکه تلفن قطع شد، من گفتم حالا اگر این‌ها بخواهند ملاقات کنند و جایزه ساخاروف را به این‌ها بدهند، چه می‌شود؟ مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه گفت:امکان ندارد چنین اتفاقی بیفتد، چراکه جایزه ساخاروف با حضور رئیس پارلمان اروپا اهدا می‌شود؛ بنابراین، ما به عنوان وزارت امور خارجه به شما می‌گوییم که این‌ها به هیچ وجه جایزه ساخاروف را نمی‌دهند. من این شبهه را مطرح کردم که این‌ها که آزادند در سفارتخانه‌ خارجی ملاقات کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در آنجا آقای بروجردی این پیشنهاد را داد که وزارت اطلاعات تمهیداتی بیندیشد که چنین نشد.

بالاخره داستان «کی بود کی بود من نبودم»، به پایان رسید و ‌یک تن ‌‌مسئول صدور مجور هیأت پارلمانی برای دیدار با جعفر پناهی و نسرین ستوده معرفی شد؛ موضوعی که البته در آغاز هم موضوع مهمی نبود، ولی چند رسانه به آن دامن زدند و همین را ‌برای کشور به بحرانی یک هفته‌ای تبدیل کردند.

‎‌به گزارش «تابناک»، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که نقش محوری در ماجرا‌ها داشت، در این باره اظهار داشت که در ارتباط با این سفر وزارت امور خارجه به ما گفت که این هیأت هیچ پیش‌شرطی ‌ندارد و ما برای آخرین هماهنگی‌ها، روز سه‌شنبه پیش از سفر جلسه‌ای ‌گذاشته‌ایم و از وزارت امور خارجه دعوت کرده‌ایم که آقای دلفی مدیرکل اروپا با شرکت در آن‌ از دبیرخانه شورای عالی امنیت دعوت کرد؛ اما هر چه زنگ زدیم عزیزی شرکت نکردند. از وزارت اطلاعات به معاون وزیر اطلاع دادیم که آن‌ها هم دو تن از نیروهای خود را به این جلسه فرستادند، از مجلس شورای اسلامی هم بنده و آقای بروجردی بودیم.

‎نماینده شاهرود افزود: در آن جلسه گفتیم که ما آخرین جزئیات را با هم چک کنیم و اگر پیش‌شرطی هست، بگوید. در آن زمان مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه گفت،‌ به تازگی ‌که گروه سوسیالیست‌های اروپا که به تهران آمدند و با آقای جواد لاریجانی ملاقات کردند، آن‌ها خواستار شدند که در سفر پارلمانی اروپا با این دو دیدار کنند.

‎جلالی گفت: مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه ادامه داد، ‌آقای لاریجانی به آن‌ها پاسخ داده‌ ‌که موافقت کرده‌ با ملاقات آن‌ها با این دو. بلافاصله با مطرح شدن این مسأله ما با این ملاقات مخالفت ‌و اعلام کردیم به عنوان مجلس با ملاقات این هیأت با افرادی به غیر از مسئولان جمهوری اسلامی ایران مخالفیم. دلیل آن هم این است که این‌ها حرف‌های اپوزیسیون را زیاد شنیده‌اند و باید وقت بگذارند حرف‌های خود ما را هم بشنوند، هر روز در پارلمان اروپا اپوزیسیون هستند، نیازی نیست با آن‌ها صحبت کنند.

‎من با محمد‌ جواد لاریجانی تماس گرفتم و تلفن را روی اسپیکر گذاشتم که همه دوستان بشنوند. من به وی گفتم آیا شما چنین قولی دادید؟ محمد‌ جواد لاریجانی گفت: من قول دادم به این دلیل کسانی که در این کشور جرمی مرتکب شده‌اند، محاکمه شده‌اند و مدتی مجازات خود را کشیده‌اند، ما چه چیزی را داریم پنهان کنیم، این‌ها با هر کسی که می‌خواهند ملاقات کنند، مگر جمهوری اسلامی ایران چیزی را پنهان می‌کند؟ بنابراین ما به عنوان قوه قضائیه موافق با ملاقات هستیم.

‎رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: نکته بعدی اینجاست که این افراد آزادند، چگونه می‌توانند ملاقات نکنند، نکته بعدی هم اینجا بود که آقای لاریجانی گفت که چون آن‌ها میهمان‌های مجلس هستند، هرچه شما بگویید ما‌‌ همان را انجام می‌دهیم. دوباره من تأکید کردم که ما به عنوان مجلس شورای اسلامی با هر گونه دیدار خارج برنامه مخالفیم.

‎وی افزود: پس از اینکه تلفن قطع شد، من گفتم حالا اگر این‌ها بخواهند ملاقات کنند و جایزه ساخاروف را به این‌ها بدهند، چه می‌شود؟ مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه گفت:امکان ندارد چنین اتفاقی بیفتد، چراکه جایزه ساخاروف با حضور رئیس پارلمان اروپا اهدا می‌شود؛ بنابراین، ما به عنوان وزارت امور خارجه به شما می‌گوییم که این‌ها به هیچ وجه جایزه ساخاروف را نمی‌دهند. من این شبهه را مطرح کردم که این‌ها که آزادند در سفارتخانه‌ خارجی ملاقات کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در آنجا آقای بروجردی این پیشنهاد را داد که وزارت اطلاعات تمهیداتی بیندیشد که چنین نشد.

‎جلالی گفت: بعد از این همه کاری که انجام دادیم، در روز اول سفر که برنامه در اختیار آن‌هاست و به دلیل اینکه سفارت یونان رئیس دوره‌ای پارلمان اروپاست و باید این‌ها برنامه خود را با آن‌ها هماهنگ کنند و تمام سفرای اروپا را دعوت می‌کنند، در آنجا حضور یافتند و این ملاقات انجام شد.

‎وی افزود: این عمل، ‌خلاف عضو دیپلماتیک بود و مجلس شورای اسلامی همه کارهای خود را انجام داد و آنچه ‌ما می‌توانستیم شبهات را وارد کنیم و پاسخ بگیریم، فکر می‌کنم هیچ کوتاهی را نداشتیم.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال