‎آذربایجان بدون دریاچه ارومیه زنده نمی‌ماند/ توقف ساخت سد در حوضه آبخیز ارومیه

‎‎چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ‫-IranSOS-‬ رئیس کارگروه نجات دریاچه ارومیه گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه تنها باعث از دست دادن یک پهنه آبی نمی‌شود بلکه زندگی ۵ میلیون نفر از مردمانی را که در خطه آذربایجان زندگی می‌کنند را تهدید می‌کند و می‌توان گفت آذربایجان بدون ارومیه زنده نمی‌ماند. به گزارش خبرنگار ایلنا، «عیسی کلانتری» در نخستین نشست رسانه‌ای رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه نزدیک به ۵ ماه است که این ستاد کار خود را آغاز کرده است و به طور جدی پیگیری کرده است گفت:

سابق بر این هر صاحب نظری، عقیده ‌ای در مورد وضعیت دریاچه ارومیه داشت. برخی می‌گفتند باید آن را خشکاند برخی می‌گفتند باید آنرا کوچک کرد، و برخی نیز معتقد بودند باید دریاچه را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کرد.
‎وی ادامه داد: این تضارب عقاید موجب شده بود تا یک سر در گمی برای دولت برای ساماندهی و نجات در یاچه ارومیه ایجاد شود. به همین منظور رئیس جمهور دستور داد تا ستادی برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شود.
‎کلانتری خاطر نشان کرد: ۵ ماه از فعالیت این ستاد می‌گذرد و ما سعی کردیم در این مدت به جای حرف زدن و نشست گذاشتن کار انجام دهیم و اکنون این کار گروه پس از جمع بندی تمامی اطلاعات و استفاده از تجارب متخصصان داخلی و خارجی ایرانی و غیر ایرانی توانست به ۱+۱۹ مصوبه دست یابد که این مصوبات برای تصمیم گیری نهایی به هیات دولت ارائه خواهد شد.
‎وی خاطر نشان کرد: این کار سنگین بود و ارتباطات گسترده علمی را می‌طلبید چون هم استفاده از تجربه دیگران مهم بود و هم دانش کافی در بسیاری از زمینه‌ها در کشور موجود نبود.
‎رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه متذکر شد: ما توانستیم بدون آنکه ساختار جدیدی را به دولت تحمیل کنیم کار گروهی را با استفاده از اساتید دانشگاه شریف تشکیل دهیم که به حق این اساتید بدون هیچ چشم داشتی تمام توان خود را برای سامان بخشی وضعیت دریاچه و ارائه راهکارهای عملی به کار گرفتند.
‎وی با بیان اینکه راهکارهای و مصوبات کار گروه نجات دریاچه ارومیه طی سه هفته آینده به هیات دولت ارائه می‌شود گفت: رئیس جمهور برای احیای دریاچه ارومیه هیچ محدودیت مالی را مد نظر قرار نداده است.
‎کلانتری ادامه داد: این کارگروه وظیفه نظارت بر اقدامات نهادهایی را دارد که برای نجات دریاچه ارومیه مسئولیت دارند برای مثال، آب رودخانه زاب بایستی تا سال ۱۳۹۸ به دریاچه ارومیه وارد شود و وزارت نیرو مسئول آن بوده و موظف است این کار را انجام دهند. همچنین باید همه سد سازی‌ها که در مرحله اجرا و یا در دست مطالعه قرار دارند متوقف شود.
‎وی ادامه داد ما تصمیم داریم حق آبه‌های کشاورزان در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه را مدیریت کنیم و از محل صرفه جویی در آب کشاورزی حق کشاورزان را پرداخت می‌کنیم.
‎رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: ما یارانه‌ای به کشاورزان نمی‌دهیم بلکه حقشان را پرداخت می‌‌کنیم در واقع اقدامات ما هدفمند می‌شود.
‎کلانتری متذکر شد هرگز دخالت در کار کشاورزان مد نظر ما نیست بلکه ما حق آبه‌ای را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم و آن‌ها مختارند در مورد الگوی کشتشان تصمیم بگیرند اگرچه ما آن‌ها را راهنمایی خواهیم کرد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال