‎۱۲۰ کارگر «فرش باستان» طی ۳ سال بیکار شدند/ تعویق دو ماه حقوق کارگران باقی‌مانده

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۱۱-۲۶-IranSOS- بیش از ۱۲۰ کارگر قراردادی فرش باستان یزد طی ۳ سال گذشته به دلیل آنچه کمبود نقدینگی خوانده شده تعدیل شده‌اند. منابع خبری ایلنا در کارخانه فرش باستان یزد گفته‌اند این کارخانه حدود ۳ سالی است که به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و بدهی به شرکت‌های دیگر گفته می‌شود، بیش از ۱۲۰ کارگر قراردادی خود را به تدریج تعدیل کرده است.

‎به گزارش ایلنا٬ یکی از کارگران اخراجی این کارخانه گفت: «تعداد نیروهای این شرکت در سال‌های گذشته مجموعا ۱۸۰ نفر بوده که تعدادی از آن‌ها رسمی بودند و در سه سال گذشته همزمان با شروع تعدیل نیرو‌ها بازنشسته شدند و مابقی نیروی قراردادی بوده‌اند که علی رغم اینکه برخی از آن‌ها ۱۵ تا ۱۸ سال سابقهٔ کار در این کارخانه را داشتند، تعدیل شده‌اند.»
‎یک کارگر این کارخانه نیز از عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران خبرداد و گفت: علی رغم اینکه مسولین شرکت برای پرداخت بدهی‌های مالی و حقوقی خود بار‌ها اقدام به فروش مواد اولیهٔ شرکت کرده‌اند، اما در یک سالهٔ گذشته به طور متوسط حقوق کارگران هر ۳ ماه یک بار پرداخت شده است ضمن اینکه در ۳سال گذشته مزایا هم دریافت نکرده‌ایم.
‎او آخرین دریافتی کارگران را مربوط به شهریورماه دانست.
‎این کارگر در ارتباط با وضعیت کنونی کارخانه فرش باستان گفت: در حال حاضر تعدادی نیروی کار رسمی در شرکت فعالند اما عملا فرش باستان در آستانه تعطیلی است و کارگرانی که هم اکنون هم در شرکت فعال‌اند نیز با تاخیر چند ماهه حقوق‌شان را دریافت می‌کنند.
‎در حالیکه گفته می شود مسولین شرکت کمبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه را عامل اصلی تعدیل نیروها و در نهایت تعطیلی کارخانه در آینده ی نزدیک می دانند، اما کارگران می گویند شرکت با کمبود نقدینگی مواجه نیست و علت اصلی به تعطیلی کشاندن کارخانه و بیکاری کارگران،تمایل مسولین شرکت برای فروش زمین کارخانه است.
‎یکی از کارگران اخراجی این شرکت در خصوص وضعیت فعالیت شرکت باستان یزد در چند سالهٔ گذشته، توجیه مدیران شرکت در ارتباط با کمبود نقدینگی و مواردی از این دست را نادرست دانست و گفت: تولید فرش ماشینی علی رغم تمام کمبود‌ها هنوز هم سودآور است اما آقایان به منافع بیشتر می‌اندیشند و بیکاری ۱۲۰ کارگر دربرابر این قضیه اهمیتی ندارد»
‎وی گفت: موضوع اساسا نقدینگی نیست، دلیل اصلی مدیران شرکت برای تعدیل نیرو‌ها بالا رفتن نرخ زمینی است که این شرکت در آن واقع شده است.
‎این کارگر ادامه داد: وضعیت این شرکت تا ۴ سال گذشته از نظر میزان فروش و ذخیرهٔ مواد اولیه بسیار مطلوب بود اما از ۳ سال گذشته مدیران شرکت مرتب پرداخت حقوق و مطالبات کارگران را به تعویق می‌انداختند و دلیل آن را کمبود نقدینگی و بدهی در ازای باز پرداخت وام‌های معوق عنوان می‌کرده‌اند.
‎وی به وضعیت بازنشستگی کارگران اخراجی این شرکت اشاره کرد و گفت: قیمت زمینی که کارخانه در آن قرار دارد بالاست و مدیران کارخانه بدون توجه به سرگردانی کارگران، اقدام به بیکارسازی تعداد زیادی از ما کرده اند در حالیکه بسیاری از این کارگران سابقهٔ کار بالایی در شرکت داشتند، و حالا مشخص نیست با این شرایطی که پیش آمده و بیکاری که وجود دارد تکلیف بازنشستگی کارگران چه می‌شود».
‎در حال حاضر نگرانی اصلی کارگران تعدیل شده این است که با توجه به اینکه عمدتا در سنین میان‌سالی قرار دارند، بعد از اخراج از کارخانه همانند همکاران‌ تعدیل شده‌شان، توانایی جذب مجدد در بازار کار را نداشته باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال