‎کاهش شدید آب رودخانه‌های خوزستان

سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۵-۱۹-IranSOS- معاون بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان گفت: کاهش میزان بارندگی در فصل زراعی گذشته یعنی همان ۶ ماهه دوم سال ۹۳ و خشکسالی، میزان آب رودخانه‌های استان را به شدت کم کرده است.

به گزارش (ایسنا)، منطقه خوزستان، هوشنگ حسونی‌زاده در نشست تعیین حق‌آبه کشت کشاورزی تابستان که امروز، ۲۹ اردیبهشت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: میزان بارندگی در فصل زراعی گذشته ۱۹۶ میلی‌متر بود در حالیکه باید بیش از ۳۰۰ میلی‌متر باشد. میزان بارندگی استان نسبت به سال زراعی قبلی ۴۰ درصد و نسبت به سال‌های نرمال ۴۶ درصد کاهش یافته است.

‎وی افزود: در حال حاضر مجموع ورودی آب رودخانه‌های استان ۱۰ میلیارد و ۷۵۴ میلیون مترمکعب است در حالی که باید بیش از ۱۳ میلیارد مترمکعب باشد. به عبارتی میزان ورودی آب رودخانه‌ها نسبت به مدت مشابه ۳ میلیارد مترمکعب یعنی ۲۲ درصد کاهش داشته است.

‎معاون سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: میزان آورد آب در حوضه کرخه ۸۲ درصد و حوزه مارون ۷۲ درصد کاهش داشته است و شدیدترین سال خشکسالی در این دو حوضه تجربه شد.

‎حسونی زاده اظهار کرد: در حال حاضر حجم مفید مخازن سدها ۷ میلیارد و ۵۹۱ مترمکعب است که امروز فقط ۵ میلیارد و ۷۹۶ میلیون مترمکعب آن قابل بهره برداری است. معضل اصلی ما در حوضه کرخه و مارون است که حجم مفید این مخزن این دو حوضه به ترتیب ۳ و ۹ درصد است. به دلیل پایین بودن ورودی و آورد رودخانه‌های مارون و کرخه، تولید انرژی در دو حوضه متوقف شده و مشکل کمبود آب آنها مربوط به ورودی است.

‎حسونی زاده اظهار کرد: برداشت‌های مکرر از سرشاخه‌ها، توسعه کشت محصولات کشاورزی، خشکسالی، تغییر اقلیم و آبگیری سدهای بالادست از جمله عوامل کاهش آورد رودخانه‌های استان بوده است و خشکسالی تاثیرگذارترین عامل در کاهش آورد آب به شمار می‌رود. امسال برای مصارف کشاورزی ۹ میلیارد و ۲۳ میلیون مترمکعب آب مصرف شده است.

‎همچنین در این نشست کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: شاخص بارش در ایستگاه‌های استان منفی است. امسال میزان بارش در مناطق مختلف خوزستان ۳۴ درصد کاهش داشته است و منطقه مشراگه در رامشیر بحرانی‌ترین وضعیت را در استان دارد. با توجه به کمبود بارندگی، افزایش دما را تا پایان سال زراعی در پیش خواهیم داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال