‎توقف اجرای یک نمایش با دستور قوه قضاییه

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۱۰-۲۳-IranSOS- اجرای نمایش «شاخ نبات» به کارگردانی مهدی شمسایی که در تالار وحدت تهران روی صحنه بود، چهارشنبه ۳۰ مهرماه، با دستور قوه قضاییه و با اعلام مرکز هنرهای نمایشی متوقف شد. به گزارش هرانا به نقل از خبرگزاری مهر؛ «شاخ نبات» که یک اپرا تئاترِ برگرفته از داستان «موش و گربه» نوشته عبید زاکانی است، از چهارم مهرماه روی صحنه رفته بود. این نمایش با همین متن و بدون هیچگونه تغییری در دولت قبلی و در سال ۸۹ اجرا شده بود.

مهدی شمسایی کارگردان نمایش «شاخ نبات» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با اشاره به چالشی یک ماهه با وزارت ارشاد بر سر اجرای این نمایش اعلام کرده است: «از‌‌ همان ابتدای اجرا، نکاتی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به ما گفته می‌شد که آن‌ها را در طول اجرا اعمال می‌کردیم ولی با وجود اینکه هر آنچه آن‌ها گفتند مدنظر قرار دادیم، در ‌‌نهایت و پس از ۲۶ شب، نمایش را توقیف کردند.»
‎کارگردان این نمایش با بیان اینکه برای دفاع از کارش به قوه قضاییه خواهد رفت، معتقد است که وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی باید از طریق کار‌شناسان حقوقی مسائلی از این دست را پیگیری کرده و اجازه ندهد که کار به توقیف نمایش‌ها منتهی شود.
‎مهدی شمسایی با اعلام اینکه اگر نمایشی مشکل دارد، چرا به آن مجوز داده می‌شود، گفته است: «اگر کاری مشکل دارد از‌‌ همان اول مجوز نگیرد تا دیگر سرمایه و وقت یک گروه به باد نرود. من از وزارت ارشاد انتظار دارم که یا مجوز ندهد یا از مجوز‌هایش دفاع کند.»
‎از سوی دیگر رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، درباره مشکلات نمایش «شاخ نبات» اعلام کرده است: «این نمایش از‌‌ همان شب‌های اول اجرا مشکل داشت و ما بار‌ها نکاتی را تذکر داده و خواستار رعایت آن‌ها شدیم. کارگردان نیز متعهد شد که همه نکات را رعایت کند ولی در گزارش‌ها و بازبینی‌های بعدی، متوجه شدیم که برخی مشکلات رفع نشده است.»
‎به گفته رضا دادویی، هفته گذشته از سوی قوه قضاییه نامه‌ای به مرکز هنرهای نمایشی رسیده است و نکاتی در آن مطرح شده که در صورت عملی نشدن آن‌ها، باید جلوی اجرای نمایش «شاخ نبات» گرفته شود.
‎چند ماه پیش اجرای نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان نیز برای مدتی توسط قوه قضاییه توقیف شده بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال