‎پروفسور کردوانی: عمر آبی ایران تا ۶۰ سال دیگر است

جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ – ایسنا – پروفسور کردوانی استاد برجسته کویرشناسی و چهره ماندگار کشورمان، گفت: عمر آبی ایران تا ۶۰ سال دیگر است. به گزارش (ایسنا) منطقه سمنان، پروفسور پرویز کردوانی در جلسه شورای شهر گرمسار، تصریح کرد: باید برای کم آبی فکری اساسی کرد و یکی از مهمترین مشکلات ما در استفاده از آب این است که اولویت استفاده از آب‌های سطحی این است که از آب‌های سطحی برای مصارف شرب و صنعتی استفاده می‌شود و از این آب برای مصارف کشاورزی استفاده نمی‌شود.

این چهره ماندگار کشوری خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از تبعات جبران ناپذیر کم آبی و عدم استفاده از آب در مصارف کشاورزی آمار افزایش مهاجرت از روستاها به سوی شهرها است.

‎وی افزود: دو مشکلی که در حال حاضر دنیا را به خود معطوف کرده و بسیاری در صدد رفع آن هستند مشکل فقر و نفت است، اما این دو معضل با برنامه‌ریزی دارای چاره است، در حقیقت می‌توان با برنامه‌ریزی فقر را زدود و برای نفت هم جایگزین مشخص کرد، اما آب در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ دنیاست و هیچ جایگزینی هم برای آن نمی‌توان تعیین کرد.

‎تروریسم آبی یکی از دلایل کم آبی در برخی از شهرستان‌ها

‎این کویرشناس گرمساری، اظهارکرد : مهاجرت‌های زیست محیطی و تروریسم آبی جزو دلایلی است که برخی از شهرهای کشور را با بی آبی روبرو کرده است.

‎وی گفت: مقدار آب در هر کشور به میزان بارش آن بستگی دارد که بارش آن آب‌های سطحی – سطحی راکد و زیر زمینی را تشکیل می‌دهد و بارندگی نیز در هر منطقه و کشوری منوط به قرار گرفتن آن در عرض جغرافیایی و ارتفاعات آن است که متاسفانه کشور ما از لحاظ عرض جغرافیایی و ارتفاعات در موقعیت خوبی نیست و به همین دلیل بارش زیادی در کشور نیست.

‎تا چند سال آینده در کشور مجبور به استفاده از آب‌های غیرمتعارف هستیم

‎به گفته کردوانی یکی از راهکارهای جلوگیری از کم آبی استفاده از آب‌های غیر متعارف است، به طوری که در کشورهای پیشرفته حدود ۵۰ سال است که از آب‌های فاضلابی استفاده می کنند تا از آب‌های سالم برای مصارف آشامیدنی استفاده کنند.

‎وی گفت: یکی از راه‌های استفاده از آبهای غیر متعارف، استفاده از آب‌های فاضلابی و پاکسازی آن و استفاده مجدد از آن است، اما راه دوم جمع آوری آب باران است که کشور استرالیا در این زمینه پیش قدم بوده است و در شهرهای کوچک در پشت بام‌ها مخازنی را برای جمع آوری آب باران تعبییه می‌کنند تا پس از پر شدن بتوانند از آب استفاده مجدد کنند.

‎کردونی استفاده از آب شور و رطوبت هوا و استفاده از آب مجازی را نیز به عنوان ۳ راهکار دیگر برای استفاده از کارهای غیر متعارف نام برد.

‎از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی استفاده نکنید

‎کردوانی افزود: متاسفانه امروزه استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی در بسیاری از شهرها به ویژه گرمسار به دلیل شور بودن آب رواج پیدا کرده است، اما این دستگاه‌ها مضرات بسیاری را برای بدن به همراه خواهند داشت، زیرا این دستگاه‌ها آب مقطر تولید می‌کنند و این امر می‌تواند برای بدن سرطان زا نیز باشند.

‎وی ادامه داد: در آب خوراکی حتما باید ید و سدیم وجود داشته باشد.

‎کردوانی گفت: افراط در استفاده از آب در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است، ابتدا برای مصارف مختلف از قنات‌ها استفاده می‌کردند و بعد از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق از سال ۴۰ تا ۵۵ اما در ابتدای انقلاب چاه‌های غیر مجاز بسیاری حفر شد و در حال حاضر بسیاری از چاه‌های شهری در شهرهای مختلف زاید است.

‎وی افزود: همین استفاده نادرست از چاه‌ها و تبدیل آنها از نیمه عمیق به عمیق سبب شده است که بسیاری از دشت‌ها دیگر غیر قابل استفاده شوند.

‎کردوانی ادامه داد: وقتی سطح آب‌ها پایین برود و قنات‌ها خشک شود آبها نیز به تبع شور می‌شوند و آرتزین‌ها به چاه‌های معمولی تبدیل می‌شود و به تدریج بیابان‌ها پیشروی پیدا کرده است و بسیاری از مراتع به بیابان تبدیل می‌شود.

‎کویرها تا چند سال دیگر تعطیل می‌شوند

‎این دکترای خاک شناسی گفت: منبع حیات کویر آب‌های زیرزمینی است و آب‌های سطحی منبع حیات آن نیست، وقتی آنقدر از آب چاه‌ها در شهرها استفاده می‌کنند آب به کویر نمی‌رسد و در نتیجه کویر از بین می‌رود.

‎وی با بیان اینکه امروز دیگر کویرها مایع بدبختی نیستند، تصریح کرد: از املاح، گیاهان و جاذبه‌های توریستی آن می‌توان استفاده‌های زیادی کرد، بنابراین مدیریت کلان کشوری موظف است مردم را آگاه سازد و برای این آگاه سازی راهکار نیز به مردم ارائه دهد.

‎وی گفت: مردم باید با خطر کم آبی آشنا شوند و آنرا لمس کنند، مردم باید بدانند این آبی که در اختیار دارند همیشگی نیست و نحوه صحیح استفاده آن را یاد بگیرند.

‎استاد برجسته کویرشناسی با اشاره به بهره‌برداری ۱۶ سد در سال جاری، گفت: با این تعداد سد، حدود ۱۷۸ سد در کشور داریم و همین سدها نیز تا ۳۵ تا ۴۰ سال دیگر بی‌آب خواهند شد.

‎به گفته کردوانی سدها عمر مفیدی دارند رسوب سدها را نمی‌توان به راحتی گرفت و برای عدم بروز این مشکل باید قبل از احداث سدها باید سدهای بالا دستی ایجاد کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال