تصویب قانون مهاجرت در آلمان؛ سختگیری ها و گشایش ها

یکشنبه ۱۹ خرداد٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۰۶-۰۹-SOS Iran- حنیف حیدرنژاد- بسته تغییرات قانونی مربوط به امور مهاجرت و پناهندگی روز جمعه ۷ یونی ۲۰۱۹ در پارلمان آلمان به تصویب رسید.

پیشترکابینه آلمان لایحه این تغییرات را تصویب کرده بود. قانون جدید “قانون مهاجرت نیروی کار فنی- Fachkräfteeinwanderungsgesetz” نام دارد.

برای تصویب این قانون، لازم بود تا تغییرات مختلفی در هفت قانونِ دیگرِ مرتبط با خارجیان، پناهجویان، قانون کار و…  انجام گردد. به همین خاطر این مجموعه تغییرات با عنوان “بسته” تغییرات قانون مربوط به مهاجرت و پناهندگی نامیده می شود. این قانون قرار است از اول ژانویه ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته شود.

نیاز به نیروی کار تخصصی

زمینه تصویب این قانون به دو موضوع مهم بر می گردد: نیاز اقتصاد آلمان به نیروی کار متخصص و فنی: در این مورد ارزیابی کارشناسان از نیازی بالغ بر ۲۶۰ هزار نفر نیروی کار متخصص در سال صحبت می کنند.

قانون جدید امکان جذب نیروهای متخصص از کشورهای مختلف را تسهیل می کند. برای این منظور نیروهای متخصص و فنی در کشورهای دیگر امکان خواهند داشت که برای پیدا کردن کار در آلمان، از سفارت این کشور در کشور خود درخواست ویزا دهند. این دسته از افراد می توانند ویزائی برای شش ماه دریافت کرده تا در آلمان بتوانند برای خود کار پیدا کنند، ولی همه هزینه های مربوط به محل زندگی، امور درمانی و … را باید خود به عهده بگیرند. اگر این افراد موفق شوند که کار پیدا کنند و قرارداد کاری در دست داشته باشند، می توانند اجازه اقامت دریافت کنند.

جزئیات مربوط به شرایط دریافت ویزا، از جمله شرط مدرک تحصیلی یا سابقه کاری یا شرط سنی و شرط میزان آشنائی با زبان آلمانی و اینکه در هر زمان برای کدام رشته های کاری نیاز به نیروی متخصص می باشد، بعدا مشخص خواهد شد.

اخراج سریعتر پناهجویان رد شده

زمینه دوم برای تصویب این قانون به پناهجویان مربوط می باشد. در حال حاضر ده ها هزار نفر از پناهجویانی که پرونده درخواست پناهندگیشان در آلمان بسته شده است، هنوز در این کشور زندگی می کنند زیرا به دلیل نداشتن پاسپورتِ معتبر امکان اخراج آنها وجود ندارد. (سال ۲۰۱۸ اخراج ۳۱ هزار پناهجو به دلایل مختلف عملی نشد) به پناهجویانی که پرونده پناهندگیشان کاملا بسته شده است و باید خاک آلمان را ترک کندد اما به دلایل محتلف نمی شود آنها را اخراج کرد برگه ای با نام “دولدونگ” داده می شود. قانون جدید سختگیری بر علیه ایندسته از پناهجویان را بسیار شدیدتر می کند، از جمله: اگر ایندسته از پناهجویان در مدتی که به آنها ترک خاک آلمان ابلاغ شده است، آلمان را ترک نکنند، پس از پایان این مهلت، پلیس اجازه دارد آنها را دستگیر و به زندان منتقل کند. اگر زندان اخراج که مخصوص ایندسته از افراد می باشد ظرفیت نداشته باشد، قانون جدید اجازه می دهد که آنها به زندان معمولی و به یک بخش جداگانه منتقل شوند. پلیس اجازه دارد وارد خانه این افراد شده و خانه و وسایل آنها را بازرسی کند. اجازه کار ایندسته از افراد لغو می شود، میزان کمک های ماهیانه دولتی به ایندسته از افراد کم شده و در مواردی فقط به کمک جنسی محدود می شود، ایندسته از افراد به کمپ های مخصوصی منتقل خواهند شد که پرت و دور افتاده است و اجازه مسافرت و جابجائی به آنها داده نخواهد شد. همه این اقدامات با هدف آن است که اخراج پناهجویان سریعتر و ساده تر شود. به این دسته از افراد برگه “دولدونگ” داده خواهد شد که روی آن نوشته شده است هویت قابل تائید نیست.

قانون جدید همچنین دادن اقامت به آندسته از پناهجویان که دولدونگ داشته ولی یک و نیم سال است که کار کرده و قرارداد کار دارند را ممکن می سازد، به شرط آنکه در جامعه خوب جا افتاده و جذب شده باشند. اما به افرادی که از ۰۱٫۰۸٫۲۰۱۸ درخواست پناهندگی داده و “دولدونگ” دریافت کرده اند اجازه کار داده نخواهد شد.

منتقدین در هفته های گذشته این سختگیری ها را نقض حقوق بنیادین انسانی و نقض حقوق پناهجویان می دانند. ۲۲ سازمان حقوق بشری و مدافع پناهجویان بطور مشترک و با فراخواندن نمایندگان پارلمان آلمان تلاش بسیار کردند تا از تصویب این قانون با محتوای فعلی جلوگیری کنند. اما پارلمان آلمان سرانجام با ۳۷۱ رای موافق، ۱۵۹ رای مخالف و ۱۱۱ رای ممتنع این قانون را تصویب کرد. به این ترتیب شرایط برای پناهجویان در آلمان سختر، اما از سال ۲۰۲۰ ورود آنانکه تخصص داشته و بتوانند در آلمان یک قرارداد کار، مرتبط با تخصص خود پیدا کنند آسان تر می شود.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر این قانون و اینکه در عمل چگونه پیاده خواهد شد باید منتظر بود تا هر ایالت آئین نامه اجرائی مرتبط با این قانون را به تصویب برساند.

http://www.hanifhidarnejad.com

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال