‎مصرف ۵۰۰ تن مواد مخدر در ایران طی سال گذشته

‎پنجشنبه ۰۱خرداد ۱۳۹۳ -IranSOS- رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام وجود حداقل یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار معتاد در کشور گفت: با حل مشکل موا د مخدر ۵۰ درصد معضل اعتیاد و ۷۰ در صد معضل زندان‌ها حل خواهد شد. به گزارش ایلنا، در همایش شورای نواحی و ا ئمه جمعه استان تهران که با حضور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به ضرورت اجتماعی شدن بحث مبارزه با مواد مخدر و نقش ائمه جمعه در این زمینه گفت: بر اساس تحقیقات ما حداقل یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار معتاد در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر تعداد هر خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم با توجه به تعداد معتادین می‌توانیم بگوییم ۵/۵ میلیون نفر در کشور به طور مستقل با موا مخدر درگیر هستند.
‎وزیر کشور افزود ‌: حدود ۵۵ تا ۵۳ درصد از معتادان متاهل هستند به این معنا که حدود هفتصد هزار همسر درگیر این مسئله‌اند و اگر خودشان معتاد نشده باشند با مسائل مختلفی همچون همسر آزاری درگیر هستند.
‎اعتیاد دلیل ۵۵ درصد از طلاق‌ها است
‎رحمانی فضلی گفت: اگر هر معتاد متاهل دو فرزند داشته باشد یک میلیون و چهار هزار کودک در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و آمار قابل توجه‌ای دیگر آن است که ۵۵ در صد از دلایل طلاق در کشور اعتیاد است.
‎وی با اشاره به اینکه هفتاد در صد زندانیان به دلیل ارتباط مستقیم و یا غیر مستقیم با مواد مخدر مرتکب جرم شده‌اند گفت: ۴۵ درصد از این زندانیان به صورت مستقیم و بیست تا بیست و پنج درصد به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها هستند بنابراین با حل مشکل مواد مخدر ۵۰ درصد معضل اعتیاد و ۷۰ درصد معضل زندان‌ها حل خواهد شد.
‎رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به انهدام ۳۵۰ لابراتوار در سال گذشته گفت: اکنون گرایشی به اعتیاد در میان جوانان بیشتر است و نوع مواد مخدر به مواد مخدر صنعتی تغییر پیدا کرده است.
‎رحمانی فضلی با اشاره به اینکه تنوع در مواد مخدر گسترش یافته است ادامه داد: امروزه برای کاهش استرس، لاغری، حل نا‌توانی‌های جنسی، تمرکز برای امتحانات و… قرص‌های مختلفی وجود دارد که همه از نوع مواد مخدر صنعتی هستند و سبب اعتیاد افراد می‌شود.
‎وزیر کشور گفت: مواد مخدر صنعتی سبب بروز توهماتی می‌شود که به دنبال آن افراد خانواده‌شان را قتل رسانده‌اند و یا همسرشان را در اختیار دیگران قرار داده‌اند و یا مرتکب کودک آزاری شده‌اند.
‎وی افزود: در یکی از استان‌های مهم کشور ۲۵ درصد کارگران صنعتی مبتلا به اعتیاد هستند زیرا قاچاقچیان مواد مخدر از این مکان‌ها سود می‌برند.
‎حدود ۵۰۰ تن مواد مخدر در سال گذشته
‎وزیر کشور با اشاره به سود بالای تجارت مواد مخدر گفت: چهار صد میلیارد دلار سود مواد مخدر در دنیا و چهار میلیارد دلار در کشور ماست. قاچاقچیان مواد مخدر با استفاده از تبلیغات و نفوذ هر ساله در دنیا از طریق این تجارت سودهای هنگفتی به دست می‌آورند.
‎وی ادامه داد در سال گذشته ۵۷۰ تن مواد مخدر کشف شده است و دویست و هفتاد هزار نفر نیز به زندان روانه شدند و همین میزان نیز در کشور مواد مخدر مصرف شده است.
‎هر سه ساعت یک نفر بر اثر اعتیاد می‌میرد
‎رحمانی فضلی اظهار کرد: در هر روز ۹ نفر به دلیل اعتیاد در ایران می‌میرند، هرچند که در سال گذشته ما ۱۷ درصد افزایش کشفیات و سه درصد کاهش مرگ و میر داشته‌ایم.
‎وی با اشاره به ۳۷۰۰ شهید نیروی انتظامی گفت: تمامی این هزینه‌ها و کشته شدن این شهیدان و آسیب‌هایی که به خانواده‌هایشان وارد شده است به اضافه مجروحین که در این راه داشتیم نشان دهنده زحماتی است که در این راه کشیده شده است.
‎رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نگاه ما علاوه بر تمرکز بر سه محور پیشگیری، درمان، و مقابله اکنون با محوریت دیگری به نام صیانت نیز همراه شده است.
‎رحمانی فضلی ادامه داد: در بهترین شرایط تنها بیست درصد از کسانی که ترک کرده‌اند پاک می‌مانند زیرا که جامعه آن‌ها را نمی‌پذیرد، خانواده‌ها و مردم رفتار خوبی با آن‌ها ندارند و مردم برای اشتغال به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند در حالی که بیش از ۶۳ درصد از معتادین بهبود یافته مهارت‌های شغلی دارند و با یک آموزش ابتدایی می‌توانند وارد بازار کار شوند.
‎وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مصرف کنندگان توزیع کننده نیز هستند گفت: ما تفاهم نامه‌ای را با وزارت کار، کمیته امداد و بسیج امضا کردیم تا در راستای اشتغال معتادان بهبود یا فته اقدام کنیم. امسال نیز در مراسمی معتادین بهبود یافته را به خانواده‌هایشان تحویل می‌دهیم.
‎افزایش ۵۳ درصدی سازمان‌های مردم نهاد
‎وزیر کشور افزود: درسال گذشته با افزایش ۵۳ در صدی سازمانهای مردم نهاد این حوزه روبرو بوده‌ایم که هر کدام از این سازمان‌ها حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ معتاد را درمان می‌کنند.
‎وی با تاکید بر اجتماعی شدن بحث مبارزه با مواد مخدر گفت: من با گروههای مختلف از جمله مداحان، ورزشکاران، هنرمندان، خیرین و مددکاران و… دیدار کردم و از آنها خواستم که به دلیل جایگاه اجتماعی که دارند دراین بحث کمک کنند.
‎رحمانی فضلی ادامه داد: ۲۱ درصد معتادین تحصیلاتی بالا‌تر از لیسانس دارند. که برای آن‌ها سرمایه گذاری شده بود تا سودی برای کشور داشته باشند.
‎وی در پایان با اشاره به نقش مهم فعالیت‌های فرهنگی اعلام کرد: موافقت نامه‌ای را با آقای علی اکبری تتظیم می‌کنیم تا شرح وظایف مشخص شود و ائمه جمعه نیز در مساجد در این حوزه به یاری ما بشتابند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال