‎افزایش بخشش از قصاص در ایران

‎چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۱۱-۱۱-IranSOS- به گزارش سخنگوی قوه قضائیه، در شش ماه نخست امسال ٢۵١ نفر از ایرانیان از حق قصاص خود گذشتند و ٢۵١ نفر از چوبه اعدام نجات یافتند.به گزارش هرانا به نقل از شهروند، ایرانی‌ها امسال،‌سال پربخششی را می‌گذرانند، این از آمار بخشش‌های خانواده‌ها از حق قصاص قاتلان یکی از اعضای خانواده‌هایشان پیداست. آماری که سخنگوی دستگاه قضائی آن را در شش ماه نخست‌سال ٩۴، ٢۵١ مورد اعلام کرده و این یعنی در شش ماه نخست امسال ٢۵١ خانواده، بخشیده‌اند و ٢۵١ نفر اعدام نشده‌اند.

خبر را دو روز پیش «غلامحسین محسنی اژه‌ای»، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد. او در کنار همه خبرهایی که برای اعلام کردن با خودش به هشتاد و هفتمین نشست خبری‌اش با خبرنگاران آورده بود، یک خبر خوش هم داشت؛ افزایش بخشش از قصاص در میان ایرانی‌ها.
‎او گفت که در شش ماه نخست امسال، ٢۵١ نفر از حق قصاص خود صرف‌نظر کرده‌اند و حالا با توجه به این‌که حق قصاص توسط اولیای دم گذشت شده، این قاتلان قصاص نخواهند شد: “اینها کسانی بودند که قبلا رضایت نگرفته بودند و احکام قطعی شده بود اما اکنون اولیای دم رضایت داده‌اند. حق قصاص یک حق شخصی است و شخص یا ولی‌دم می‌تواند درخواست قصاص یا رضایت بدهد که خوشبختانه با همکاری شورای حل اختلاف و اجرای احکام تلاش جدی می‌شود تا جایی که مقدور است رضایت اولیای دم گرفته شود.” اژه‌ای با بیان این‌که خانواده‌ها باید این گذشت را مغتنم بشمارند، گفت که “امیدواریم این افراد تنبیه شده باشند و دیگر دست به چنین جرایمی نزنند.”
‎آنطور که آمارهای قوه قضائیه نشان می‌دهد و سخنگوی قوه قضائیه هم در نشست‌های خبری‌اش اعلام کرده، در‌سال ٩٢، ٣٧۵ و در‌سال ٩٣، ٣٩۵ مورد رضایت اولیای دم از قصاص اتفاق افتاده است و اینها همه درحالی است که تنها در نیمه اول‌سال ٩۴، ٢۵١ مورد بخشش از قصاص وجود داشته است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال