‎آموزش و پرورش آمار دانش‌آموزان معتاد اخراجی را اعلام کند

‎‎دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲-IranSOS- فرید براتی‌سده: مسوولین آموزش و پرورش بعد از کلی حرف زدن گفتند دانش‌آموز معتاد نداریم؛ این در حالیست که در یک شهر کوچک آمار ۱۰۰ نفری دانش آموزان معتاد را به ستاد داده‌اند‌. ‎مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: آموزش و پرورش اگر نمی تواند آمار دانش‌آموزان معتاد را به ستاد بدهد حداقل می تواند آمار دانش آموزانی که به این دلیل آنها را از مدارس اخراج می کند را بدهد و این آمادگی در دفتر درمان و در ستاد و دستگاه‌ها وجود دارد که خدمات درمانی به این گروه بدهیم

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از تهیه پروتکل درمانی کودکان و دانش آموزان خبرداد.

‎فرید براتی‌سده در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره تهیه پروتکل‌های درمانی برای مخدرهای جدید و اینکه آیا مواد جدیدی به ستاد گزارش شده یا خیر؟ گفت: در گزارش‌های رسیده مخدر جدیدی کشف نشده و در بررسی‌ها مشخص شد مخدر«گُل» که جدیدترین مواد است از مواد محرک تهیه می‌شود؛ البته بیشتر این مواد پس از تغییر با اسم جدید روانه بازار می‌شوند در حالی که همان محرک‌های قبلی هستند لذا این مواد پروتکل درمانی ندارند.

‎وی افزود: چندی پیش در بیرجند ماده مخدر جدیدی به نام «خسوف» اعلام شد که در آزمایشگاه ناجا مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد خوشبختانه ماده مخدری در آن وجود ندارد.

‎آموزش نیروهای متخصص برای درمان شیشه از سال آینده

‎مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مواد دیگری که وارد بازار می‌شود، اکثرا تخدیری و توهم‌زا هستند که پروتکل ویژه خود را دارند؛ البته پروتکل‌های موجود الزامات درمان مواد محرک را دارند و با وزارت بهداشت و سازمان‌ بهزیستی تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده تا دوره‌های آموزشی آن از سال آینده برنامه‌ریزی شود و در سراسر کشور افراد متخصصی برای درمان محرک و شیشه آموزش ببینند.

‎وی همچنین ادامه داد: پروتکل داروهای آگونیست نیز در حال اصلاح است و تا پایان خرداد ماه ۹۳ متن جدید پروتکل درمان و داروهای اعتیاد آماده و ابلاغ می‌شود.

‎براتی‌سده درباره تهیه پروتکل درمان گروههای متعدد گفت: درمورد زنان اقداماتی صورت گرفته و در حال حاضر برای زنان باردار و شیرده، پروتکل درمانی از سوی وزارت بهداشت تشکیل شده و پروتکل درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان نیز در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر است که این پروتکل در حال آماده‌سازی است و برای تعدادی از دانش‌آموزان با هدف ترک کامل اعتیاد قبل از رسیدن به متادون درمانی به صورت بستری انجام می‌شود.
‎آغاز درمان ۱۰۰ دانش آموز معتاد
‎مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: این پروتکل به صورت پایلوت اجرا می‌شود که در مرحله اول ۱۰۰ کودک معتاد که اکثرا دانش آموزان بدون خانواده هستند، در یکی از شهرستان‌های کشور معرفی شده‌اند تحت درمان قرار می‌گیرند.

‎وی گفت: سازمان بهزیستی پذیرفته است تا درمان این کودکان را پس از درون، تحت حمایت‌های اجتماعی از جمله شبه خانواده ببرد و وزارت بهداشت نیز عنوان کرده است که اولویت درمان ما این کودکان نیست و باید هزینه‌های آن تامین شود که مقرر شد تمام هزینه درمان این کودکان که ۲۰ میلیون تومان است با کمک ستاد و کمیته امداد امام خمینی(ره) تامین و این کودکان تحت درمان قرار بگیرند.

‎براتی سده تاکید کرد: با درمان این ۱۰۰ کودک، پروتکل درمانی کودکان به صورت پایلوت در کشور آغاز می‌شود؛ چرا که درمان کودکان و نوجوان یک بسته است که در سازمان بهزیستی نوشته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین باید تعداد آنها مشخص شود و در مرحله بعدی نیز سایر گروهها از جمله دانشجویان و سربازان وارد این پروتکل درمانی می‌شوند؛ البته اولویت در حال حاضر با گروه‌های حساس یعنی کودکان و دانش آموزان است.

‎مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با گله‌مندی از این موضوع که هر یک از دستگاهها به طور انفرادی اعلام آمادگی می‌کنند و این زنجیره به صورت واحد تشکیل نمی‌شود، به طرحی در زمان حضورش در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: زمانی که بهزیستی بودم اعلام آمادگی کردم برای درمان اعتیاد کودکان ۲۰۰ میلیون تومان یارانه برای درمان تهیه کنیم و این طرح تنها یک شرط داشت که آموزش و پرورش حتی یک دانش آموز را اخراج نکند، چراکه با اخراج و دادن پرونده دانش آموزان به دستشان عملا آنها را به سمت بزهکاری سوق می داد و چه بسا گروه‌هایی در بیرون از مدرسه در انتظار چنین افرادی برای توزیع مواد بودند.

‎براتی ادامه داد: در آن مقطع زمانی مقررشد آموزش و پرورش در قالب مرخصی همانند کودک بیمار با آنها برخورد کرده و حتی با مرخصی تحصیلی آنها موافقت کند تا آنها در مراکز تحت درمان قرار بگیرند، اما زمانی که همه مقدمات آماده اجرا شد و به قول معروف شیرینی کار را هم خوردیم، آموزش و پرورش آمار نداد که بخواهیم منابع آن را تامین کنیم.
‎آموزش و پرورش آمار دانش آموزان معتاد اخراج شده را اعلام کند
‎وی افزود: در این شرایط پیشنهاد دیگری به آنها دادیم که در درمانگاه‌های فرهنگیان، درمان اعتیاد کودکان معتاد انجام شود، اما مسوولین آموزش و پرورش بعد از کلی حرف زدن گفتند دانش‌آموز معتاد نداریم؛ این در حالیست که در یک شهر کوچک آمار ۱۰۰ نفری دانش آموزان معتاد را به ستاد داده‌اند‌.

‎مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: آموزش و پرورش اگر نمی تواند آمار دانش‌آموزان معتاد را به ستاد بدهد حداقل می تواند آمار دانش آموزانی که به این دلیل آنها را از مدارس اخراج می کند را بدهد و این آمادگی در دفتر درمان و در ستاد و دستگاه‌ها وجود دارد که خدمات درمانی به این گروه بدهیم.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال