پاکستان: لغو کامل تعلیق مجازات اعدام

چهارشنبه ۲۰ اسفندد ۱۳۹۳-۲۰۱۵-۰۳-۱۱-IranSOS- فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، کمیسیون حقوق بشر پاکستان، نگرانی شدید خود را از تصمیم اخیر دولت پاکستان برای لغو تعلیق مجازات اعدام در مورد تمام محکومان به مرگ ابراز می کنند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «لغو تعلیق مجازات اعدام لکه ننگی در کارنامه حقوق بشر پاکستان به جا خواهد گذاشت. مجازات اعدام ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرکننده است که می تواند شکنجه تلقی شود و باید به طور کامل ملغا شود.»

وزیر کشور پاکستان در هفته جاری ابلاغیه ای را به روسای تمام اداره های داخله ایالتی فرستاد و به آنها دستور داد مجازات اعدام را در مورد زندانیان محکوم به مرگ که تمام راه های قانونی برای درخواست استیناف یا عفو را طی کرده اند اجرا کنند. پاکستان در پی حمله طالبان به مدرسه ای در پیشاور در دسامبر ۲۰۱۴ اعلام کرده بود که با لغو تعلیق شش ساله اجرای مجازات اعدام، اعدام محکومان به اتهام تروریسم را به اجرا خواهد گذاشت. بنا به گزارش ها، ۲۴ تن از آن پس تاکنون اعدام شده اند. با ابلاغیه تازه دولت، از سرگیری اجرای مجازات اعدام شامل تمام جرایم مستوجب اعدام خواهد شد و خطر اجرای اعدام صدها محکوم به اعدام را در آینده نزدیک بیشتر خواهد کرد.
زهره یوسف، نایب رییس فدراسیون و رییس کمیسیون حقوق بشر پاکستان، نیز گفت: «سازمان های ما از این نگران هستند که احساسات عامه مردم در باره معافیت از مجازات تروریست ها برای از سرگیری اجرای مجازات اعدام مورد استفاده قرار می گیرد. ما معتقدیم دولتمردان به جای عدالت در پی انتقام هستند و با تاکید از دولت می خواهیم هزینه انسانی این تصمیم را در نظر بگیرد.»
نظام عدالت کیفری پاکستان از ایرادها و بی نظمی های زیادی برخوردار است و حبس های خودسرانه، سطح نازل موازین لازم در مورد مدارک لازم برای محکوم کردن متهمان و حمایت کم از وکلای دادگستری و قضات و فشار سیاسی مشخصات این نظام هستند. در این چارچوب، از سر گرفتن اعدام نقض آشکار تعهدات بین المللی پاکستان در مورد محافظت از حق زندگی و حق محاکمه عادلانه و حق رفتار با کرامت خواهد بود.
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و کمیسیون حقوق بشر پاکستان مخالفت قاطع خود را با مجازات اعدام برای تمام جرایم و در هر شرایطی اعلام می کنند، زیرا این مجازات از نظر ما رفتاری غیرانسانی و نقض حق انکارناپذیر زندگی است. فدراسیون و کمیسیون حقوق بشر از دولتمردان پاکستان می خواهند فوری تصمیم از سرگیری اجرای مجازات اعدام را لغو کنند و، با چشم انداز الغای کامل مجازات اعدام، تعلیق آن را در مورد تمام جرایم دوباره برقرار سازند.
متن انگلیسی: https://www.fidh.org/article17171

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال