‎هاشمی رفسنجانی: ‎برخی حزب اللهی‌ها به خیال خدمت به مردم، به آن‌ها ظلم کردند

‎۰۸ شهریور ۱۳۹۲ – ایلنا – رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه برخی مواقع آنهایی که حزب اللهی هستند به مردم ظلم می‌کنند. ولی به خیال خود در حال خدمت به مردم هستند. این شیوه امنیت نمی‌آورد بلکه با سکوت همراه خواهد بود. همین سکوت زیاد می‌شود و در ‌‌نهایت به یک اتفاق ناگوار می‌انجامد. اما اگر مردم بدانند که قلم قاضی جز حق نمی‌نویسد و اگر بدانند پلیس با مردم رفتار شایسته‌ای دارد و اگر بازار به رونق سابق خود بازگردد در آن صورت مردم امنیت خواهند داشت. نه اینکه اوضاع به گونه‌ای باشد که نان بخورند و در آن خرده شیشه پیدا کنند.

به گزارش ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با شرکت کنندگان همایش میثاق با حضرت امام (ره) که عصر امروز در حسینیه جماران برگزار شد ضمن تشکر از حضور افرادی که از راه‌های دور در این محل حاضر شده بودند، با بیان اینکه معنویتی بر فضای جماران حاکم است، گفت: همچنان بعد از گذشت سال‌ها هر از گاهی که به حسینیه جماران و یا حرم مطهر امام (ره) می‌روم‌‌ همان حالت حزن و اندوهی به من دست می‌دهد که در زمان رحلت امام راحل داشتم و‌‌ همان احساس برای من تجدید می‌شود. امام دل و جان همه ما را تسخیر کرده بود. امام آرام سخن می‌گفت اما لحن سخنان ایشان جوانان را بیدار می‌کرد. امام تشیع، دین و اسلام را زنده کردند و حیاتی جدید به آن بخشیدند. 

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه در سالهای پس از انقلاب عده‌ای سعی در کمرنگ کردن نقش و فرمایشات ایشان داشتند، یادآور شد: این یک تصور و تلاش اشتباه بود.ما هم اگر بخواهیم رنگ درستی داشته باشیم باید در سایه امام (ره) بوده و از آن طریق رشد کنیم. خدا امام را برای تجدید حیات اسلام ناب و تشیع ذخیره کرده بود تا به کسانی که مدت‌ها رویه اشتباهی داشتند ثابت کند که همیشه نقطه‌ای برای حیات دوباره هست.
‎کسانی که یاران مخلص امام را تار و مار کردند ظلم کرده‌اند

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کسانی که بعد از مدت‌ها خواستند عصر امام را کهنه کنند و یاران مخلص امام را تار و مار کردند، ظلم کرده‌اند. به نظر می‌رسد خدا نمی‌خواهد که برخی افراد بر مردم سختی وارد کنند. 

وی با تاکید به نقش مردم گفت:شما امروز از من اسم می‌برید، اما اتفاقی که رخ داده، کار مردم و ملت بوده است و گر نه من و امثال من چه اقدامی می‌توانستیم انجام دهیم.
‎نمی‌توانستم آنچه را که می‌دانم بگویم

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: مدت‌ها بود امثال افرادی که در این جمع حضور دارند می‌آمدند و از من برای حضور دعوت می‌کردند. همچنین بسیاری از آقایانی که در این جمع هستند اصرار زیادی برای رفتن من به شهرشان داشتند و من نمی‌توانستم به آنها جوابی بدهم چون وضع را می‌دانستم اما نمی‌توانستم آنچه را که می‌دانم بگویم ولی در درون می‌دانستم که چه نیتی دارم و دلم با آن‌ها بود. 

وی همچنین با اشاره به اینکه روزی دانشجویان تحمل‌شان تمام شد و به حضور من آمدند، اظهار داشت: من یک بار که دانشجویان بعد از تقاضاهای پی در پی تحملشان تمام شده بود، به آن‌ها گفتم «من که نگفتم نمی‌آیم، می‌آیم، چرا ناراحتی می‌کنید». اما همین یک جمله از قول من هم باعث شد تا جریان‌های افراطی مانند اسپند روی آتش به حرکت درآمدند. بعد از آن هم که در انتخابات نام نویسی کردم و خبر آن به گوش همه رسید و این مردم بودند که از این اتفاق بسیار استقبال کردند و در بسیاری از شهرهای ایران و حتی ایرانیان خارج از کشور از من خواستار ادامه حضور شدندو حرکت جدیدی آغاز شد.
‎افرادی که به دنبال جریان مخالف با جریان و خط امام هستند ناکام ماندند

آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: امروز شاهد حرکتهایی از جانب مردم هستیم که همگی نشان داد افرادی که به دنبال جریان مخالف با جریان و خط امام هستند ناکام ماندند. 

وی با اشاره به خلق حماسه سیاسی از سوی مردم یادآور شد: مردم حماسه آفریدند اما کار سخت‌تر حفاظت از حماسه است. مانند انقلاب اسلامی که حفاظت از آن بسیار دشوار‌تر از به دست آوردن آن است. ما برای حفاظت از انقلاب مشکلات بسیاری پشت سر گذاشتیم و اگر بخواهیم از نظر تلفات و قربانی‌هایی که در این راه دادیم بررسی کنیم می‌توانیم بگوییم که اگر در طول انقلاب نزدیک به ۱۰۰ نفر شهید دادیم برای حفظ آن هزاران شهید دادیم. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعد از جنگ حداقل ۲۴۰ هزار نفر تلفات دادیم. جانبازان بسیاری پس از جنگ به جا ماندند و چه بسیار آزادگانی که در شرایطی سخت‌تر از جنگ یعنی اسارت در اردوگاه‌های حزب بعث به سر بردند. این‌ها همگی از قربانیان انقلاب هستند و حفظ آن توسط ملت باعث شد تا شرق و غرب با پیکان حزب بعث نتوانند موفق شوند.
‎کسانی که امروز شما با آمدن نامشان به هیجان می‌آیید در دوره های اخیر دچار مشکل شدند

وی در ادامه به حوادثی که در سالهای اخیر به وجود آمد اشاره کرد و ادامه داد: آخرین مصائبی که ملت ایران بعد از آن میزان حوادث و جنگ تجربه کرد این بود که در دوره‌های اخیر شاهد بودیم کسانی که بسیار به این انقلاب خدمت کردند دچار مشکلات شدند و باید به تدریج این مشکلات حل شود. این‌ها همانی هستند که امروز شما با آمدن نامشان به هیجان می‌آیید. 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: کار بزرگی که امروز انجام شد برگزاری انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ بود که من فکر می‌کنم با برگزاری آن بسیاری از دشمنان غافلگیر شدند. 

وی گفت: تا چند روز قبل از انتخابات آمارهایی از سوی برخی از افراد اعلام می‌شد که برای خودشان هم اغواکننده بود آنان از مردم آمار می‌گرفتند نظرسنجی می‌کردند و برای دلگرمی خود نتایج دیگری از این آمار ارائه می‌کردند ولی ما شاهد بودیم که خداوند چگونه آن‌ها را غافلگیر کرد. 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در این میان به معجزه حضرت موسی اشاره کرد و گفت: زمانی که حضرت موسی از مصر رفت، با معجزه‌ای رفت که بسیاری از مردم را به سمت خود واداشت و با‌‌ همان معجزه برگشت تا فرعونیان را به زمین بزند. حال این مسائل را از خدا بدانید که دلهای میلیون‌ها مردم را متوجه خود کرد.
‎امروز دل‌ها به هم نزدیک‌تر شده است

وی خاطرنشان کرد: قرآن به پیامبر (ص) می‌فرماید: «اگر همه آنچه را که داشتید در میدان هزینه کنید نمی‌توانید دل‌ها را تا حد قابل توجهی به هم نزدیک کنید که خداوند با غافلگیری خود این کار را به سادگی انجام می‌دهد.» خدا را شکر می‌کنم امروز دل‌ها به هم نزدیک‌تر شده و در این راه ممکن است افرادی با کسان دیگری باشند ولی ما نباید آن‌ها را محکوم کنیم. اگر می‌خواهیم اسلامی و شرعی عمل کنیم باید به همگان حق دهیم که حرف و اظهارنظر خود را بیان کنند. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: کسانی که اختلاف سلیقه دارند باید از منطق، عدل، عدالت، و آرامش استفاده کنند تا بتوانیم در ‌‌نهایت الگوی بزرگی برای دنیا باشیم.
‎تند و تیز و انحصارگرایانه عمل نکنید
‎این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین خطاب به شرکت کنندگان در همایش میثاق با امام (ره) یادآور شد: اگر احساس می‌کنید موفق شدید بنابراین همان کارهایی را که عده‌ای انجام داده‌اند و تند و تیز و انحصارگرایانه عمل کردند را انجام دهید همانند آن‌ها خواهید بود. بر این اساس نباید این گونه رفتار کنید.
‎دیوارهای بتنی میان مردم و حقایق فرو ریخته است
‎وی در ادامه گفت: در جامعه باید عدالت و منطق و اعتدال در پیش بگیریم تا بتوانیم به وحدت برسیم وگرنه وحدت مورد نظر نسبی می‌شود. امروز باب اطلاعات و آگاهی به روی هیچ کس بسته نیست.دیوارهای بتنی میان مردم و حقایق فرو ریخته و مردم به خوبی می‌توانند حقیقت را متوجه شوند.ملت با این اطلاعات و میزان آگاهی به حماسه ۲۴ خرداد رسیدند. 

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه جهانیان همواره از موفقیت ایران در تعجب هستند، گفت: در جهان مطرح است که ایران چگونه توانست با آن توان خود در زمان جنگ تحمیلی ۸ ساله،در مقابل ارتش تا دندان مسلح را آن هم با پشتیبانی امریکا، روسیه و انگلیس و به طور کلی دولتهای شرق و غرب ایستادگی کند و حتی می‌گویند که چگونه شد با آن همه گزینش‌های خاص باز هم ملت ایران به آرامش برسند و این‌ها همه لطف خدا بود. 

وی با بیان اینکه ملت ایران یک ملت آگاه است یادآور شد: ممکن است حرف‌هایی در شرایط کنونی به میان آید ولی در رسانه ملی پخش نشود ولی رسانه‌های دیگر آن را پخش کنند. یا حتی ممکن است مطالبی به میان آید که دیگران بنویسند و رسانه‌های خودمان از آن غافل شوند. اتفاقی که هم اکنون نیز کم و بیش رخ می‌دهد و این بالا و پایین کردن نقل قول‌ها باعث شد تا مردم هشیار‌تر از قبل عمل کنند و در ‌‌نهایت به حماسه برسند. 

به گفته آیت الله هاشمی رفسنجانی این اتفاقات می‌تواند در قالب یک تحلیل و یا شیوه‌ای جدید به بچه‌ها در مدارس تدریس شود. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید به جمله رهبر معظم انقلاب در روز ۲۴ خرداد ۹۲ گفت: ایشان پس از رأی دادن فرمودند: رأی مردم حق الناس است. و این جمله خیلی مؤثر بود چرا که همگان می‌دانند خداوند از هر چه بگذرد از حق الناس نمی‌گذرد و این عدل نیست. عدل ایجاب می‌کند که در صورت احقاق حق الناس خداوند نیز از حقی که بر گردن بنده‌ها است بگذرد و آن‌ها را بیامرزد.
‎از خداوند می‌خواهیم آنهایی که حقی بر گردن ما دارند را بیامرزد

وی تصریح کرد: ما نیز از خداوند می‌خواهیم آنهایی که حقی بر گردن ما دارند را بیامرزد و اگر حقی از آن‌ها نیز بر گردن ما است بگذرد که این نیز می‌تواند بخشی در دنیا باشد و بخشی در آخرت باشد. 

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این جمله رهبری یک جمله استراتژیک و به یاد ماندنی است که باید از این پس در تریبون‌ها و محافل سیاسی پیرامون آن صحبت شود. 

وی ادامه داد: همچنین اگر کسانی چند روز پیش از انتخابات مانع حضور برخی در انتخابات شدند و اگر کسانی نگذاشتند آراء داده شده خوانده شود حق الناس بر گردن آنهاست. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که در راه اسلام باقی مانده و نمونه خوبی برای مسلمانان دیگر باشیم. 

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: امسال که گذشت و نمایشی از قدرت ملت ایران به همه داده شد و دنیا دید که چقدر مردم باشعور هستند. 

وی در ادامه اظهاراتش به اوضاع منطقه اشاره کرد و گفت: اگر به شرایط کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان، یمن، بحرین؛ سوریه، مصر، عراق و یا لبنان نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که ایران هم اکنون آرام‌ترین کشور است. 

رئیس تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ایران بعد از برگزاری انتخابات آرامش بیشتری به دست آورد و انتخابات بدون هیچ آسیبی برگزار شد و این مسئله نمونه بارز یک دموکراسی می‌باشد. 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه به حوادثی که مردم مصر با آن درگیر هستند اشاره کرد و گفت: هم اکنون مردم مصر به مدت ۲ سال و نیم در حال مبارزه هستند و در این مدت از واژه‌های بیداری اسلامی و یا بهار عربی یاد شده، اما در شرایط فعلی شاهد پایمال شدن حقوق مردم این کشور هستیم و استبداد در حال بازگشت به خانه‌های آن‌ها است و مبارزین بار دیگر به زندان‌ها برگشته‌اند. 

وی اظهار داشت: این اتفاقات عجیب در مصر درس خوبی بود چرا که کسانی که در مصر پیروز شدند تنها ۲۵ درصد آراء مردم این کشور را داشتند ولی بعد از پیروزی روش خود را تغییر داده و به جان مردم افتادند. یک روز شیعیان را کشتند و روز دیگر کلیسا‌ها را آتش زدند. 

به گفته آیت الله هاشمی رفسنجانی مردم مصر بر لبه ۲ مسئله استبداد و افراط قرار گرفته‌اند. یک روز آن‌ها از استبداد سوختند و روز دیگر قربانی افراطی‌گری شدند. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به وضعیت سوریه اشاره کرد و گفت: هر روز اخبار جدی تری از مردم این کشور مطرح می‌شود و حال با مسئله مهم بمباران شیمیایی مواجه هستیم. بمباران شیمیایی در ایران و زمان جنگ تحمیلی افراد بسیاری را از بین برد و حال قربانیان بسیاری را برای مردم سوریه می‌گذارد. در شرایط فعلی شاهد قربانی شدن عزیزان سوریه‌ای و تخریب خانه‌های آن‌ها و آوارگیشان هستیم و باید راهی پیدا کنیم تا دنیا مسیری در سایه آرامش و اعتدال و عقلانیت را با آن‌ها در پیش بگیرد.
‎ترساندن و ارعاب مردم و یا زور گفتن و امنیتی کردن فضا هیچ فایده‌ای ندارد
‎این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به امنیتی نبودن مردم اشاره کرد و گفت: برای همگان ثابت شده که ترساندن و ارعاب مردم و یا زور گفتن و امنیتی کردن فضا هیچ فایده‌ای ندارد و این گونه امنیت، امنیتی برای گورستان خواهد بود و برای زنده‌ها مناسب نیست.
‎امنیت به معنای آزادی بیان، کلام و فهم است

به گفته آیت الله رفسنجانی هم اکنون ما برای زنده‌ها امنیت نیاز داریم و این امنیت به معنای آزادی بیان، کلام و فهم است. 

وی گفت: در این میان، بسیاری از افراد حزب اللهی هستند و عده‌ای دیگر حزب اللهی نیستند. متاسفانه برخی مواقع آنهایی که حزب اللهی هستند به مردم ظلم می‌کنند. ولی به خیال خود در حال خدمت به مردم هستند. این شیوه امنیت نمی‌آورد بلکه با سکوت همراه خواهد بود. همین سکوت زیاد می‌شود و در ‌‌نهایت به یک اتفاق ناگوار می‌انجامد. اما اگر مردم بدانند که قلم قاضی جز حق نمی‌نویسد و اگر بدانند پلیس با مردم رفتار شایسته‌ای دارد و اگر بازار به رونق سابق خود بازگردد در آن صورت مردم امنیت خواهند داشت. نه اینکه اوضاع به گونه‌ای باشد که نان بخورند و در آن خرده شیشه پیدا کنند. 

در ادامه این دیدار تعدادی از شرکت کنندگان میثاق با حضرت امام (ره) به نمایندگی از استان‌های خوزستان، اصفهان، بوشهر و کاشان سخنرانی کردند. همچنین گفتنی است در این مراسم علی افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی، عفت مرعشی و فاطمه هاشمی رفسنجانی، همسر و دختر آیت الله رفسنجانی حضور داشتند. 

لازم به ذکر است شرکت کنندگان همایش میثاق با حضرت امام (ره) پس از دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی به دیدار سیدحسن خمینی نوه امام (ره) در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رفتند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال