‎شکایت خانواده سعید زینالی از رهبر جمهوری اسلامی

چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۴-۱۵-IranSOS- محمد نوری زاد، هنرمند منتقد و زندانی سیاسی سابق در نوشته خود که در فضای مجازی منتشر شده، خبر داده است که خانواده «سعید زینالی» از آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به «مجلس خبرگان رهبری» شکایت کرده‌اند. به گزارش هرانا به نقل از «سحام»؛ آقای نوری زاد درهمین رابطه نوشته است:

در مجلس ختم مادر آقای سیدمحمد خاتمی، آقای هاشم زینالی، پدر سعید زینالی را دیدم و به وی و به شجاعت وی و همسرش آفرین گفتم. این زن و شوهر از شخص رهبر به مجلس خبرگان شکایت کرده‌اند. آخر مگر می‌شود پسرِ جوان و دانشجوی یک خانواده را ببرند و شانزده سال این خانواده را چشم به راه بگذارند؟ مملکت قانون دارد. الکی و همین‌جوری که فرماندهٔ کل قوا نشده‌ای پدرجان؟ …

‎پیش‌تر «اکرم نقابی» مادر سعید زینالی گفته بود که طی سال‌های گذشته همواره پی‌گیر فرزند خود بوده است و اظهار داشته بود که «مرتب سئوال می‌کنیم بچه‌ام چی شد؟ اما هر بار یک حرفی می‌زنند. هر کسی مسئولیت را گردن مسئول دیگری می‌اندازد و هیچ پاسخ درستی نمی‌دهند تا بدانیم چه بر سر بچه ما آمده است.»
‎ده سال پس از ناپدید شدن سعید زینالی، اکرم نقابی در نامه‌ای خواستار آن شد که در صورت کشته شدن پسرش، دست‌کم اطلاعاتی پیرامون محل دفن وی ارائه کنند.
‎مادر سعید زینالی تاکنون یک‌بار به دلیل مصاحبه با صدای آمریکا و بار دیگر به دلیل شرکت در جمع مادران عزادار در پارک لاله دستگیر و زندانی شده است.
‎سعید زینالی از جمله دانشجویانی بود که تنها چند روز پس از حمله به کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ بازداشت شد و طی شانزده سال گذشته تنها یک تماس تلفنی با خانواده خود داشته است.
‎به رغم پی‌گیری‌های مکرر خانواده سعید زینالی از مقامات و مسئولان قضایی و امنیتی، تاکنون هیچ خبری از این زندانی به دست نیامده است.
‎خواهر سعید زینالی که تیرماه ۸۹ به اتفاق مادرش بازداشت شده درگفت‌وگویی اظهار داشته بود که بازجو گفت «بعد از یازده – دوازده سال مادرت افتاده دنبال دو تا تکه استخوان؟ گفتم او مادر است حق دارد‌‌ همان دو تا تکه استخوان را مادرم می‌خواهد، استخوان بچه‌اش است‌‌ همان دو تا تکه استخوان را نشان مادرم بدهید اگر مرده، قبرش را نشانمان بدهید بگویید که زنده نیست تا ما بدانیم سعید ما کجاست؟ زنده یا مرده‌اش کجاست؟ اما بازجو گفت به مادرت بگو اگر باز دنبال سعید بگردد و پی‌گیری کند برای همه اعضای خانواده شما مشکل ایجاد می‌شود و یادت نرود برادر دیگری هم داری.»
‎در ۱۸ تیر ۱۳۹۲ اکرم نقابی، مادر سعید زینالی، در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: «در دیداری که اخیراً با علیرضا آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران داشته است از او قول مساعد گرفته که از سرنوشت پسرش اطلاع یابد». به گفته خانم نقابی به رغم این‌که پسرش چند ماه پس از بازداشت با او تماس تلفنی گرفته، مقام‌های قوه قضائیه تا مدتی بازداشت او را نمی‌پذیرفتند، اما پس از پیگیری‌هایی سرانجام گفته‌اند که او بازداشت بوده است. به خانم نقابی گفته شده که فرزندش دست‌کم تا سال ۸۱ در زندان اوین بوده است. خانم نقابی می‌گوید به غیر از او چندین خانواده دیگر نیز پیگیر وضعیت فرزندانشان بوده‌اند که در ناآرامی‌های ۱۸ تیر ۷۸ مفقود شده بودند. او می‌گوید دست‌کم ۵ خانواده دیگر تا چند سال پیش پیگیر وضعیت فرزندانشان بوده‌اند که به دلایل نامعلومی دیگر این‌کار را‌‌ رها کرده‌اند.
‎اقدام نادر شکایت از آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درحالی صورت می‌گیرد که در جمهوری اسلامی به شکایت افراد علیه مقامات ارشد کشور رسیدگی قضایی نمی‌شود و شکایت کنندگان اغلب به سرنوشت محتومی مبتلا می‌شوند.
‎این درحالی‌است که قانون اساسی جمهوری اسلامی تمامی افراد جامعه از جمله مقامات ارشد نظام را به مانند افراد عادی جامعه محسوب کرده و محاکم را موظف به رسیدگی شکایت علیه آن‌ها کرده است.
‎مقامات عالی جمهوری اسلامی نیز همواره در سخنان خود، تمامی مقامات عالی نظام را «پاسخ‌گو» برشمرده و از برقراری «مساوات و عدالت قضایی» در ایران سخن می‌گویند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال