‎دریاچه بختگان به کانون تولید ریزگردها بدل شده است

‎پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۳ -IranSOS- مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: دریاچه بختگان به‌واسطه خشکیدگی به کانون تولید ریزگردها در استان فارس بدل شده است. به گزارش (ایسنا)، منطقه فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی پنجشنبه اول خرداد در جلسه بررسی مشکلات خشکسالی فارس، گفت: علاوه بر مشکلات ناشی از خشک‌شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، ورود آلاینده‌هایی نظیر کودهای شیمیایی و سم، برای محیط زیست به یک مصیبت بدل شده است.

کارنامی با بیان اینکه در استان فارس با ۲۹ کانون فرسایش بادی مواجه هستیم که به واسطه خشکسالی ایجاد شده و در حال گسترش است،‌ گفت: ۹ کانون بحرانی در فارس وجود دارد و خطر بیابان‌زایی ۸۰ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های این استان را تهدید می‌کند.

‎این مقام زیست محیطی با تاکید براینکه حجم ۲٫۲ میلیون هکتاری جنگل‌ها در فارس از حجم ۱٫۹ میلیون هکتاری جنگل‌های شمال کشور بیشتر است، اضافه کرد: مشکل خشکیدگی درختان بلوط، استان فارس و جنگل‌های زاگرس مرکزی را به‌شدت تهدید می‌کند.

‎وی با یادآوری اینکه ریزگردها و بیابان‌زایی دو پدیده تهدید کننده محیط زیست فارس به‌شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: اگر بیابان‌زایی را جدی نگیرم‌ و برای مقابله با آن اندیشه نکنیم در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم بود.

‎این مقام مسئول، با تصریح اینکه خشکسالی فی‌ذاته یک پدیده محسوب می‌شود که به واسطه سوءمدیریت به بحران بدل می‌شود، گفت: منابع ملی در استان فارس به‌شدت در حال تغییر کاربری است و کشاورزان این استان با میهمانان ناخوانده‌ای مواجه هستند که منابع آب آنان را به تاراج می‌برند.

‎کارنامی گفت: مشکل کمبود آب بارها عنوان شده است اما بحث مهم دیگر ورود آلاینده‌ها به محیط زیست به‌شمار می‌رود.

‎وی خاطرنشان کرد: در استان فارس تنها ۳۰ درصد کل فاضلاب تولید شده تصفیه می‌شود و اجرای طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه است.

‎کارنامی بر لزوم تخصیص اعتبارات خشکسالی به استان فارس با توجه به مشکلات متعدد این استان تاکید و تصریح کرد: ۲ هزار هکتار از منابع ملی فارس سال گذشته دچار حریق شده و امسال هم از یک‌ماه قبل، آتش‌سوزی‌ها شروع شده است، حال آنکه هنوز در این استان پهناور یک سایت اطفا حریق نداریم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال