‎دادگاه بررسی نسل کشی قومی توسط دیکتاتور سابق گواتمالا دوباره برگزار میشود

‎سه شنبه ۵ ‎اسفند ۱۳۹۳-۲۰۱۵-۰۲-۲۴-IranSOS- ‎ – گزارشی از مارون کراوسهار – برگردان بفارسی از یوسف مجاب: پرونده قضایی کشتار قومی برعلیه دیکتاتور سابق گواتمالا « ار‎فیان ریوس مونت » و ریاست دستگاه اطّلاعاتی وی در ارتش این کشور دوباره مورد بررسی قرار میگیرد. محاکمه این پرونده جنایی تاکنون دوبار متوقف شده است٬ زیرا اصل پرونده محاکمه هنوز در اختیار دیوان عالی قضایی قراردارد.

پیش از این قاضی پرونده خانم « ژناته والدس » دستور داده بود که دیکتاتور سابق بعنوان متّهم اصلی در دادگاه حضور بهم رساند. وی تقاضای رسمی وکیل مدافع دیکتاتور سابق گواتمالا٬ مبنی بر اینکه موکلش بدلیل بیماری قادر به محاکمه شدن نیست را رد نموده بود. در نهایت متهم ۸۸ ساله بوسیله برانکارد به سالن دادگاه منتقل شد.
‎شکایات صورت گرفته شده بر علیه « ریوس مونت » دیکتاتور سابق گواتمالا بعلت قتل ۱۷۷۱ نفر از اعضای یکی از اقوام سرخ پوستان بنام « ایکسیل » ٬ آواره نمودن و قتل عام در سالهای ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳میباشد.
‎بر اساس گزارشات حقیقت یابی سازمان ملل متحد در طول دوران ۱۷ ماهه زمامداری « ریوس مونت » ۴۸٪ از نقض حقوق بشر در طول ۳۶ سال جنگ داخلی این کشور صورت گرفته است.
‎وکلای مدافع دیکتاتور سابق با تسلیم اعتراض نامه ای ادعا نمودند که قاضی این پرونده ۱۰ سال پیش پایان نامه دانشگاهی خود را در مورد این نسل کشی قومی نوشته بوده. این اعتراض در نهایت به برکناری قاضی پرونده و توقف روند محاکمه منجر گردید.
‎دو نفر از اعضای هیات بازرسان ضمن برکناری قاضی پرونده٬ با صدور دستورالعملی خواهان تشکیل دادگاه جدیدی در طول مدت ۱۰ روز تشکیل شدند. این دستورالعمل در حالی صادر شد که تنها دو دادگاه (الف) و (ب) بمنظور بررسی اتهامات امنیتی وجود دارد.
‎دادگاه (الف) ‌«‌ریوس مونت » را یکبار در سال ۲۰۱۳ مورد محاکمه قرارداده بود. این دادگاه وی را بدلیل نسل کشی قوی محکوم نمود و جایگزینی نیز برای این داگاه وجود ندارد. با برکناری قاضی دادگاه (ب) اینگونه به نظر میرسد که تشکیل یک شورای جدید قضات برای رسیدگی مجدد به این پرونده در کوتاه مدت میسر نباشد. در همین رابطه اعتراضاتی از سوی اتحادیه شاهدان و دفاتر وکلا صورت گرفته است. تعدای از معترضین خود متهمانی هستند که میبایستی در دادگاه حضور یابند و مورد محاکمه قرار گیرند. این احتمال وجود دارد که آنها در برکناری خانم قاضی « والدس » نقش داشته باشند.
‎دیکتاتور سابق گواتمالا « ریوس مونتو »٬ در دهم ماه مه سال ۲۰۱۳ محاکمه و بعلت نقض حقوق بشر٬ نسل کشی قومی و جنایت بر علیه بشریت محکوم گردیده بود.
‎این برای اولین بار در جهان بود که رهبر سیاسی یک کشور بدلیل نقض حقوق بشر٬ کشتار قومی و جنایت بر علیه بشریت در یک دادگاه ملّی مورد محاکمه قرار گرفت و رای به محکومیت وی داده شده.
‎احتمال میرود که فشارهای وارده از سوی اتحادیه های اقتصادی دلیل اصلی برگزاری مجدد محاکمه میباشد.
‎این احتمال نیز وجود دارد که دیکتاتور سابق « ریوس مونت » مورد عفو قرار گیرد٬ همانگونه که در مورد تمامی محکومان جنایات جنگی در گواتمالا اینگونه عمل شده است. این موضوع بصورت جدی از سوی رسانه ها دنبال میشود٬ حتا اگر قوانین حقوق بین الملل بر علیه چنین تصمیمی باشند.
‎با توجه به قطب بندیهای سیاسی٬ افکار عمومی برای برگزاری دادگاه بسیار حساس میباشند. شاکیان و مدافعان آنان ضمن ابراز تاسف از روند کنونی هنوز امیدوار هستند و انگیزهای خود را ازدست نداده اند.
‎در همین رابطه یکی از فعالان میگوید: ما میدانیم که در گواتمالا کشتار و نسل کشی قومی صورت گرفت است. این کشتارها بارها و بارها بدلایل مختلفی نیز تکرار گردیده. اما ٬ما امید داریم که در این محاکمه٬ دادگاه باردیگر اقدام به صدور حکم محکومیت مجدد متهمان کند و ما پیروز شویم.
‎از سوی کمیسیون حقوق بشر «اینتر آمریکا»٬ بدلیل عدم همکاری و ایجاد مشکلات برای بررسی و تحقیقات قضایی درماه نوامبر سال ۲۰۱۳ شکایتی برعلیه دولت گواتمالا صورت گرفته بود.
Maren Kraushaar, Guatemala Solidarität Österreich, amerika 21
‎منبع:
lateinamerika anders: Österreichs Zeitschrift für Lateinamerika

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال