اعدام ۸ زندانی در ۲روز؛ تاکید زنان زندانی بر مبارزه با اعدام

دوشنبه ۲۹مرداد, ۱۴۰۳-۲۰۲۴-۰۸-۱۹-SOS Iran- منابع حقوق بشری از اجرای حکم اعدام دست‌کم هشت زندانی طی دو روز گذشته در زندان‌های یزد و عادل‌آباد شیراز خبر داده‌اند. گلرخ ایرایی و مریم یحیوی، در نامه‌هایی از اوین بر ضرورت ادامه مبارزه علیه اعدام در ایران تاکید کردند.

آنگونه که منابع حقوق بشری خبر می‌دهند، طی دو روز گذشته حکم اعدام دست‌کم هشت زندانی در زندان‌های یزد و عادل‌آباد شیراز به اجرا درآمده است.

به گزارش دویچه وله؛ سایت حال‌وش که عمدتا اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، در گزارشی نوشت روز دوشنبه ۲۹ مردادماه حکم اعدام پنج زندانی از جمله سه زندانی بلوچ با اتهامات مرتبط با “مواد مخدر” و دو زندانی تبعه کشور افغانستان از جمله با اتهام “قتل” در زندان یزد اجرا شد.

طبق این گزارش، این زندانیان روز شنبه ۲۷ مردادماه برای اجرای حکم اعدام از بند‌های عمومی به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

حال‌وش دو زندانی بلوچ اعدام‌شده را عبدالرحمان‌ دامنی (گرگیج) ۳۴ ساله فرزند خدابخش، متاهل و دارای دو فرزند و عبدالرئوف شه‌بخش (دهمرده) ۳۳ ساله متاهل و دارای دو فرزند، هر دو اهل و ساکن زاهدان اعلام کرده است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز در گزارشی نوشت روز شنبه ۲۷ مردادماه حکم اعدام سه زندانی به‌ نام‌های یوسف کاظم‌زاده، علی سلیمی و حیدر عرب در زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) به اجرا درآمد. این سه زندانی در پرونده‌های جداگانه‌ای با اتهام‌های مرتبط با “مواد مخدر” و “قتل عمد” به اعدام محکوم شده بودند.

بر اساس این گزارش، یک زندانی دیگر نیز که حکم اعدام دریافت کرده و برای اجرای آن به سلول انفرادی منتقل شده بود، با اخذ مهلت دوماه به سلول خود بازگشت.

فعالان و نهادهای حقوق بشری از افزایش شمار اعدام‌ها در جمهوری اسلامی خبر می‌دهند. از جمله آنها سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز ۱۸ مردادماه از اجرای احکام اعدام دست‌‌کم ۸۷ زندانی طی یک ماه و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران خبر داد.

سازمان حقوق بشر ایران هم روز شنبه ۱۳ مردادماه با انتشار گزارشی از اعدام دست‌کم ۳۰۰ نفر از جمله ۴۲ شهروند بلوچ، ۲۰ شهروند کُرد، ۲۰ شهروند افغانستانی و ۱۵ زن طی هفت ماه گذشته خبر داد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال