مدافع حقوق بشر نسرین ستوده آزاد شد!!

پاریس ـ ژنو، ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ (۱۹ سپتامبر ۲۰۱۳) ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH)  و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT)   است، نگرانی عمیق خود را از آزادی مدافع حقوق بشر و وکیل سرشناس ایرانی نسرین ستوده در تاریخ ۲۷ شهریور استقبال می کند.

خانم نسرین ستوده برای دفاع از نوجوانان محکوم به اعدام، مدافعان حقوق بشر و کودکان قربانی اذیت و آزار و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر شناخته شده است. او یکی از دو گیرنده جایزه معتبر حقوق بشر ساخاروف از پارلمان اروپا است.
خانم ستوده در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ دستگیر و در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «تبانی و گردهمایی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «عضویت در یک سازمان غیرقانونی» به ۱۱ سال زندان محکوم شد. در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۰، حکم او به شش سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از اشتغال به حرفه وکالت کاهش یافت. در دوران حبس، خانم ستوده مدت های طولانی به سلول انفرادی افتاد و از دیدار با خانواده و وکیل خود محروم شد. او بارها در اعتراض به شرایط حبس و نقض موازین قانونی دست به اعتصاب غذا زد. از زمان دستگیری او که با هدف مجازات وی به خاطر فعالیت های حقوق بشری بود، برنامه نظارت پیوسته خواهان آزادی او شد و پرونده او را برای تصمیم گیری به گروه تحقیق سازمان ملل در باره حبس های خودسرانه ارجاع کرد.
بر اساس اطلاعات دریافتی، در تاریخ ۲۶ شهریور نیز چندین زندانی عقیدتی آزاد شدند، از جمله خانم محبوبه کرمی، فعال حقوق بشر و عضو کمپین یک میلیون امضا که به قصد پایان دادن به تبعیض علیه زنان در ایران تشکیل شده است و خانم ژیلا کرمزاده مکوندی، حامی مادران عزادار پارک لاله. گزارش هایی نیز در باره آزادی آقایان عیسی سحرخیز، روزنامه نگار و عضو موسس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ایران و احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و دبیرکل ادوار تحکیم منتشر شده که هنوز تایید نشده است.
عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، امروز گفت: «از شنیدن خبر آزادی نسرین ستوده که در سه سال گذشته در شرایط بسیار سختی در حبس خودسرانه بود خوشحال شدم. امیدوارم آزادی او نشانه مثبتی برای پایان دادن به آزار و اذیت علیه تمام مدافعان حقوق بشر و زندانیان سیاسی در ایران باشد.»
آقای جرالد استابِرُک، دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، نیز تاکید کرد: «گرچه ما از آزادی نسرین ستوده و چند زندانی سیاسی دیگر استقبال می کنیم، ریاست جمهوری ایران حسن روحانی، به ویژه با توجه به این که هفته آینده در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی خواهد کرد، باید به اقدامات مشخص برای پایان دادن به نقض سامان مند حقوق بشر در کشور ادامه دهد.»
برنامه نظارت از دولتمردان ایران می خواهد فوری و بدون قید و شرط تمام وکلای حقوق بشری و مدافعان حقوق بشر را که در حال حاضر به خاطر فعالیت های حقوق بشری خود در ایران در حبس به سر می برند، آزاد کنند، با کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل، از جمله با دادن اجازه ورود به گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران و دیگر کارشناسان ویژه سازمان ملل به ایران، همکاری کنند و مفاد اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را به طور کامل رعایت کنند.
تماس برای اطلاعات بیشتر
•    FIDH: Arthur Manet / Audrey Couprie: + 33 1 43 55 25 18
•    OMCT: Delphine Reculeau : + 41 22 809 49 39

————————/
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر):
‏lddhi@fidh.org
فیس بوک
http://www.facebook.com/lddhi.fidh
‏Twitter: @fidh_fa

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال