اتهام افساد فی الارض پرونده فعالان محیط زیست به جاسوسی تغییر پیدا کرد

دوشنبه ۲۲ مهر٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۱۰-۱۴-SOS Iran- به گفته سخنگوی قوه قضاییه، اتهام افساد فی الارض متهمان پرونده فعالان محیط زیست به “همکاری با دولت متخاصم جهت جاسوسی” تغییر کرده است. پیشتر محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری از حذف اتهام “افساد فی الارض” از کیفرخواست چهار تن از متهمان پرونده فعالان محیط زیست بازداشتی خبر داده بود. متهمین این پرونده مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیست در ایران هستند که بیش از ۶۰۰ روز گذشته را در بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برند.به گزارش هرانا، به نقل از ایرنا، امروز دوشنبه ۲۱ مهرماه ۹۸، سخنگوی قوه قضائیه گفت: اتهام افساد فی الارض متهمان پرونده فعالان محیط زیست به “همکاری با دولت متخاصم آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران جهت جاسوسی به نفع سیا و موساد تغییر یافته است.

بر اساس این گزارش غلامحسین اسماعیلی اعلام کرد: مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار سه متهم پرونده برای بیان آخرین دفاعیات به دادگاه احضار شدند.

وی افزود: بر اساس ماده ۲۸۰ آئین دادرسی کیفری دادگاه می‌تواند در جریان رسیدگی به پرونده عنوان اتهامی را تغییر دهد و بر همین اساس اتهام افراد اشاره شده از افساد فی الارض به همکاری با دولت متخاصم آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران جهت جاسوسی به نفع سیا و موساد تغییر می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: بر اساس آیین دادرسی، دادگاه تکلیف دارد اگر اتهام را تغییر دهد، اتهام جدید را تفهیم کند و بر اساس همان فرایند قضایی اقدام قضایی انجام شده است.

یک نفر دیگر پرونده یعنی طاهر قدیریان که برای او نیز اتهام افساد فی الارض صادر شده بود در روزهای آینده به دادگاه احضار می‌شود.

روز جاری همچنین محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری اعلام کرده بود: اتهام افساد فی‌الارض که به چهار نفر از فعالان محیط‌ زیستی بازداشتی زده شده بود، در روزهای گذشته از آنها برداشته شده است.

گفتنی است پس از برگزاری جلسات اول، دوم، سوم،چهارم و پنجم دادگاه این فعالان محیط زیستی در تاریخ ۱۰، ۱۳، ۲۳، ۲۴ و ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ادامه جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده به سال جاری موکول شده بود.

مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیست در ایران بیش از ۲۰ ماه گذشته را در بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برند.

در حالی که وزارت اطلاعات به عنوان مرجع قانونی و تخصصی اعلام کرد این افراد را جاسوس نمی‌داند، پافشاری سپاه پاسداران وضعیت پرمخاطره‌ای از لحاظ حقوقی، روحی و جسمی برای متهمان این پرونده ایجاد کرده است.

پیش از برداشته شدن اتهام “افساد فی الارض” در کیفرخواست صادره، چهار نفر به این اتهام از طریق همکاری با دول متخاصم، سه نفر به اتهام اجتماع و تبانی برای جاسوسی به نفع دول متخاصم و یک نفر بابت اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی (و اتهامات موردی دیگر) متهم شده‌ بودند.

هرانا پیشتر در گزارشی مفصل به آخرین وضعیت این متهمین در زندان اوین پرداخته بود. در این گزارش اشاره شده بود که برخی از این متهمان از جمله یکی از زنان، به قصد اخذ اعترافات اجباری در ایام بازجویی مورد بدرفتاری و آزار جنسی قرار گرفته است. او تهدید به تجاوز شده و وضعیت بسیار بحرانی را در زندان سپری می‌کند. این زندانیان بعضا بیمار هستند و با شرایط روحی نامناسبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال