‎بازداشت فله‌ای زندانیان در پی انتشار گزارشات و ویدیوی شورش در زندان قزلحصار

یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۰۹-۱۴-IranSOS- اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در گفتگو با خبرگزاری فارس در حالی از شناسایی عاملان شورش اخیر در زندان قزلحصار، همینطور تصویربرداری و انتشار تصاویر آن خبر داده است که منابع آگاه عنوان می‌کنند حفاظت اطلاعات زندان قزلحصار برای سرپوش گذاشتن بر این واقعه و حواشی آن به بازداشت دسته جمعی و بی‌مورد تعدادی زندانی بدون اینکه حتی ارتباط مشخصی با واقعه مذکور داشته باشند مبادرت کرده است.

به گزارش هرانا، در پی انتشار وسیع گزارشات از شورش در زندان قزلحصار در اعتراض به اجرای احکام اعدام و همچنین ویدیوی مربوط به این واقعه که از سوی خبرگزاری هرانا در مردادماه سال جاری منتشر شده بود، بخش حفاظت اطلاعات زندان قزلحصار تحت فشار نهادهای مافوق خود به دستگیری فله‌ای تعداد زیادی از زندانیان واحدهای یک و دو زندان قزلحصار و انتقال آنان به سلولهای انفرادی مبادرت کرده است. موضوعی که تنها میتواند جو رعب و هراس را در بین زندانیان معترض و پی جوی حقوق انسانی خویش ایجاد کند.
‎هر چند مشخص نیست که آیا برخورد صورت گرفته با زندانیان تحت رسیدگی کمیته انضباطی زندان است یا مرجع قضایی مشخصی در خارج از زندان به این موضوع رسیدگی میکند با این حال منابع مطلع در این رابطه به خبرگزاری هرانا گفتند نیروهای حفاظت اطلاعات حتی افرادی که زمان واقعه در مرخصی بوده‌اند یا اساسا در واحدهایی که شورش کرده بودند حضور نداشته‌اند را نیز بازداشت کرده‌اند. از تعداد بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست با این حال برآورد می‌شود بین بیست تا سی و دو زندانی در این رابطه بازداشت شده باشند.
‎آقای جهانگیر در حالی در گفتگوی خود از برخورد با عوامل شورش در زندان خبر می‌دهد که دست کم بین ده تا چهارده زندانی معترض پس از سرکوب شورش در این زندان به دار آویخته شدند.
‎لازم به یادآوری است مورخ ۲۶ مردادماه در پی اقدام تلاش برای انتقال دستکم ۱۴ زندانی محکوم به اعدام برای اجرای حکم، زندانیان ساکن واحد ۲ این زندان که اکثرا تحت حکم اعدام هستند دست به اعتراض و شورش زدند. این زندانیان با یگان حفاظت زندان درگیر و خواستار توقف اجرای احکام اعدام شدند.
‎یگان حفاظت زندان قزلحصار و نیروهای امدادی برخلاف گفته های ریاست سازمان زندانها مبنی بر آموزش دیده بودن نیروهای حفاظت، برای مقابله با شورش زندانیان از سلاح گرم و گاز اشک آور در حجمی بالا استفاده کردند، این موضوع منجر به کشته و زخمی شدن تعداد نامشخصی از زندانیان که حداقل ده تن گزارش شده‌اند شد.
‎هرانا در روز مذکور همچنین گزارش داد که خانواده‌های زندانیان نیز با تجمع در مقابل این زندان خواسته‌ای مشابه را مطرح کردند که با این اعتراض مسالمت آمیز نیز بوسیله نیروهای انتظامی و نیز استفاده از ماشین‌های آب پاش و در مواردی بازداشت معترضین برخورد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال