‎یک کارشناس اکولوژی آب‌های داخلی: ‎به جای خراب کردن سدها، پل شهید کلانتری را برای احیای ارومیه خراب کنند

دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ – یک کارشناس اکولوژی آب‌های داخلی گفت: از آنجا که پل شهید کلانتری، دلیل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است، مسئولان باید به جای خراب کردن سدها، این پل‌ را خراب کنند. بهروز دهزا در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برخی گفته‌ها مبنی بر تخریب سدها برای نجات دریاچه ارومیه اظهار کرد: همچنین بهتر است مسئولان به جای خراب کردن سدهایی که برای آنها هزینه‌های بسیار صرف شده است از احداث سدهای بیشتر جلوگیری کرده و ادامه ساخت سدهای در دست احداث را متوقف کنند.

وی ادامه داد: زمانی که کار اشتباهی انجام می‌شود، پشت سر آن اشتباهات بعدی به صورت زنجیره‌ای ادامه پیدا می‌کند و اکنون خراب کردن سدها اشتباه دیگری است که در پی خشک شدن دریاچه ارومیه انجام می‌گیرد.
‎استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: تا زمانی که این جاده خاکی برقرار است مانع گردش آب شده و باعث گرمتر شدن و در نتیجه افزایش تبخیر آب می‌شود که در مقایسه با آب پشت سدها قابل مقایسه نیست.
‎این کارشناس اکولوژی آب‌های داخلی تاکید کرد: از سویی، رها شدن آب پشت سدها باعث افت کیفیت آب‌های زیرزمینی منطقه‌ای می‌شوند چرا که آب در سدها پس از مدتی کیفیت خود را از دست می‌دهد.
‎دهزا افزود: تا زمانی که دریاچه مشکل یک پارچه خود را به دست نیاورد و گردش آب به مشکل طبیعی انجام نشود هر اقدامی از جمله انتقال آب بین حوضه‌ای بی‌فایده است و مسئولان باید حتی اگر نمی‌توانند کل پل را خراب کنند حداقل نیمی از آن را تخریب کنند.
‎وی گفت: امیدواریم مسئولان جدید در اجرای طرح‌های زیست‌محیطی، اصول بنیادی و بدیهی را که فارغ التحصیل دانشگاه با آن آشناست را به کار گیرند چرا که اکنون شاهد اثرات و پیامدهای طرح‌هایی هستیم که بدون نظر کارشناسان به اجرا درآمده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال