پاسداشت روز جهانی حقوق کودک از طرف زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج

پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۰۶-۰۵-IranSOS- هجده زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای ضمن گرامیداشت روز جهانی کودک، خواستاد توجه بیشتر به وضعیت کودکان در کشور گردیدند. «کودکان متاسفانه در کانون های اجتماعی آسیب پذیرترین قشر در هر جامعه ای هستند. امروز در سطح جهان شاهد تضییع حقوق اساسی کودکان هستیم.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی در ادامه این بیانیه آمده است: کودکان گرسنه آفریقایی، کودکان سرباز در کشورهای مختلف از جمله اندونزی، بوتان، کنگو، زئیر، گواتمالا، هندوراس و ده ها کشور دیگر، کودکان کار، کودکان فحشا، کودکان جنگ در سوریه و افغانستان، تنها نمونه ای از مشکلات کودکان در سطح دنیا هستند.

عدم حق تحصیل و بهداشت، عدم وجود امکانات آموزشی و رفاهی و بهداشتی، تبعیض سنی و عدم برخورداری درست از امکانات خدادادی یکی از معضلات اساسی در جای جای دنیاست که گریبان کودکان، این قشر آسیب پذیر جوامع بشری را گرفته است.

اما در ایران؛ باید گفت ایران به رغم اینکه یکی از امضاء کنندکان پیمان نامه بین المللی حقوق کودک می باشد، کشوری است که در آن تضییع حقوق کودک به طور گستره اتفاق می افتد.

تعداد بیشمار کودکان که در سطح شهرها به فال فروشی، گل فروشی، پاک کردن شیشه های خودروها و تکدی گری مشغولند گواهی بر این مدعاست.

با نگاه دقیق به کارگاه های صنعتی، کوره پز خانه های کلان شهرها و بسیاری نقاط دیگر خواهیم دید که به کارگیری کودکان به عنوان نیروی کار ارزان، استفاده ابزاری از کودکان را به شدت افزایش داده است. همچنین سوء استفاده از برخی کودکان در مبادله مواد مخدر و سرقت ها و سایر جنایات.

عدم وجود امکانات برابر آموزشی، هزینه های سرسام آور مدارس، عدم حق تحصیل برای کودکان مهاجر افغانی، عدم به رسمیت شناختن حقوق شهروندی برای فرزندان طلاق یا فرزندان ازدواج هایی که به دلایل موجه به رسمیت شناخته نمی شوند، از دیگر مصادیق پایمال نمودن حقوق کودکان در ایران است.

اعدام نوجوانانی که در ایام کودکی مرتکب جرایم یا بزه ای شدند با توجه به نبود بخش روانشناسانه و تحصصی امور کودکان که خود قربانیان مناسبات اجتماعی غلط اجتماعی هستند از موارد دیگر ظلم مضاعف به کودکان در کشور ماست.

طبق آمار کمیته جهانی حقوق کودک و صندوق جهانی کودکان (یونیسف)، سن فحشا در ایران به ده سال رسیده است.

سوء استفاده جنسی از کودکان یکی از معضلات بزرگ کودکان است که در حکومت اسلامی با توجه به قوانین شرعی سن بلوغ دختران را نه سال و پسران را پانزده سال تعریف می کند، به عدم برخورد قانونی مناسب منجر شده است.

در پایان در آرزوی روزی که جهانی شایسته کودکان داشته باشیم، روز جهانی کودک را گرامی میداریم».

زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت):
فرید آزموده
محمد بنازاده امیرخیزی
داوود ایزی
رسول بداغی
ایرج حاتمی
خالد حردانی
افشین حیرتیان
سعید رضوی فقیه
رضا شهابی
کیوان صمیمی
حشمت الله طبرزدی
اصغر قطان
رضا فراهانی
صادق کهندل
پیروز منصوری
اسدالله هادی
میثاق یزدان نژاد
ناصح یوسفی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال