‎زنان مسلمان آلمانی داوطلب برای ازدواج در سوریه

‎چهارشنبه٬ ۹ اسفند ماه ۱۳۹۲ -IranSOS- حنیف حیدرنژاد: نیروهای امنیتی آلمان تائید می کنند که گرایشی در بین دختران  و زنان مسلمان در آلمان پدیدار شده که به سوریه رفته تا در “جهاد” برعلیه نیروهای بشار اسد شرکت کنند. آرزوی این زنان ازدواج با یک “جهادیست” بوده و اینکه روزی بیوه یکی از این جهادگران باشند. “ولت آنلاین” در یک گزارش به تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۴ به نمونه یک دختر ۱۶ساله مسلمان از پدری الجزایری و مادری آلمانی اشاره می کند که با جعل نامه ای از پدر و مادرش که در آن نوشته بوده آنها با مسافرت تنهای او موافقت دارند، از طریق هوائی از  آلمان خارج و به ترکیه رفته و از آنجا نیز خود را به سوریه رسانده است. او که در دبیرستان درس می خواند از طریق اینترنت و فیسبوک با جهادیست های آلمانی که در سوریه هستند ارتباط داشته و تحت تاثیر آنها قرار گرفته و تصمیم می گیرد به آنها بپیوندد.

بر اساس برآوردهای سازمان ضد اطلاعات آلمان موسوم به پاسدار قانون اساسی، تاکنون ۳۰۰ نفر از آلمان به جهادیست ها در سوریه پیوسته اند که ۲۰ نفر آنان را زنان تشکیل می دهند. کارشناسانی که تروریسم-  اسلامی را بررسی می کنند تاکید دارند که نقش زنان در سازمان های افراطی اسلامی در آلمان پیوسته برجسته تر می شود. آنها اغلب مسئولیت هائی در جمع آوری کمک مالی، شبکه های ارتباطی و تبلیغات را به عهده دارند. یکی از این کارشناسان می گوید آنها با الگو برداری از عایشه، همسر پیامبر اسلام که در یکی از جنگ ها بر شتری سوار شده و بر طبل می کوبید و  رزمندگان اسلام را تهیج می کرد، به دنبال آن هستند تا رزمندگان مسلمان در سوریه را، بویژه در امور تبلیغی پشتیبانی کنند.

بدین ترتیب آنها خود را در ردیف “مجاهده” ها  قرار می دهند. حضور این زنان بویژه در شبکه های اجتماعی بسیار قابل توجه است. در آنجا، آنها بصورت ناشناس در نوشتنِ نظر و بحث هائی که در جریان است به طور فعال شرکت می کنند و تلاش می کنند تا هم سطح مردان حضور خود را نشان دهند. کاملا واضح است که آنها از سطح آگاهی های مذهبی عمیق تری برخوردارند. به خوبی به قرآن و نقل قول های مربوط به پیامبر آشنا هستند و می دانند که چه چیزهائی ممنوع و چه چیزی مجاز هستند.

‎مردها  زیاد هم “مرد” نیستند

در برخی از شبکه های اجتماعی بحث این زنان بر سر آن است که مردهای مسلمان، زیاد هم مرد نیستند و بجای آنکه وارد جهاد و مبارزه عملی شده و پا به میدان بگذارند، دلشان را به بحث های اینترنتی و فیسبوکی خوش کرده اند. بدین ترتیب این زنان نقش و مسئولیت “مردانه” تری را برای خود قائل شده که باید میدان نبرد را پر کنند. برای مثال یکی از زنان در فیسبوک با گذاشتن عکس یکی از تروریست های اسلامی که کشته شده است، از او  این طور یاد می کند: “او  یک شیر این امت بود”. و  سوال می کند:”کجایند شیر های دیگری که راه او را ادامه دهند؟”

‎کارشناس امور ضد تروریسم اسلامی از سازمان پاسدار قانون اساسی آلمان می گوید: اگر چه مسلمانان محافظه کار معتقدند که زن اجازه ندارد بدون همراهی یک مرد مسافرت کند، اما آنجا که به شرکت در “جهاد” مربوط شود نظرشان را تغییر داده و معتقدند که زنان اجازه دارند که تنها هم مسافرت کنند. به این ترتیب، زنان دیگر نمی خواهند فقط از راه دور در این “جهاد” شرکت داشته و پیوسته تمایل بیشتری برای حضور فیزیکی در میدان مبارزه در آنان بالا می گیرد. یکی از همین زنان که از آلمان به سوریه رفته، سال گذشته در یادداشت های روزانه اش در فیسبوک به یازده سپتامبر و سرکوب و تحقیر روزمره زنان از دید خودش در اروپا اشاره کرده و می نویسد:”اکنون اینجا هستم. ایستاده بر زمین جهاد و غیرت، در سوریه. همسر یک مجاهد.

در اینجا بالاخره اجازه دارم آزاد باشم. نقاب و روبنده بر چهره بزنم و آنطور باشم که می خواهم. بدون آنکه کسی مرا مسخره کند و دست بیاندازد. حتی اگر بخواهم می توانم دو تا یا سه تا روبنده به صورتم بزنم.” نمونه فوق نشان می دهد که خواسته خیلی از این زنان زندگی زیرِ سایه ی شریعت اسلامی است. از همین رو می توان دید که چطور در شبکه های اینترنی دنبال یک مبارز و مجاهد می گردند تا با او ازدوا ج کنند.

‎استراتژی پنهان در لوای بهم پیوستگی خانوادگی

یکی از تحلیلگران امنیت داخلی این گونه ازدواج ها را “ازدواج های جهادی” می نامد و می گوید: “ما حتی ملاحظه می کنیم که از طریق فیسبوک چنین ازدواج هائی انجام می شود.” وضعیتی که مایه نگرانی سازمان های امنیتی شده است. چرا که بیم آن می رود که از سوی نیروهای افراطی اسلامی یک استراتژی مشخص پشت آن پنهان شده باشد. این تحلیلگر  اضافه می کند: این زنان بعد از مدتی به آلمان بر می گردند و اگر حامله باشند درخواست بهم پیوستگی خانوادگی داده تا پدر بچه به آنها بپیوندد. به این ترتیب مردی که می تواند یکی از رهبران گروهای جهادی باشد وارد آلمان می شود.

‎پلیس و سازمان پاسدار قانون اساسی درصدد هستند که از قبل جلوی وقوع چنین وضعیتی را بگیرند. اگر آنها متوجه شوند کسی قصد پیوستن به جهادیست ها در سوریه را دارد، قبل از آنکه از آلمان خارج شود با او ارتباط برقرار کرده و می گویند که او را زیر نظر داشته و حرکاتش در سوریه را نیز زیر نظر خواهند داشت. به او می گویند ارتباط با سازمان های تروریستی در آلمان جرم محسوب می شود.

این تاکتیک در بسیاری موارد موثر بوده است. گروهای جهادی اما بیکار ننشسته و هر بار از روش های جدیدی برای جذب کمک و نیرو ی تازه  استفاده می کنند. یکی از روش های جدید آنها برگزاری جلساتی با پوشش حمایت از مردم سوریه و جلب کمک های انسانی برای آسیب دیدگان است. نیروهای امنیتی آلمان اما، حدس می زنند هدف واقعی، انتقال و رساندن این کمک ها به جهادیست ها در سوریه می باشد.

‎برگردان: حنیف حیدرنژاد
۲۸٫۰۲٫۲۰۱۴

hanifhidarnejad.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال