‎کارگران مس کرمان پس از یک روز اعتصاب به کار بازگشتند

چهارشنبه  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۵-۱۳-IranSOS- کارگران مجتمع مس شیهد باهنر کرمان عصر دیروز و در پی امضای پیمان دسته‌جمعی با کارفرما پس از یک روز اعتصاب به کار خود باز گشتند. کارگران به ایلنا گفته‌اند این اعتصاب پس از آن خاتمه یافت که میان نمایندگان کارفرما و کارگران بر سر چگونگی تامین مطالبات صنفی کارگران یک پیمان دسته‌جمعی به امضا رسید. گفته می‌شود کارگران برای افزایش مزد و مزایای شغلی به کارفرما یک مهلت ۴۵ روزه داده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که یکی از دلایل اصلی برپایی این اقدام اعتراضی صنفی نادیده گرفته شدن حقوق صنفی کارگران و وجود شرایط تبعیض آمیز مزدی میان کارگران و مسئولان ارشد مجتمع مس شهید باهنر کرمان بوده است.
‎بصورت مشخص از زبان کارگران مجتمع مس شهید باهنر کرمان نقل می‌شود که یکی از دلایل اعتصاب اخیر خودداری مدریت جدید در افزایش مبلغ بن کارگری بوده است.
‎ برپایه عرفی که از زمان مدیران پیشین مجتمع مس شهید باهنر کرمان جاری بوده هرسال مبلغ حق بن کارگران این مجتمع ۶۰ درصد بیشتر از مبلغی بوده که در جلسه تعیین مزد شورای عالی کار معین می‌شود.
‎به گفته کارگران مدیریت کنونی در ابتدای ورودش برخلاف عرف جاری حاضر به پرداخت حق بن کارگری به شیوه سابق نبود.
‎از قرار معلوم متن این پیمان براساس شرایط پیش بینی شده در فصل هفتم قانون کار (موضع انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی) تنظیم شده و نمایندگان اداره کار کرمان نیز در تهیه و امضای آن مشارکت داشته‌اند.
‎براساس این بخش از مقررات قانون کار کارگران و کارفرمایان یک کارگاه، صنعت یا منطقه می‌توانند با درنظر گرفتن حداقل‌های قانونی به منظور برطرف کردن مشکلات شغلی و یا بهبود شرایط تولید و امور رفاهی پیمان دسته جمعی را امضا کنند همچنین در این بخش از قانون کار بصورت ضمنی به تکالیف دولت در زمان برپایی اعتصاب کارگری نیز اشاره شده است.
‎بصورت مشخص در مواد ۱۴۲ و ۱۴۳ از فصل هفتم قانون کار آمده است که چنانچه موضوع اختلافی که میان طرفین امضا کننده پیمان وجود دارد باعث شود تا روند تولید ضمن حضور کارگر در کارگاه متوقف شود آنگاه به ترتیب هیات ‌های تشخیص و حل اختلاف، سازمان کارگری و کافرمایی اداره کار و در ‌‌نهایت هیات وزیران وظبفه دارند جهت حل اختلاف و اداره کارگاه اقدامات مقتضی را انجام دهند.
‎سرنوشت کارگر اخراجی
‎منابع کارگری ایلنا همچنین در مورد وضعیت یکی از همکارانشان که در جریان اعتراض صنفی سال گذشته از کار اخراج شده است می‌گویند که در جلسه امضای پیمان دسته جمعی آن‌ها همچنان خواستار بازگشت به کار این فرد شده‌اند.
‎در رابطه با اقدام اعتراضی سال گذشته کارگران مجتمع مس شهید باهنر کرمان گفته می‌شود که دلیل این اعتراض خودداری کارفرما از پرداخت ۳۰ ساعت اضافه کاری مربوط به ۱۰ روز پایانی سال ۹۳ بوده است. پس از این اعتراض یکی از کارگران با بیش از ۱۸ سال سابقه کار اخراج شد.
‎کارگران می‌گویند این کارگر قدیمی نقشی بیشتر از سایر همکارانش در این اعتراض صنفی نداشته است.
‎کارگران این مجتمع صنعتی بصورت مشخص در این رابطه توضیح می‌دهند براساس عرف کاری هرسال فعالیت مجتمع تا روز ۲۰ اسفند تمام می‌شود اما سال گذشته مدیریت نتوانست تا آنزمان به سقف تعیین شده تولید دست یابد و در ‌‌نهایت از کارگران خواسته شد تا برخلاف عرف هرساله پس از ۲۰ اسفند نیز به فعالیت خود ادامه دهند اما در خاتمه مدیریت حاضر نشد تا بابت این اضافه کاری مزایای را به کارگران پرداخت کند و در نتیجه کارگران بصورت هماهنگ اعتراض خود را اعلام کردند.
‎در این رابطه گفته می‌شود که خواسته کارگران برای بازگشت به کار همکار اخراجی آن‌ها بصورت ضمنی مورد موافقت طرف مقابل قرار گرفته اما تحقق آن به گفتگو با کارفرمای اصلی که در مستقر است منوط شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال