‎چراغ سبز امام جمعه اصفهان برای اسیدپاشی به زنان: ام‌القرای جهانیم یا بدتر از حرامسرا های قدیم؟

سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۱۰-۲۱-IranSOS- حنیف حیدرنژاد: به گزارش هرانا، حوالی ساعت ۱۱ صبح روز یکشنبه، ۲۷ مهر در اصفهان، یک موتور سوار دو ترکه به سمت ۳ دختر در خیابان شیخ صدوق اسید پاشید که یک نفر از آن‌ها به خاطر پاشیدن اسید در قفسه سینه در دم، جان باخت و دو نفر دیگر راهی بیمارستان شدند. [۱] خشم و اعتراض عمومی در اصفهان نسبت به اسید پاشی زنجیره ای به صورت و پیکر زنان جوان بالا گرفته است. بی عملی مقامات انتظامی این ظن را تقویت کرده که ناتوانی آنها در شناسائی و دستگیری عاملین این جنایات بدان خاطر است که نیروهای عمل کننده از مقامات بالاترِ مذهبی یا امنیتی دستور می گیرند و زیر چتر حفاظتی آنها قرار دارند، وگرنه نمی توانستند در ظرف چند روز با یک روش یکسان و به راحتی در حداقل ۱۵ مورد در خیابان های شهر اقدام به اسید پاشی به صورت زنان کرده و ترسی از دستگیر شدن هم نداشته باشند.

به دلیل امنیتی بودن و نه مجرمانه بودن این جنایات و با شبیه سازی آن با قتل های زنجیره ای در نیمه دوم  دهه ۱۳۷۰، رسانه های فارسی زبان، بویژه در اینترنت از این جنایات با نام اسید پاشی “زنجیره ای” یاد می کنند.
‎مقامات اداری و انتظامی رژیم در اصفهان و در سطح کشوری ابتدا تلاش کردند تا مانع از رسانه ای شدن این خبرها شوند. با بالا گرفتن اعتراضات مردم و وحشت رژیم از پیامد های آن، اینک مقامات مختلف رژیم وارد صحنه شده تا وضعیت را آرام کنند.

‎زمینه سازی یا هدایت عملیات؟
‎یکی از متهمین اصلی که چراغ سبز شروع این جنایات را روشن کرده، امام جمعه موقت اصفهان “محمد تقی رهبر” می باشد. اگرچه هنوز “سندی” دال بر مسئولیت هدایت و رهبری این جنایت از سوی او وجود ندارد، اما شواهد موجود حداقل از زمینه سازی ها توسط او خبر می دهند. او چند هفته قبل در یک مصاحبه و در ارتباط با آنچه رژیم آن را “بد حجابی” می نامند گفته بود:
‎«آدم بعضی مواقع احساس می‌کنند که اثری از شریعت در جامعه نمانده است. رعایت حجاب یکی از توصیه‌های مهم دین مبین اسلام است و به همین دلیل در جامعه اسلامی تحت هیچ شرایطی نمی‌توان بی‌حجابی یا بدحجابی را تحمل کرد. نظام مقدس جمهوری اسلامی این داعیه را دارد که پرچمدار اسلام در دنیا است و دقیقا به همین علت، دلیلی ندارد تا نسبت به پوشش‌های آنچنانی و غیر عرف سکوت کنیم. […] با نگاهی به عکس‌هایی که از قدیم موجود است، می‌بینیم که حجاب قبلا بهتر و بیشتر رعایت می‌شد و اگر عکس‌های حرمسراها را نگاه کنید می‌توان گفت که قدیمی‌ها حجابشان بهتر و کامل‌تر بود. […] وقتی مراجع تقلید و علمای دینی از وضعیت حجاب ابراز نارضایتی می‌کنند، باید گفت که حتما در کوتاه‌ترین زمان ممکن چاره‌اندیشی شود تا بلکه بتوانیم اینطور بگوییم که همانطور که کشور ما ام‌القرای جهان است، مردم ما هم مردمانی هستند که خود را مقید به رعایت آنچه اسلام توصیه کرده است، می‌دانند.»
‎وی بر پایه این زمینه سازی و با تائید اعضای انصار حزب‌الله با اشاره به تصمیم جدید این گروه مبنی بر ارشاد خیابانی ادامه می‌دهد: «تنها چیزی که دنبالش هستند، این است که در  قالب گروهی چند هزار نفری اقدام به امر معروف و نهی از منکر کنند، همچنین تاکید دارند که قرار نیست با کسی درگیر شوند و فقط به تذکر لسانی بسنده می‌کنند تا به تکلیف دینی خود عمل کنند. آنها خودشان هم می‌دانند که نباید کار به دعوا و جدل کشیده شود» حجت‌الاسلام تقی رهبر در واکنش به این مساله که سابقه نشان داده چنین حرکاتی اگر هماهنگ نشده باشد ممکن است مشکلاتی به وجود آید، به تماشاگران امروز گفت: «این گفته شما کاملا صحیح است و حتی این احتمال وجود دارد که عده‌ای بخواهند با هدف خراب کردن انصار حزب‌الله، وارد معرکه شوند و اقدام به کارشکنی و خرابکاری کنند. دقیقا به همین دلیل است که انصار حزب‌الله حتما باید موافقت وزارت کشور را جلب کند و امر به معروف و نهی از منکر را با همکاری مسئولان دولتی انجام بدهند.» [۲]
 
‎چرخش ۱۸۰ درجه ای
‎ در حالی که امام جمعه اصفهان در  مصاحبه اش در دوم مهر ماه ۱۳۹۳ وضعیت ایران را بخاطر حجاب زنان بدتر از حرامسراهای قدیم خوانده بود، با بالا گرفتن خشم و اعتراض مردم و زیر سوال رفتن مسئولیت او در هدایتِ اسید پاشی به زنان، به یک باره در یک مصاحبه دیگر در ۲۸ مهر ماه، یعنی ۲۶ روز بعد از مصاحبه قبلی اش، حرفش را تغییر داده و می گوید «اکثریت زنان کشورما محجبه هستند و بیشتر آنها حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند، حالا چه با چادر و یا مانتو و روسری. در حقیقت اوضاع کلی حجاب در کشور خوب است و زنان مسلمان ما به شکل صحیح و اسلامی در جامعه تردد می‌کنند.» [۳] 
امام جمعه اصفهان با چرخش ۱۸۰ درجه ای خودش به آنانی که اوامر مذهبی اش را اجرا می کنند نیز یاد آور می شود اگر دستگیر شدند باید همچون او با یک چرخش ۱۸۰ درجه ای، هدفشان را نه اجرای تکلیف الهی که او ابلاغ کرده بود، بلکه “خراب کردن انصار حزب الله” بیان کنند.

‎نفرت پراکنان، آنان که “تکلیف الهی” را ابلاغ می کنند
‎وقتی “مراجع تقلید و علمای دینی از وضعیت حجاب ابراز نارضایتی می‌کنند” و  وقتی یک مقام مذهبی و امام جمعه شهر نیروهای حزب اللهی را به “انجام تکلیف” در این زمینه فرا می خواند، حتی اگر در ظاهر بر “تذکر لسانی” هم تاکید کند، سابقه سی و پنج سال گذشته در جمهوری اسلامی نشان داده که این سخنان یعنی چراغ سبز برای تجاوز به حریم خصوصی زنان و طرح ریزی جنایت های مختلف، از جمله اسیدپاشی به صورت و پیکر زنان. سابقه سه دهه گذشته نشان داده تا زمانی که این جنایات اعتراض و حساسیت عمومی را دامن نزده و خطر اعتراضات و شورش های اجتماعی پیش نیاید، دست “حزب اللهی ها” برای ادامه جنایت هایشان باز است. اما از زمانی که موضوع لو رفته و امکان کنترل اعتراضات اجتماعی نباشد، رهبران سیاسی و مذهبی و امنیتی رژیم به سرعت همه مسئولیت ها را به گردن “عده ای خود سر” خواهند انداخت تا بتوانند مهار اوضاع را در دست نگه دارند.
‎بالاترین مقامات مذهبی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران زن را “منشاء فساد” می دانند. آنها با توهین آمیز ترین لغات در عمومی ترین تریبون ها به زنان حمله می کنند و با استفاده از آموزه های ایدئولوژیک نیروهای خود را به دخالت در زندگی خصوصی زنان فراخوانده و عملا دست آنها را در کنار انواع و اقسام نهادهای رسمی سرکوبگر به تجاوز به حریم خصوصی زنان، از جمله دخالت در نوع پوشش آنها باز گذاشته و تشویق می شوند تا “تکلیف” دینی خود را در غالب “امر به معروف و نهی از منکر” انجام دهند.
‎به این ترتیب “ارازل و اوباش” حکومتی با دست باز و با پشتگرمی بالاترین افراد یا نهادها در سلسله مراتب مذهبی، سیاسی یا امنیتی به سرکوب زنان، نقض حقوق انسانی و توهین و تحقیر آنها می پردازند.
‎مقاومت زنان ایران در سه دهه گذشته، بویژه مقاومت زنانی که در طول عمر این حکومت به دنیا آمده و الگوی حکومتی پوشش و رفتار این رژیم را پس می زنند، نشانه ای از شکست ایدئولوژیک “ام القرای اسلام” است. برای مهار این وضعیت، سرکوب زنان در ایران، به عنوان یکی از مصادیق نقض آشکار حقوق بشر، امری سیستماتیک و نهادینه شده است که هم بطور متمرکز و از طریق نهادهای رسمی، و هم از طریق انواع نیروهای “خودسر” انجام شده و پیش برده می شود. هدف آن گسترش وحشت و مجبور کردن مردم، بویژه زنان به اطاعت و پیروی از الگو های رفتاری حکومت است تا نظام، بتواند با حفظ ظاهر هم که شده “ام القرا” بودن خودش را در دنیای رقابت با دیگر کشورهای مدعی حکومت اسلامی به اثبات برساند. سیاستی به غایت سرکوبگرانه و وحشیانه که تاوان آن را بیش از هر کس، زنان ایران می پردازند.
‎سرکوب زنان در کوچه و خیابان های ایران محصول تفکر و ایدئولوژی ضد زنِ اسلامگرایان حاکم بر ایران است. از طرف دیگر اما، این سرکوب در کنار دستگیری و شکنجه و اعدام روزمره ی مردم ایران بخشی از سیاستی است که هدف آگاهانه آن مرعوب نگه داشتن دائمی مردم و وادار کردن آنها به تن دادن به یک زندگی ذلت بار است، تا از آن طریق مردم به احساس عجز و ناتوانی در مقابل رژیم رسیده و در مقابل هر نوع تحقیر و سرکوب، بی تفاوت و منفعل باقی بمانند. جنایتکاران حاکم بر ایران فکر می کنند، اینگونه می توانند انگیزه مردم برای اعتراض و  مبارزه را بخشکانند. حال آنکه تجارب همین سه دهه ی گذشته نشان داده است هر وقت موقعیت مناسبی ایجاد شده، خشم مردم همچون آتش زیر خاکستر فوران کرده است.  
‎با این همه، همانگونه که سه دهه گذشته نشان داده، زنان ایران تسلیم این شیوه های سرکوبگرانه نشده و  هر بار با خلاقیت های خود راه و روش جدیدی برای عرض اندام و اثبات وجود خود و دفاع از کرامت انسانیشان پیدا کرده و  شوق تحقق آزادی را ترنم خواهند کرد.

‎حنیف حیدرنژاد
۲۰٫۱۰٫۲۰۱۴
http://www.hanifhidarnejad.com

‎منابع:
‎۱- یک قربانی اسیدپاشی در اصفهان فوت شد
https://hra-news.org/fa/women/asid-6

‎۲- مردم ترجیح می‌دهند گرانی باشد تا بدحجابی
http://www.ritmezendegi.com/%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7/3242-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%DB%8C%D8%AD-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8%DB%8C.html

‎۳- امام جمعه موقت اصفهان: اوضاع کلی حجاب در کشور خوب است
http://sahamnews.org/1393/07/268865/
 
…………………………………………………………………………………………………………………………..
‎  فاکت ها و نمونه ها
‎ چند نمونه ی زیر سیستماتیک بودن سرکوب زنان و نقش رهبران و آموزه های مذهبی و نقش سیاستگذاران و نهادهای رسمی حکومتی در انگیزه دادن به   افراد ایدئولوژیک یا همان حزب اللهی ها را برای اقدام به جنایت، تجاوز  و سرکوب زنان در ایران نشان می دهد.
 
‎  الف) زمینه سازی تئوریک- ایدئولوژیک، فراخوان به انجام تکلیف الهی؛ گفته های رهبران مذهبی

‎امام جمعه مشهد: بي‌حجاب ها پياده نظام آمريكا و اسراييل هستند
‎احمد علم‌الهدي امام جمعه مشهد افزود: زن بي‌حجاب پياده نظام آمريكا و اسراييل و همان نيرويي است كه آمريكا و اسراييل وارد ايران كرده است، تا نظام و انقلاب را شكست دهد. وي خطاب به مسوولان تاكيد كرد: با اين قصه جدي برخورد كنيد زيرا سرنوشت انقلاب را چادر فاطمه زهرا(س) حفظ مي‌كند و دشمن روي اين مسأله دست گذاشته است. حجت‌الاسلام علم‌الهدي تصريح كرد: خدايا آناني را كه دانسته دستيار دشمنانت شده‌اند به ذليل‌ترين نكبت‌ها دچار كن
http://www.alef.ir/vdcb8ab5.rhbzwpiuur.html?27481
…………………………………………………………………………………………………………………………..

‎امام جمعه مشهد: گناه معضل بي‌حجابي و بد حجابي از سرقت و آدم كشي هم بدتر است


امام جمعه مشهد مقدس در اظهاراتی عجیب گفت: گناه معضل بي‌حجابي و بد حجابي از سرقت وآدم كشي هم بدتر است.

به گزارش انتخاب، سيد احمد علم الهدي در حالی که در خطبه‌هاي نماز جمعه مشهد مقدس و در جوار بارگاه منور رضوي سخن می گفت، افزود : زنان بد حجاب، خفاشان شب و گرگان درنده روز هستند.

وی با بیان این مطلب که «معضل بي‌حجابي و بد حجابي از بدترين انواع فسق و فجور در جامعه است»، اظهار داشت: اشاعه فسق و فجور ، فحشاء، لاابالي گري، شرارتها و اكثر مشكلات جامعه كه امنيت عمومي را به مخاطره مي‌اندازد از تبعات منفي بي‌حجابي و بد حجابي است.

علم الهدي بيان كرد: زنان بي‌حجاب و بد حجاب كه با وضع زننده در جامعه ظاهر مي شوند، در حقيقت امنيت عمومي و اجتماعي مردم را به مخاطره مي‌اندازد و خفاش شب و گرگ درنده روز است
http://702.ir/9059/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AF-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8%D8%8C-%D8%AE%D9%81%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%A8-%D9%88
…………………………………………………………………………………………………………………………..

‎ملا حسنی امام جمعه ارومیه: ”زنهای بی حجاب مانند اتوبوس هستند”
‎امام جمعە ارومیه در نماز جمعە این شهر: “زنها به سه دسته تقسیم می شوند، گروه اول زنهای بی حجاب هستند که مانند اتوبوسند یعنی هر کس می تواند سوار آنها بشود. دسته دوم زنهایی که حجاب بدون چادر دارند و معمولا مانتو به تن می کنند و روسری بر سر دارند. آنها مانند تاکسی هستند که فقط افراد مشخصی را سوار می کنند و بالاخره زن هایی مانند زن بنده که مثل الاغند که فقط یک نفر می تواند از آنها سواری بگیرد.”
https://www.balatarin.com/permlink/2011/7/29/2642577
…………………………………………………………………………………………………………………………..

‎امام جمعه اصفهان: مردم ترجیح می‌دهند گرانی باشد تا بدحجابی
http://www.ritmezendegi.com/%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7/3242-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%DB%8C%D8%AD-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8%DB%8C.html
…………………………………………………………………………………………………………………………..

‎ تائید متجاوزان  و مقصر دانستن زنان
‎تجاوز گروهی به زنان در خمینی شهر
‎امام جمعه خمینی‌شهر به جای متجاوزان، جشن و شادی را مقصر جلوه می‌دهد: «آنها هم که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند آدم‌های علیه‌‌السلامی نبوده‌اند، این ۱۴ نفری که فقط دو نفرشان خانواده بوده‌اند برای پارتی به شهر ما آمده بودند و با شراب‌خواری و رقاصی یک عده دیگر را هم تحریک کردند.» (فرصت آنلاین، ۲۱ خرداد ۱۳۹۰)
http://www.radiofarda.com/content/f7_commentary_over_mass_raping_in_iran/24240874.html
…………………………………………………………………………………………………………………………..

‎  با زمینه سازی های فوق و  فراخوان های مذهبی، حالا نوبت “عمل” است ….
‎  ب) اقدام عملی و انجام تکلیف الهی : “امر به معروف و نهی از منکر” توسط نیروهای حزب اللهی
 
‎قتل‌های محفلی کرمان
‎محمدحمزه مصطفوی، سلیمان جهانشاهی، محمد سلطانی و علی ملکی چهار عضو بسیج کرمان را به اتهام شرکت در قتل عمدی به اعدام محکوم کرد.

این چهار نفر به همراه شماری دیگر از اعضای پایگاه علی اصغرمولای بسیج کرمان در سال‌های ۸۰ تا ۱۳۸۱ و در در جریان قتل‌های زنجیره‌ای، دستکم پنج شهروند کرمانی و از جمله شهره نیک‌پور و همسرش محمدرضا نژادملایری را به قتل رسانده بودند.همگی‌عاملان پرونده قتل‌های کرمان بنابر اقرار رسمی خود و تأکید وکلایشان در دادگاه «از اعضای پایگاه بسیج مسجد آقا‏‎ غلامعلی مسجد ارگ کرمان بودند و در زمان ارتکاب قتل‌ها، کارت شناسایی بسیج داشتند.»

وکیل محمدحمزه ‏مصطفوی و محمد یاعباسی در جریان دادگاه اول به ریاست قاضی امیری تبار اعلام کرد که هر دوی آن‌ها عضو فعال بسیج کرمان و در زمان ارتکاب قتل‌ها به ترتیب ‏در سمت فرمانده و جانشین فرمانده پایگاه مقاومت علی اصغر مولا مستقر در مسجد آقاغلامعلی کرمان فعالیت می‌کردند، و کارت و احکام‎ ‎ممهور به مهر ناحیه ‏مقاومت بسیج کرمان نیز داشتند.

علاوه بر این عاملان قتل‌های کرمان در جریان تمامی دادگاه‌های خود اقرار کردند که علاوه بر در اختیار داشتن محل پایگاه بسیج علی اصغر مولا، از امکانات و ادوات دیگر بسیج از جمله چهار ‎دستگاه بی‌سیم‏‌، خودرو، دستبند استفاده می‌کردند.

متهمان در جریان برگزاری دادگاه اول گفتند که پس از سخنرانی شب تاسوعاتی سال ۸۰ محمدتقی مصباح یزدی تصمیم به انجام قتل‌ها گرفته‌اند و هدف خود را نیز «مبارزه با مفاسد اجتماعی» عنوان کردند.
‎یکی از متهمین که در واقع مغز متفکر آنان می‌باشد درباره نحوه استخاره می‌گوید – بعد من هم استخاره گرفتم دیدم عدد ۶ آمد یعنی تعجیل در انجام عمل، پس من هم فکر می‌کردم در هر کاری باید استخاره کرد، وقتی دیدم خوب آمد قبول کردم که با آن‌ها همکاری داشته باشم. (ص ۱۳ رأی شعبه نهم دادگاه کرمان)

علاوه بر این در جریان چند دور محاکمه، عاملان قتل‌های کرمان از جمله محمدحمزه مصطفوی و محمد سلطانی به صراحت اعلام کردند که از سوی محمدعلی شجاع حیدری فرمانده وقت بسیج ناحیه کرمان، و محمد رئوفی‌نژاد فرمانده وقت لشکر ۴۱ ثارالله سپاه پاسداران برای انجام قتل‌ها تحریک و تشویق شده‌اند.
http://www.radiofarda.com/content/f7_10_years_after_killing_in_kerman/24403670.html
 
…………………………………………………………………………………………………………………………..

‎و عنکبوت آمد
‎ فیلمی مستند در مورد مردی مذهبی که در مشهد مرتکب قتل ۱۶ زن شد. زنانی که به دست این مرد به قتل رسیدند معتاد و تن‌فروش بودند. قاتل و تمام اطرافیانش (از جمله مادر، همسر، فرزندش) معتقد هستند که اون کار اشتباهی نکرده و فقط حکم خدا بر روی زمین را اجرا کرده است.
https://www.youtube.com/watch?v=k6n4PAPjtXA

…………………………………………………………………………………………………………………………..

‎ پ) زمینه سازی دخالت در حیطه خصوصی و سرکوب زنان در  سطح قانونگذاران

‎علی مطهری مکتبی و زنان ساپورت پوش
‎علی مطهری  نماینده مجلس با نشان دادن تصاویری از زنان ساپورت پوش در سالن مجلس گفت
‎”وزير کشور بايد پاسخ دهد که چرا نسبت به پديده بانوان ساپورت‌پوش در سطح تهران و برخی از شهرها بی تفاوت است. اين چه پوششی است که تا ٣٠ سانت بالای زانو آشکار است؟ از ابتدای انقلاب اسلامی حجاب استاندارد گذشته از چادر عبارت بود از شلوار، مانتو تا زانو و روسری و مقنعه. دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نيست را انجام دهد و بديهی است که اگر اين وضعيت ادامه پيدا کند، مجلس شورای اسلامی به وظيفه خود عمل خواهد کرد.”
http://www.bbc.co.uk/persian/blogs/2014/06/140625_l44_nazeran_motahari_socks_majlis_women

…………………………………………………………………………………………………………………………..

‎ » توهین و تحقیر: زنانی که مدل پوشش حکومت را رعایت نمی کنند “بزه کار” تلقی شده که باید به اردوگاه های بازآموزی فرستاده شوند
‎پوشش طرح مجلس برای جریمه و وادار کردن «بدحجاب‌ها» به شرکت در دوره آموزشی
 
‎خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می‌گوید ۳۶ نماینده مجلس ایران طرحی آماده کرده‌اند که بر اساس آن، زنانِ به گفته این نمایندگان «بدحجاب»، محکوم به شرکت در دوره‌های آموزشی و جریمه نقدی تا سقف یک میلیون تومان می‌شوند.
http://www.radiofarda.com/content/f4_parliament_bill_punishment_veil_women/26639048.html

…………………………………………………………………………………………………………………………..

‎  ت) سرکوب نهادینه و رسمی و آشکار در کنار نیرو های “خود سر”
‎واحد زنان یگان ویژه پلیس ایران تشکیل می‌شود
‎حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی ایران گفته است که اولین واحد ماموران زن در این یگان در سال آینده خورشیدی راه اندازی می‌شود و قرار است این واحد در مواقع بحران به گردانی عملیاتی تبدیل شود. تا پیش از این زنان پلیس بیشتر در واحدهای گشت ارشاد فعالیت می کردند و یکی از وظایف اصلی آنها دستگیری خانم هایی بود که بدحجاب خوانده می شوند.
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2013/01/130113_l31_iran_police_women

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال