اعتصاب غذا و تایید حکم اعدام دو برادر زندانی سیاسی کُرد در ارومیه

‎چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ -IranSOS- حکم اعدام دو زندانی سیاسی کُرد اهل شهر مهاباد، دیروز سه‌شنبه دوم ارديبهشت، به صورت رسمی از سوی دایره اجرای احکام زندان شهر ارومیه به آنها ابلاغ شد. به گزارش انسانیت٬ حکم اعدام دو زندانی سیاسی کُرد به نام‌های علی و حبیب (رزگار) افشاری که پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه صادر شده بود و با اعتراض آنها، پرونده جهت تجدید نظر خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده بود، از سوی شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور مجددا تایید شده و دیروز سه‌شنبه دوم ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۳، از سوی دایره اجرای احکام زندان ارومیه این حکم به صورت رسمی به آنها ابلاغ شده است.

یک منبع آگاه به پرونده این دو زندانی سیاسی به خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان  گفت: “این دو برادر محکوم به اعدام به همراه برادر دیگرشان به نام سلطان افشاری که وی نیز به پنج سال تحمل حبس محکوم شده و در همین زندان به‌سر می‌برد، در اعتراض به تایید حکم اعدام علی و حبیب افشاری از سوی دیوان عالی کشور، امروز چهارشنبه سوم ارديبهشت ۱۳۹۳، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.”
گفته می‌شود در ۴ اسفندماه ۱۳۹۲ پس از سه ماه بلاتلکیفی این دو زندانی سیاسی که حکم اعدام آنها در پنج‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۲، بنا به درخواست کمسیون حقوق بشر اسلامی و از طرف دادگاه انقلاب اسلامی متوقف شده بود؛ دوباره این حکم در دادگاه انقلاب اسلامی استان آذربایجان غربی مورد رسیدگی قرار گرفت و این دو زندانی سیاسی کُرد مجددا  به اعدام محکوم شدند.
شایان ذکر است که این دو زندانی سیاسی در طول مراحل دادگاهی در دادگاه انقلاب مهاباد و دیوان عالی کشور، از داشتن وکیل تعیینی محروم بوده و تنها برای آنها از سوی دادگاه وکیل تسخیری تعیین شده بود و حتی با وجود پیگیری‌های خانواده به دادگاه انقلاب مهاباد برای گرفتن وکیل تا زمان قطعی شدن حکم در دیوان عالی کشور نیز با درخواست آنها موافقت نشده است.
علی افشاری متولد ۱٣۵۹، به همراه برادرش حبیب‌الله افشاری متولد ۱٣۶۷، اهل روستای گوگجلو حبیبله از توابع شهر مهاباد هستند که از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یکی از احزاب مخالف حکومت از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد، به اعدام محکوم شده است. حکم صادره در دی‌ماه دو سال گذشته به آنها در زندان ارومیه ابلاغ شد. دو برادر دیگر آنها به نام‌های جعفر و ولی افشاری نیز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال زندان محکوم شده‌اند و این چهار برادر هم‌اکنون در زندان مرکزی ارومیه زندانی هستند و از اجازه ملاقات با خانواده‌شان محروم می‌باشند.
گفتنی است با توجه به ابلاغ رسمی اجرای حکم از سوی دایره اجرای احکام زندان شهر ارومیه، هر لحظه امکان اجرای حکم اعدام این دو زندانی سیاسی کُرد وجود دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال