‎مدافعان حقوق بشر در بند را آزاد کنید

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۱۲-۱۰-IranSOS- مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با صدور اطلاعیه‌ای مطبوعاتی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر ضمن بزرگداشت این روز خواهان احترام دولت ایران به تعهدات و مفاد مقاوله نامه‌های حقوق بشری و آزادی فوری فعالان حقوق بشر در بند شد، متن کامل این اطلاعیه در پی می‌آید.
‎مدافعان حقوق بشر در بند را آزاد کنید!

اطلاعیه مطبوعاتی
‎اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر که هدف آن برقراری تضمین حقوق و آزادی‌های برابر برای همه مردم جهان بود در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، روزی که اینک در سراسر جهان به عنوان روز بین‌المللی حقوق بشر گرامی داشته می‌شود. حکومت ایران نیز از جمله کشورهای امضاء کننده این اعلامیه است.
‎با این حال علیرغم تصویب معاهدات حقوق بشری در سایه فقدان ضمانت‌های اجرایی مشخص، همیشه این خطر وجود داشته و دارد که نهاد یا فردی که قدرتی در اختیار دارد و آن را بر انسان‌های دیگر اعمال می‌کند، از قدرت خود سوءاستفاده کند، به ویژه اگر ساز و کارهای مشخصی وجود نداشته باشند که جلوی این سوءاستفاده را بگیرد. به همین دلیل به قدمت اعلامیه جهانی حقوق بشر در سراسر جهان انسان‌هایی که عمدتا بعنوان «فعال حقوق بشر» شناخته می‌شوند کوشیده‌اند تا این ساز و کار‌ها را به وجود آورند، ساز و کارهایی که خود را در واژه‌هایی چون ایجاد دموکراسی و دست یافتن به حقوق بشر تعریف می‌کنند.
‎شصت و ششمین سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر که به نام «روز حقوق بشر» خوانده می‌شود برای جامعه ایرانی در حالی از راه می‌رسد که همچنان تعداد زیادی از ایرانیان مدافع آن در زندانهای مختلف کشور با محکومیتهایی طولانی مدت به سر می‌برند.
‎تعریف حقوق و امنیت فعالان حقوق بشر توسط سازمان ملل متحد طی اعلامیه «حقوق و مسئولیت افراد، گرو‌ه‌ها و نهادهای اجتماعی، ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین مورد وثوق جامعه جهانی» مورد تائید و تاکید قرار گرفته است؛ طبق ماده ۲-۱۲ این سند، حکومت‌ها باید کلیه تدبیرهای لازم را به کار گیرند تا حمایت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهدید، اقدامات تلافی جویانه، تبعیض منفی عملی و یا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه دیگر در پی استفاده مشروع و قانونی این افراد از حقوق مذکور در اعلامیه حاضر را تضمین کنند.
‎با این حال در کشور ایران نه تنها امنیتی برای این افراد و کار ارزشمند آنان که می‌کوشند به نحوه غیر خشونت آمیز یک یا همه حقوق مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر را محقق کنند متصور نیست، بلکه خود دولت نخستین دشمن و تهدید کننده این افراد تلقی می‌شود.
‎حکومت ایران با نگاه امنیتی به مقوله حقوق بشر فعالان این عرصه را با برچسب‌های ناصحیح امنیتی و سیاسی بصورت مستمر به بند می‌کشد.
‎مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن گرامیداشت “روز جهانی حقوق بشر” با یادآوری حبس و بازداشت ادامه دار مدافعان حقوق بشر از جمله آقایان “محمد صدیق کبودوند، عبدالفتاح سبحانی، سید مهدی خدایی، محمد حسن یوسف‌پور سیفی، محمد سیف‌زاده، مسعود کردپور، نصور نقی‌پور، خسرو کردپور و خانم آتنا دائمی”، دولت ایران را به برداشتن گام‌های ضروری در جهت بهبود وضعیت نا‌امن مدافعان حقوق بشر در ایران فرامی خواند؛ به باور این تشکل آزاد کردن بی‌قید و شرط تمامی مدافعان حقوق بشر و پایان دادن به تعقیب و آزار مدافعان حقوق بشر از نخستین و ضروری‌ترین بخش‌های این رویه خواهد بود. این تشکل به دولت ایران یادآور می‌شود تا زمانی که مدافعان حقوق بشر در ایران از سوی آن حکومت در معرض تهدید و بدرفتاری قرار بگیرند، باور اعتنا و اعتقاد آن حکومت به مقاوله نامه‌های بین المللی و معاهدات حقوق بشری ممکن نخواهد بود. این مجموعه هم چنین از جامعه بین الملل و در راس آن شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و بخصوص گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران نیز می‌خواهد تا ضمن الویت دادن به مشکلات مدافعان حقوق بشر در ایران بخصوص آزار و تعقیب آنان از سوی حکومت ایران از تمامی راهکار‌ها و اختیارات لازم برای ترغیب دولت به پایان دادن به این روند با عنایت ویژه به آزادی مدافعان حقوق بشر بهره گیرد.

‎دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران


دهم دسامبر ۲۰۱۰ برابر با ۱۹ آذرماه ۱۳۹۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال