‎آخر سالی بپا نفتی نشی!

‎سه‌شنبه٬ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲-IranSOS- نفت موجود عجیبی است و بیش از اعجاب آور بودنش، غریب نیز هست؛ آن هم در سرزمینی که یکصد و اندی سال است که چراغش را چاه های نفتی مسجد سلیمان و دیگر نقاط نفت خیز، گرم نگه داشته اند (بگذریم از این که تا چه حد مردمان این مناطق از منافع مستقیم سرمایه زیرپای شان بهره برده اند و این فواید، بیش تر نصیب شهرهای بزرگ شده یا آن ها). چرا غربت؟ چون مهم ترین رخداد نفتی ایران در آخرین روز سال شمسی رقم خورده و حالا که نیم قرن از آن می گذرد، کم تر به یاد کسی مانده که ۲۹ اسفند چرا تعطیل است و این آخرین روزِ سال قبل، چه ربطی به «نو»روز دارد؟

به گزارش ایسنا، فرشاد مهدی‌پور در ادامه در خراسان نوشت: راه رفتن و نشستن و برخاستنِ ما و مهم تر از آن، غذا خوردن و سفر کردن و قرار و مدار گذاشتنِ ما، خیلی بیش تر از گذشته به نفت مربوط شده و می شود پا را از این حد هم فراتر گذاشته و گفتن و خندیدن و حرف زدن و درست رفتار کردنمان هم، به نفت گره خورده است و از همان روزی که «چاه شماره یک» زده شد تا امروز، پای انگلیسی ها (و غربی ها) در روابط میان ایرانی ها و نفت شان در میان بوده و هست و گویی این گرفتاری، تمامی ندارد.

یک نمونه اش (بدون توجه به جهات سیاسی تحولات)، همین قضایای ژنو و توافق های آن است که اولین ثمره اش را می توان در رونمایی از تبلیغات مربوط به فروش خودروهای خارجی در خیابان های پایتخت و دیگر شهرها دید؛ یعنی به محض آن که قرار است (به اصطلاح) درِ باغ سبزی باز شود و همگان از دستاوردهای توافق بهره ببرند، خودروسازان غربی و شرقی سر و کله شان پیدا می شود تا به دو طریق پول حاصل از نفت را مالِ خود کنند: یکی درآمد مستقیمی که از فروش خودروهای شان به دست می آورند و دیگری افزایش میزان استفاده از نفت (بنزین) که نهایتا کاهش سایر استفاده های بهینه را به دنبال دارد و دود شدن سرمایه ملی در خیابان ها و بزرگراه ها و عقب ماندن از چرخه پیشرفت مولد.
‎حالا دیگر آلودگی شهرها و نفس کشیدن هم وابسته به نفت شده و هزار چیز دیگر و اگر نفت نبود، چه می شد؟ ایرانی ها اهل بالازدن آستین و جمع وجور کردن همت شان بودند یا کشوری می شدند در ردیف بسیاری از ممالک پرت و پلای دیگر که در همین اطراف و اکناف، تعدادشان بسیار است؟ در نمونه هایی مانند ترکیه و مالزی و پیش از این ها، کره جنوبی و ژاپن که به طور مداوم مثال زده می شوند، هیچ جا اثر پُررنگی از نفت نیست، اما تلاش هست و طبق قاعده «لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی»، امکانات دنیوی فراهم آمده و امان از این «پول نفت» که بسیاری خواسته اند سرِ سفره ها بیاورند و هنوز هم شعار داغ همه انتخابات است و کم تر درباره اش سوال می شود که اصلا کجا چنین تعهدی داده شده که درآمد حاصل از نفت، باید بدون تقلاکردن، نصیب کسی شود؟
‎این که نفت، موجود عجیبی است به همین چیزهاست که سبک زندگی و کار و حتی زبان ما را از صد و اندی سال پیش به این طرف دگرگون ساخته و هیچ دور نیست روزی که نفت نباشد و آیندگان، رفاه و سعادت و آسایش زندگی روزمره شان را بر باد ببینند و از بابِ بی عملی، امروزی ها را به باد انتقاد بگیرند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال