‎شناسایی ۲۷ نوع کار کودک

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۰۹-۰۳-IranSOS- معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به نظر می‌رسد جامعه مدنی و دولت دو حوزه متفاوت از هم هستند و عدم ارتباط بین آنها وجود دارد گفت: باید برای تقویت پل ارتباطی میان این دو حوزه تلاش کرد. به گزارش (ایسنا)، دکتر احمد میدری در نشست سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان در معرض آسیب که بعد از ظهر روز گذشته در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، بر ضرورت آشکار سازی مسائل اجتماعی به جای حذف و یا غفلت از آنها تاکید کرد و گفت: این موضوع مورد توجه وزیر کار نیز قرار دارد.

وی افزود: در همین راستا سایت گفت و گوی اجتماعی با همکاری مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری هفته گذشته آغاز به کار کرد و بستر مناسبی است برای گفت و گو و تعامل میان مردم و مسئولان است.

‎معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه موضوعاتی مانند زنان سرپرست خانوار، کودکان و تربیت آنها، مهدهای کودک، سوء تغذیه و فقر خوراکی از جمله موضوعاتی هستند که در حال حاضر بر روی سایت قابل بحث و بررسی هستند، گفت: هدف از راه اندازی این سایت این است که بسیاری از تصمیمات دولت قبل از آنکه مصوب شود مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

‎میدری افزود: اکنون به نظر می‌رسد جامعه مدنی و دولت دو حوزه متفاوت از هم هستند و عدم ارتباط بین آنها وجود دارد که باید برای تقویت پل ارتباطی تلاش کرد. در واقع تغییر نگاه دولت و از سوی دیگر سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند باعث هم افزایی در حل مسائل اجتماعی شود.

‎به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد از سراسر کشور به ارائه انتقادات و پیشنهاداتی پرداختند که مهمترین محورها و مباحث مطرح شده در ادامه به اختصار خواهد آمد:

‎- دولت تسهیلاتی برای شرکت‌هایی که برای پدران و مادران کودکان کار و خیابان کارآفرینی می‌کنند، قائل شود.

‎- تسهیلات حقوقی برای سازمان‌های مردم نهاد در نظر گرفته شود

– NGOها نمی‌توانند هزینه داروهای کودکان بیمار کار را بپردازند

‎- مشکل شناسنامه بخشی از کودکان در معرض آسیب ایرانی که به دلیل سبک زندگی متفاوت تا کنون شناسنامه نداشته‌اند برطرف شود.

‎- به سازمانهای مردم نهاد برای توانمندسازی کودکان کار و خیابان کمک شود.

‎- متاسفانه زمانی که وارد حوزه کودکان می‌شویم به قدری آیین نامه‌های دست و پاگیر وجود دارد که تا بخواهیم کودکی را از اتفاقات ناخوشایند نجات دهیم گرفتار مشکلات دیگر می‌شوند.

‎- هیچگونه ثبت نام، جان پناه و شلتری برای کودکان وجود ندارد و اگر یک کودک کار شب بیرون از خانه بماند و سرپناهی وجود نداشته باشد هیچ نهادی نیست تا او را پوشش دهد. درخواست داریم نهادی برای ساماندهی این موضوع تشکیل شود.

‎- ثبت نام کودکان کار غیر ایرانی مورد توجه قرار بگیرد.

‎- مرجع شکایتی مشخصی برای کودکان و سازمان‌های مردم نهاد تعریف نشده است تا بتواند اگر شکایتی داشتند در آنجا مطرح کنند.

‎- در حال حاضر ۲۷ نوع کار کودک شناسایی شده است که ما با بخش کوچکی از آن رو در رو هستیم. باید وضعیت نابسامان کودکان مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر قانون کار باید به کارگاه‌های کمتر از ۱۰ نفر کارگر نظارت کند.

‎- بیمارستان‌هایی را معرفی کنید تا در مواقع بحران و وقوع حوادث بتوانیم کودکان کار و خیابان را بلافاصله به آن مراکز ارجاع دهیم.

‎- کودکان مهاجر حق دارند تا از یک کارت آموزشی برخوردار شوند و از آموزش همگانی بهره مند شوند.

‎- لازم است مشکل ازدواج کودکان مهاجر نیز مورد توجه باشد. در حال حاضر با نسل سوم مهاجران بدون شناسنامه و کارت تردد در جامه روبروییم که باید فکری به حال وضعیت آنها کرد.

‎- ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک فعال شود. دانشجویان حاضرند وقت خود را برای فعالیت‌های اجتماعی صرف کنند. علیرغم آنکه دولت بستر اصلاح بسیاری از امور را فراهم کرده اما هنوز با مشکلات مدیریتی مواجهیم. درخواست نمایندگان دانشگاه‌ها از وزیر کار این است که یک نهاد اعتمادساز بین دانشگاه و این وزارتخانه شکل بگیرد تا دانشگاه‌ها بتوانند به صورت زنجیره‌ای در حوزه مسائل اجتماعی فعالیت کنند.

‎- در حال حاضر هیچگونه برنامه‌ای برای رسیدگی به آموزش‌های فنی برای کودکان کار و خیابان وجود ندارد. درخواست ما این است که سازمان فنی و حرفه‌ای در ازای آموزش کودکان کار و خیابان گواهی فنی مهارت به آنها اعطا کند.

– NGOها برای گرفتن شناسنامه کودکان کار و خیابان به رسمیت شناخته شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال