موج تازه دستگیری فعالان اهل سنت این بار در استان کردستان

‎چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ -IranSOS- بنا به تازه‌ترین اخبار رسیده موج دستگیری فعالان مذهبی اهل سنت در غرب کشور که از آذربایجان غربی شروع شده بود به کردستان رسیده است. به گزارش انسانیت٬ اخبار رسیده حاکی از آن است که موج دستگیری فعالین مذهبی که در هفته‌های اخیر در مناطق غرب کشور از استان آذربایجان غربی شروع شده بود، این بار به استان کردستان رسیده و دیروز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، در چند شهر این استان از جمله کامیاران، سنندج، سقز، مریوان و بانه، چندین نفر از فعالان مذهبی اهل سنت دستگیر شده‌اند.

تا لحظه تنظیم خبر تنها اسامی سه نفر از دستگیرشدگان در سقز دریافت شده و از بازداشت‌شدگان در شهرهای دیگر خبری موثق دریافت نشده است.
احمد کرمی متاهل داری ۳ فرزند متولد ۱۳۵۴، ناصر زارعی متاهل دارای ۱ فرزند متولد ۱۳۶۰ و عادل مجرد سه نفری هستند که از سوی نیروهای امنیتی در شهرستان سقز بازداشت شده‌اند.
پیش‌تر در روزهای جمعه ۲۹ فروردین، شنبه ۳۰ فروردین و پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، دست‌کم ۹ تن از فعالان اهل سنت کُرد در شهرهای بوکان و مهاباد، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در استان آذربایجان غربی بازداشت شدند.
گفتنی است روز شنبه ۳۰ فروردین‌ماه در بوکان ۵ فعال مذهبی به نام‌های مسعود جوادی، نامق دلدل، محمد رسولی‌زاده، محمد محمدی و ابراهیم رسولی و صبح روز جمعه ۲۹ فروردین‌ماه، سه جوان اهل‌سنت دیگر به نام‌های عبدالرحیم چانا ۳۷ ساله، سوران فاتحی ۳۲ ساله و عبدالهادی آذرم ۲۷ ساله و روز پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، دو فعال اهل‌سنت به نام‌های جعفر غفوری (مشهور به هاوکار) و ابراهیم قدری‌فر توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهرهای بوکان و مهاباد بازداشت شدند و تاکنون از محل نگهداری آنها خبری در دست نیست.
نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران، به‌ویژه در طول چند سال گذشته، از سوی نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر محکوم شده است. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل، سازمان دیدبان حقوق بشر، کمیسیون آزادی بین‌المللی ادیان آمریکا، وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت امور خارجه بریتانیا و شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، از جمله نهادها و اشخاصی هستند که به تداوم ایجاد محدودیت برای اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران اعتراض کرده و آن را محکوم کرده‌اند.
http://www.hro-kurd.net

‎مرکزاطلاع رسانی انسانیت
‎وابسته به سازمان دفاع از حقوق بشرکردستان
email:
prmmkkurd1@gmail.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال