ننگ اروپا: نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در رسیدگی به بحرانِ پناه‌جویان شکست خورد

سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۹-۱۶-IranSOS- نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در بروکسل روز دوشنبه موفق نشد به ضرورت  های فوری بحران پناه‌جویان پاسخ دهد. آنها نتوانستند بر سرِ جابجایی ۱۲۰۰۰۰ پناه‌جو از یونان، ایتالیا و مجارستان به توافق برسند و به توافقی در ماه ژوئن بر سرِ راهکار موقت و استثنایی در مورد جابجایی ۴۰۰۰۰ نفر ظرف دو سال بازگشتند. نبودِ جسارت سیاسی حیرت انگیز و شرم آور است. اروپا، با جمعیت ۵۰۰ میلیون از ظرفیت ارائه حمایت به نیازمندانِ کمک برخوردار است و این کار را در گذشته نه چندان دور انجام داده است. ۲۰ کشور غربی در اواخر دهه ۱۹۷۰، ۶۲۳۰۰۰ پناه‌جوی فراری از ویتنام را پذیرفتند. در سال ۱۹۹۲، اتحادیه اروپا با ۱۵ کشور عضو به ۶۷۰۰۰۰ درخواست پناهندگی رسیدگی کرد که شمار قابل مقایسه با آن، رسیدگی به ۶۲۰۰۰۰ درخواست پناهندگی در اتحادیه اروپا با ۲۸ کشور عضو در سال ۲۰۱۴ است.

با وجود این، امروز که ۴ میلیون تن از سوریه در کشورهای همسایه آن پناه می جویند، جنازه ها به سواحل اروپا می رسند و خانواده های مستأصل که زندگی شان را برای رسیدن به امنیت به خطر انداخته اند امدادِ اولیه درخواست می کنند، این کشورها فلج شده اند و فقط تماشا می کنند.
بی‌اعتنایی رهبران اروپا به این درد و رنج لکه ای پاک نشدنی بر دامان این قاره است و ارزش های بنیادین این اتحادیه را مورد تردید قرار می دهد.
وزرای اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۲ سپتامبر در نشستی تلاش خواهند کرد درباره جابجایی ۱۲۰۰۰۰ پناه‌جوی دیگر به توافق برسند. کشورهای اتحادیه اروپا در هفته های اخیر در میان تنش رو به رشد بر سر این تعداد در کشمکش بوده اند.
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر توصیه های مشروحی به اتحادیه اروپا و دولت های عضو آن درباره مهاجرت و پناهندگی ارائه داده و نیاز به ایجاد مسیرهای قانونی و امن ورود به اروپا را به عنوان تنها راه حل برای جلوگیری از مرگ انسان ها، حفظ کرامت انسانی و رعایت تعهدات بین المللی در حقوق بشر و حقوق پناه‌جویان مشخص کرده است.
ما با تأکید از شورای اروپا می خواهیم این توصیه ها را در آغاز بحث در نشست هفته آینده در نظر بگیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال