آزار قضایی آقای هادی اسماعیل زاده

پنجشنبه ٬ ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ -IranSOS- برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «کانون مدافعان حقوق بشر» (DHRC) از آزار و اذیت قضایی آقای هادی اسماعیل زاده، وکیل حقوق بشری ایرانی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر مطلع شده است.بنا به اطلاعات دریافتی آقای هادی اسماعیل زاده روز ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه  خواهد شد. پیشتر در بازپرسی به تاریخ ٢١ تیرماه ۱۳۹۰، اتهام های «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم امنیتی» به لحاظ عضویت آقای اسماعیل زاده در کانون، و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و ممنوعیت خروج از کشور به وی ابلاغ شده بود. با وجود این، وکلای او هنوز امکان دسترسی به پرونده و اجازه مطالعه آن پیش از محاکمه هفته آینده را نیافته اند.

فراخوان فوری ـ  برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر
IRN 001 / 0414 / OBS 027
آزار و اذیت قضایی
ایران
۲۲ فروردین ۱۳۹۳
(۱۱ آوریل ۲۰۱۴)
    
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH)  و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از شما درخواست می کند فوری در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.
شرح وضعیت
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «کانون مدافعان حقوق بشر» (DHRC) از آزار و اذیت قضایی آقای هادی اسماعیل زاده، وکیل حقوق بشری ایرانی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر مطلع شده است.
بنا به اطلاعات دریافتی آقای هادی اسماعیل زاده روز ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه  خواهد شد. پیشتر در بازپرسی به تاریخ ٢١ تیرماه ۱۳۹۰، اتهام های «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم امنیتی» به لحاظ عضویت آقای اسماعیل زاده در کانون، و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و ممنوعیت خروج از کشور به وی ابلاغ شده بود. با وجود این، وکلای او هنوز امکان دسترسی به پرونده و اجازه مطالعه آن پیش از محاکمه هفته آینده را نیافته اند.
در پی تعطیلی دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۸۷، سازمان های اطلاعاتی و امنیتی چندین بار آقای اسماعیل زاده را احضار و بازجویی کردند و برای استعفا از کانون مدافعان حقوق بشر زیر فشار قرار دادند. به علاوه، خودداری او از استعفا از عضویت در کانون باعث اخراج او از موسسه عالی‌ بانکداری ایران در سال ۱۳۸۸ و سپس از دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد بم در سال ۱۳۹۱ شد.
برنامه نظارت یادآوری می کند که در حال حاضر آقایان عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف زاده، دو وکیل حقوق بشری دیگر و اعضای بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، به اتهام های ناشی از  فعالیت های حقوق بشری حکم های طولانی محکومیت را در زندان های اوین تهران و رجایی شهر کرج سپری می کنند. گروه تحقیق در باره حبس های خودسرانه سازمان ملل در ژانویه ۲۰۱۳ اعلام کرد که حبس آقای سلطانی خودسرانه است. آقای سلطانی دچار بیماری های جدی است ولی از دسترسی کافی به مراقبت درست پزشکی در زندان یا در مراکز پزشکی خارج از زندان برخوردار نیست.
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر نگرانی شدید خود را از آزار مداوم آقای اسماعیل زاده به وسیله سازمان های اطلاعاتی و امنیتی و محرومیت او از موازین قضایی ابراز می کند و از دولتمردان ایران می خواهد به آزار او، از جمله در سطح قضایی، پایان دهند.
اقدام های درخواستی:
برنامه نظارت از همگان می خواهد با نوشتن نامه به دولتمردان ایران از آنها بخواهند:
•    تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی آقای هادی اسماعیل زاده و تمام مدافعان حقوق بشر در ايران را تضمين کنند؛
•     تمام مدافعان حقوق بشر در ايران را که تنها برای مجازات فعالیت های حقوق بشری آنها در زندان هستند فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند؛
•    به هرگونه اقدام آزاردهنده، ازجمله در سطوح قضايی، علیه آقای هادی اسماعیل زاده و تمامی مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند و امکان انجام فعالیت های بدون مانع آنها را در هر شرایطی تضمین کنند؛
•    در هر شرایطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ویژه:
–    ماده ۱ آن که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،»
–    و ماده ۲ـ۱۲ آن که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گیرد تا حمايت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد؛»
•    در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با موازین بین المللی حقوق بشر و عهدنامه های بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.
**********
نامه ها را به مقام های زیر ارسال کنید:
•    رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله سیدعلی خامنه ای: info_leader@leader.ir    
•    ریاست جمهوری، آقای حسن روحانی: فکس: ۵۸۸۰ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸
•    ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی: info@dadiran.ir؛ info@bia-judiciary.ir & info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+
•    وزیر امور خارجه، آقای محمد جواد ظریف: فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+ matbuat@mfa.gov
•    دبیر ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاریجانی، info@humanrights-iran.ir
•    آقای محسن نظیری اصل، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس؛ فکس: ۷۳۳۰۲۰۳ ۲۲ ۴۱+؛
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203; mission.iran@ties.itu.int
•    آقای محمود بریمانی، سفیر ایران در بروکسل، بلژیک؛ فکس ۲۷۶۲۳۹۱۵ ۳۲+؛
Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15; secreteriat@iranembassy.be
    
لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشورخودتان نیز نامه بنویسید.
**********
پاریس ـ ژنو، ۱۱ آوریل ۲۰۱۴
لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید. تماس با برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:  
 E-mail: Appeals@fidh-omct.org    
•    Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80
•    Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29
ترجمه و پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر): lddhi@fidh.org
فیس بوک جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: http://www.facebook.com/lddhi.fidh
‏Twitter: @fidh_fa

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال