‎شیوع فقر حرکتی در میان دانشجویان

یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ -۲۰۱۴-۰۶-۰۸- -IranSOS- رییس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم با اشاره به شیوع فقر حرکتی در میان دانشجویان، گفت:‌ دانشجویان از انگیزه لازم و نشاط کافی برای پرداختن به ورزش برخوردار نیستند و این مشکل سبب بروز افسردگی و ناهنجاری‌های روحی و روانی درمیان دانشجویان شده است.

به گزارش (ایسنا)، دکتر مجتبی صدیقی در چهل و پنجمین گردهمایی مدیران تربیت بدنی و معاونان ورزش بانوان دانشگاه‌ها و موسسات عالی کشور که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینکه ما دارای سه بازوی اداره کل تربیت بدنی، فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی و پژوهشگاه تربیت بدنی در جهت رشد و توسعه ورزش دانشگاهی هستیم، اظهار کرد: فقر حرکتی و رواج زندگی غیر فعال یکی از مهم‌ترین مشکلات در میان دانشجویان است. به عنوان مثال یک دانشجو ساعات زیادی را جلوی کامپیوتر می‌نشیند و بدون این که حرکت خاصی انجام دهد ساعات خود را طی می‌کند .

‎وی ادامه داد: شرایط، شرایط خوبی نیست. هر چند که نسبت ورزش در میان دانشگاهیان و دانشجویان نسبت به اقشار مردم از وضعیت بهتری برخوردار است، اما به هیچ وجه زیبنده دانشگاه‌های ایران نیست.

‎سردرگمی در حوزه ورزش دانشگاهی وجود دارد

‎وی با بیان این که ورزش همگانی در درون دانشگاه‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: اندک نیرویی که در ورزش دانشگاهی وجود دارد بیشتر به سمت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای کشیده شده است. همچنین تاکنون برنامه جامع و عملیاتی در حوزه ورزش دانشگاهی نداشته‌ایم و بیشتر افکار در چارچوب‌های سنتی در این بخش اجرایی شده است که مطمئنا با روی کار آمدن دکتر کیانی به عنوان مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر در این بخش خواهیم بود.

‎صدیقی اظهار کرد: یک سردرگمی در حوزه ورزش دانشگاهی وجود دارد و بسیاری از مسئولان دانشگاهی نمی‌دانند که این بخش به حوزه فرهنگی و ورزشی تعلق دارد و در خیلی از اوقات بحث ورزش در دانشگاه‌ها به صورت حاشیه‌ای اجرا می‌شود و توجهی به آن نمی گیرد.

‎در بخش ورزش بانوان دانشجو از شرایط خوبی برخوردار نیستیم

‎وی چالش دیگر در بخش ورزش دانشجویی را توجه کم نسبت به بانوان دانشجو دانست و خاطر نشان کرد: در بخش ورزش بانوان دانشجو از شرایط خوبی برخوردار نیستیم و به همین جهت نیز در این همایش از عاملین ورزش بانوان دانشجو نیز دعوت کردیم تا از نظرات و مشکلات آنها آگاه شویم و می‌خواستیم با این کار نشان دهیم که توجه بیشتر به ورزش بانوان دانشجو یکی از اولویت‌های ما خواهد بود. فقر حرکتی در بانوان بسیار بیشتر از آقایان است.

‎معاون وزیر علوم همچنین کمبود زیرساخت‌ها و امکانات در ورزش دانشگاهی را یکی دیگر از معضلات این بخش دانست و ادامه داد: در بحث زیر ساخت‌ها و نگهداری از امکانات موجود در دانشگاه‌ها با مشکل مواجه هستیم که لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد.
‎وی تاکید کرد:‌ گروه‌های تربیت بدنی دانشگاه‌ها می‌توانند در بخش ورزش دانشگاهی برنامه عملیاتی سالیانه داشته باشند که متاسفانه این برنامه در دانشگاه‌ها کمتر وجود دارد. به بیان دیگر ورزش در دانشگاه‌ها به صورت اصولی و هدفمند اجرا نمی‌شود.
‎داشتن یک برنامه جامع ورزشی دانشگاه اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار از موارد ضروری در این بخش است که معاون وزیر علوم به آن اشاره کرد.

‎صدیقی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اتاق‌های تربیت بدنی در خوابگاه های دانشجویی از تجهیزات و امکانات کافی برخوردار نیست و دانشجویان نمی‌توانند از آنها استفاده کنند که این موجب می‌شود وقت و اوقات خود را صرف امور دیگری خواهند کرد. ما سعی می‌کنیم تجهیزات مورد نیاز را در خوابگاه ها به کار گیریم و این یکی از برنامه‌های ویژه ما در آینده خواهد بود.

‎سرپرست فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی طی چند روز آینده مشخص می‌شود

‎معاون وزیر علوم با اشاره به این که تعامل خوبی میان وزارت ورزش و جوانان و وزارت علوم با آمدن دکتر گودرزی برقرار شده است، افزود: در حال حاضر ارتباط صمیمانه‌ای میان ما و وزیر ورزش و جوانان وجود دارد و او خالصانه به طرق مختلف پیشنهادات خود را در جهت توسعه ورزش دانشگاهی به ما ارائه کرده است. قطعا ما نیز باید از حضور او بیشترین استفاده را کنیم. همچنین مدیران تربیت بدنی باید از این فرصت استثنایی بیشترین بهره را ببرند تا بتوانیم شاهد توسعه بهتر ورزش دانشگاهی در دولت کنونی باشیم و یک تحول جدی در این بخش را به وجود آوریم.

‎وی برگزاری المپیادهای ورزشی را نقطه عطفی در ورزش‌های دانشگاهی دانست و خاطر نشان کرد: المپیادهای ورزشی، سنت حسنه ایست که از دولت‌های قبل به یادگار مانده است، هر چند در گذشته برگزاری آنها با بی نظمی‌هایی مواجه بود اما سیاست ما این است که این المپیاد هر ساله و به صورت منظمی برگزار شود و از همه مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌ها نیز می‌خواهم که دانشجویان را به شرکت در این المپیادها تشویق کنند و آنها را به این باور برسانند که حضور در این مسابقات می‌تواند یک فرصت و یک افتخار برای آنها باشد.

‎صدیقی در پایان تاکید کرد: سرپرست فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی طی چند روز آینده مشخص خواهد شد و ان‌شاءالله تا دو، سه ماه آینده نیز انتخابات این فدراسیون برگزار می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال