‎اداره خارجیان آلمان نمی تواند پول ماهیانه پناه جویان را به دلیل پرنکردن فرم بازگشت داوطلبانه کم کند

حنیف حیدرنژاد – دادگاه فدرال تامین اجتماعی آلمان در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ طی حمکی [شماره پرونده: B 7 AY 7/12 R] اعلام کرد که کم کردن مستمری ماهیانه پناه جوئی که حاضر به امضاء کردن فرم “بازگشت داوطلبانه” نمی باشد عملی غیر قانونی است. در حکم آمده است: مسئله “خواست باطنی” پناه جو می باشد.

اداره خارجیان در آلمان آندسته از پناه جویانی که پرونده پناهندگیشان بسته شده و فاقد پاس معتبر باشند را زیر فشار قرار داده تا از طریق سفارت کشور خود پاس تهیه کنند. هدف بعدی اداره خارجیان این است تا این افراد را با پاس معتبر از آلمان اخراج کند. اکثریت قریب به اتفاق پناه جویان از پذیرش چنین خواستی سر باز می زنند. اداره های خارجیان، بویژه در مناطق روستائی یا مناطقی که اداره آن با احزاب محافظه کار می باشد، از روش های مختلف استفاده می کنند تا این دسته از پناه جویان را ناچار به پر کردن “فرم بازگشت داوطلبانه” کنند. این فرمها از طریق اداره خارجیان به سفارت کشور مربوطه ارسال شده تا از آن طریق یا پاس یا برگه عبور از مرز برای پناه جوی اخراجی صادر شود. اگر پناه جوئی از پرکردن فرم بازگشت داوطلبانه خودداری کند، معمولا اداره خارجیان بعد از سه بار  نامه نگاری، مستمری ماهیانه آن پناه جو را کم و مرحله به مرحله (هر سه ماه یک بار) حتی کل مستمری را قطع می نماید.

‎حکم اداره فدرال چنین روشی از سوی اداره خارجیان را نه تنها نادرست، بلکه ناقض روح قانون اساسی آلمان می داند. به باور این دادگاه سوال این است: آیا یک اداره دولتی در آلمان می تواند از یک خارجی که موظف به ترک خاک آلمان است بخواهد که برخلاف خواستش برگه باز گشت داوطلبانه را امضاء کند- یک دروغ- را امضاء کند، که بتوان با آن اخراج را به اجرا گذاشت؟ آیا یک اداره دولتی اجازه دارد که حتی برای تحقق این منظور قطع یا کم کردن کمک های مالی را به اجرا بگذارد، آنهم در حالی که فرد مورد نظر ناچار باشدعملی را برخلاف میلش انجام دهد.

‎دادگاه بر این باور است که به دلایل متکی بر قانون اساسی نمی توان از یک خارجی موظف به ترک خاک آلمان خواست که اطلاعات غلط [دروغ] تحویل دهد. چرا که چنین درخواستی برخلاف خواست باطنی فرد و در نتیجه ناقض آزادی فکر و اندیشه بوده و به همین خاطر نیز با بنیادهای تزلزل ناپذیر قانون اساسی در تضاد می باشد.

‎توصیه: باید توجه داشت که این حکم به خودی خود برای اداره خارجیان الزام آور نیست زیرا این اداره ار وزارت داخله ایالت خود دستور می گیرد. اما در صورتی که بر علیه درخواست اداره خارجیان شکایت شده و کار به دادگاه بکشد، در این حالت است که می توان از این حکم کمک گرفت. بنابراین در صورتی که پناه جوئی در آلمان با چنین مشکلی مواجه است می تواند متن آلمانی این خبر را چاپ و به وکیل خود ارائه دهد تا اقدامات قانونی لازم را پیگیری کند.

‎حنیف حیدرنژاد
۲۳٫۱۲٫۲۰۱۳

hanifhidarnejad@yahoo.de

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال