‎طی دو سال اخیر، ۱۴۳ هزار کودک ایرانی در هیچ مدرسه‌ای ثبت نام نکرده‌اند

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۶-۰۱-IranSOS- معاون آموزشی نهضت سواد آموزی کشور ضمن بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی یکی از بزرگترین مکان‌هایی است که می‌توان در آن آموزش ارائه کرد گفت: تاثیرات آموزشی شبکه‌های اجتماعی چندین برابر بیشتر از آموزش رسمی است.

به گزارش (ایسنا) منطقه اصفهان، محمد مهدی‌زاده در دومین جشنواره تجلیل از دستگاه‌های برتر در عرصه سوادآموزی استان اصفهان اظهار کرد: ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بی‌سواد در کشور وجود دارد که ۱۴۳ هزار نفر از آنها کودکان بین ۶ تا ۱۸ سال هستند.

‎وی با اشاره به اینکه در بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۹۴، ۱۴۳ هزار کودک در کشور در هیچ مدرسه‌ای ثبت نام نکرده‌اند، اضافه کرد: امروز آموزش و پرورش در بهترین وضعیت قرار دارد با این حال هنوز امکانات خوبی برای مدارس فراهم نشده است و باید دلایل بازماندن این کودکان از تحصیل بررسی شود.

‎۳٫۵ میلیون بیسواد، زیر ۵۰ سال

‎معاون آموزشی نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه ۳٫۵ میلیون بی سواد زیر ۵۰ سال در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر شکاف بزرگی بین نسل جدید و قدیم ایجاد شده که روز به روز در حال گسترش است، زیرا امکان برقراری ارتباط موثر میان فرزندان تحصیل کرده و پدر و مادران بی سواد وجود ندارد.

‎وی با اشاره به اینکه آموزش‌های رسمی چندین برابر از آموزش‌های غیر رسمی هزینه بر است، خاطرنشان کرد: امروزه یکی از بزرگترین مکان‌هایی که می‌توان در آن آموزش داد، شبکه‌های اجتماعی است. تاثیرات آموزشی شبکه‌های اجتماعی چندین برابر بیشتر از آموزش رسمی است، زیرا هر فردی می‌تواند در گروهی عضو شود و اطلاعاتی را بخواند که به آن علاقه دارد و حتی درباره موضوع مورد علاقه خود فعالیت انجام دهد.

‎معاون آموزشی نهضت سواد آموزی با اشاره به معضل اعتیاد گفت: اعتیاد بی سوادی می‌آورد یا بی سواد، اعتیاد؟ اگر کمی به این موضوع فکر کنیم می‌بینیم که شاید برخی از سران باندهای مواد مخدر تحصیل کرده باشند، اما اکثر افرادی که در قسمت‌های فروش و عرضه فعالیت دارند اشخاص بی‌سواد و کم سواد هستند.

‎۱۰۵۰ بازمانده از تحصیل در استان اصفهان

‎مهدی‌زاده افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) اعلام کرده که ۹۲ درصد افراد تحت پوشش این ارگان در مناطق محروم بیسواد هستند.

‎وی خاطرنشان کرد: کشور در جایگاهی قرار دارد که برای یک نفر هم می‌توان مدرسه به وجود آورد و در ایران مکانی وجود ندارد که به علت کمبود مدرسه و امکانات نتوانیم در آن درس بخوانیم.

‎معاون آموزشی نهضت سواد آموزی افزود: در سال گذشته ۶۷ هزار دانش آموز تنها در مقطع ابتدایی ترک تحصیل کرده‌اند و از این بین ۱۰۵۰ نفر آنها مربوط به استان اصفهان هستند؛ استان سیستان و بلوچستان ۲۰ درصد از این آمار ۶۷ هزار نفری را به خود اختصاص داده است که عمده‌ترین آن به علت کم سوادی و بی سوادی اولیاء دانش‌آموزان این منطقه است.

‎۶۰۰ هزار ولی بیسواد یا کم سواد

‎مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ هزار نفر از اولیای دانش آموزان بی سواد یا کم سواد هستند که در حال برقرای ارتباط با آنها هستیم تا بتوانیم این افراد را به سوی نهضت سواد آموزی سوق دهیم.

‎وی با اشاره به اینکه با سوادی مردان در گروه سنی ۴۹ تا ۱۰ سال به ۹۵٫۷ و زنان استان با ۹۳٫۳ اعلام شده است، اظهارکرد: استان اصفهان بر اساس سرشماری سال ۹۰ با ۹۵٫۶۴ درصد در گروه سنی ۴۹ تا ۱۰ سال بعد از استان‌های مازندران و سمنان در رتبه سوم باسوادی قرار گرفته است.

‎معاون آموزشی نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه قصد داریم تا در آینده بی سوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را به صفر برسانیم، افزود: عدم استقبال مطلوب گروه مخاطب از برنامه‌های سواد آموزی، عدم همراهی و سهم پذیری از سوی اکثر سازمان ها و دستگاه‌های دولتی در پیشبرد کار و نبود عزم، اراده و اجماع در ریشه کنی بی سوادی در جامعه از عمده مشکلات است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال