‎کرمان، کانون بحران آب در ایران

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۱۱-۱۶-IranSOS- رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر بحران آب ادامه یابد شاید مجبور شویم به‌علت کمبود شدید آن، شهرهایی از ایران را از نقشه حذف کنیم. به گزارش (ایسنا)، منطقه‌ی کویر، دکتر «علی‌اکبر حقدوست» صبح امروز(یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه) در کارگاه آموزشی «جایگاه نمک‌زدایی و استفاده دوباره از آب در توسعه منابع» در محل سالن بانک ملت کرمان اظهار کرد: آب که حیات ما به آن وابسته است بیش از سه چهارم وزن بدنمان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: حیات تک‌تک سلول‌های بدن به آب وابسته است و بدون آن انجام هیچ کاری میسر نیست اما با این همه آنطور که باید قدردان این مایه حیاتی نیستیم.

‎حقدوست تصریح کرد: آب سالم ده‌ها ویژگی دارد که بدون رعایت آنها تبعات سنگینی را متحمل خواهیم شد بطوریکه وقتی سطح آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد خیلی از املاح آن‌ها تغییر کرده و در بلند مدت عوارض متعددی خواهند داشت.

‎رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مستندات پزشکی نشان می‌دهد که برخی املاح مانند آرسنیک و آلومینیم تأثیرات مخربی بر روی مغز انسان می‌گذارد بدین ترتیب وقتی آب یک منطقه یا استانی بیش از سه برابر حد استاندارد دارای این املاح است در دراز مدت سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

‎وی افزود: پدیده خشکسالی نیز بر همه واحدهای جامعه تأثیر می‌گذارد که حوزه بهداشت و درمان هم از این قاعده مستثنی نیست.

‎حقدوست خاطرنشان کرد: تاکنون شاهد خالی شدن روستاها از سکنه بودیم و چنانچه شرایط به همین روال پیش برود شاهد خالی شدن شهرها هم خواهیم بود و شاید مجبور شویم به‌علت کمبود شدید آب، شهرهایی از ایران را از نقشه حذف کنیم.

‎رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: استان کرمان که دچار بحران آب بوده و از کمبود آن رنج می‌برد سالانه آب سالم آن به میزان بسیار زیادی از طریق محصولات کشاورزی مانند هندوانه و … مصرف می‌شود که باید دراین زمینه اقدامی موثر انجام و صرفه‌جویی شود.

‎وی گفت: بحران آب جدی است و تنها مربوط به نقطه خاصی از زمین نیست اما باید گفت که ما در کانون این بحران واقع شده‌ایم.

‎حقدوست یادآور شد: احترام ما به محیط زیست باید با جنسی که در دنیای امروز است متفاوت باشد و باتوجه به اینکه حتی انجمن‌های محیط زیست هم در این رابطه هشدار می‌دهند اگر درست فکر نکنیم نسل بعدی و فرزندان ما دچار مشکلات جدی خواهند شد، چون ما طبق باورها و نگاه عمیق گذشتگان به جهان امروز به عنوان عضو محترم نگاه نمی‌کنیم.

‎رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: اجزای خلقت دارای اصالت هستند و اگر با این نگاه به خلقت بنگریم تلاش برای حفظ محیط زیست هم خیلی عمیق‌تر خواهد بود.

‎وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عناصر حفظ محیط زیست توجه به آب است خاطرنشان کرد: باید هرکدام از ما کانونی باشیم برای انتقال این پیام‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال