‎تقاضای بازبینی مجازات اعدام مجرمان مواد مخدر توسط مجمع تشخیص مصلحت

‎یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۸-۱۹-IranSOS- ایرج عبدی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت که از مجمع تشخیص مصلحت نظام در خواست دارم نسبت به بازبینی و بررسی مجدد مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر اقدام نماید. به گزارش هرانا به نقل از مهر، ایرج عبدی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: “از مجمع تشخیص مصلحت نظام در خواست دارم نسبت به بازبینی و بررسی مجدد  مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر اقدام نماید، اجرای اعدام نه تنها در کاهش جرایم مواد مخدر تاثیری ندارد بلکه باعث افزایش مشکلات متعدد اجتماعی برای خانواده محکومان و جامعه خواهد شد، اعدام به جای نقش پیشگیری باعث افزایش جرایم ریز و درشت در جامعه خواهد شد”.

وی با انتقاد از شیوه مبارزه با مواد مخدر در کشور، گفت: “رویه فعلی نه تنها باعث کاهش مصرف مواد مخدر در کشور نمی شود بلکه عملا باعث ایجاد یک بازار پرسود برای مواد مخدر شده است. شیوه فعلی مبارزه با مواد مخدر نه تنها آمار مصرف را کاهش نداده بلکه باعث افزایش میزان مصرف شده‌ است”.
عبدی گفت: ‌”در شیوه فعلی مبارزه با مواد مخدر بدترین شیوه انتخاب شده است، از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس و ستاد مبارزه با مواد مخدر استدعا دارم موضوع تجدید نظر در مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار قرار دهند. معتادان گروهی هستند که زبانی برای بیان مشکلات آنها وجود ندارد. ۴۶ درصد زندانیان کشور مستقیما به دلیل جرایم مواد مخدر در زندان هستند و ۶۷ درصد به دلایل غیرمستقیم با مواد مخدر در زندان هستند. معتادان خیابانی با آسیب رساندن به منظر جامعه ، آسیب‌های مختلف مواد مخدر را افزایش داده است”.
وی گفت: ‌”بحران‌های اجتماعی که سوء مصرف مواد مخدر در کشور ایجاد کرده ، عقل سلیم را بر آن می‌دارد که چرخه مواد مخدر از دست سوداگران مرگ خارج شده و توسط دولت و نهادهای اجتماعی مورد اعتماد حکومت مدیریت شود. مدیریت یعنی آنکه معتاد تزریقی هروئینی را تحت پوشش برنامه نگه دارنده قرار دهیم نه  آن که معتاد تفریحی را به معتاد تزریقی تبدیل کنیم”.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: “پیشنهاد اصلی آن است که مدیریت مصرف به ویژه در معتادان پرخطر و غیرقابل ترک از دست سوداگران مرگ خارج و مصرف آن به صورت منطقی توسط دولت کنترل شود. به صورت هوشمند سهمیه داشته باشند و از مراکز درمانی مشاوره های روانشناسی دریافت کنند، با اجرای این روش مطمئن باشید که اعتیاد محدود به یک منطقه و پاتوق‌های تحت کنترل خواهد شد. مثال‌های روشن این مدل در کشورهای پیشرفته دنیا همانند آلمان، استرالیا، هلند می‌توان مشاهده کرد. بر طبق برنامه این کشور‌ها با صفر رساندن سود تجارت مواد مخدر، دست قاچاقچیان از بازار مواد مخدر قطع شده‌است. براساس اطلاعات رسمی دولت هلند، ۱۹ زندان این کشور به دلیل اجرای این شیوه تعطیل شده‌است. ما نیز باید با نگاهی عملی و بررسی پیشینه‌های این موضوع با مساله معتادان برخورد کنیم و شیوه بگیر و ببند را کنار بگذاریم”.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال