‎بخشش و گذشت از قصاص در تهران

یکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۱۱-۲۹-IranSOS- یک زندانی محکوم به قصاص، با رضایت خانواده مقتول از چوبه دار رهایی یافت. به گزارش هرانا به نقل از جام جم، رسیدگی به این پرونده از سوم شهریور سال ۸۳ همزمان با مرگ مرد ۳۴ ساله‌ای بر اثر اصابت چاقو در سرآسیاب ملارد آغاز شد. با حضور ماموران در محل مشخص شد مرد جوان به علت اصابت چاقو به قلب و پهلویش به قتل رسیده است. با انتقال جسد به پزشکی قانونی و شروع تحقیقات، برادر مقتول در بازجویی‌ها با معرفی پسرش به عنوان قاتل گفت: “ساعتی قبل وقتی برادرم به خانه آمد‌ پسرم با چاقو او را مجروح و فرار کرد”.

در حالی که تحقیقات برای دستگیری متهم ۱۸ ساله به نام پیمان آغاز شده بود، او خود را تسلیم پلیس کرد.
‎متهم ۱۸ ساله در جلسه دادگاه درباره انگیزه قتل عمویش گفت: “شب قبل به‌خاطر کار اشتباهی که کرده بودم، عمویم مرا تنبیه کرد. از او کینه به دل داشتم و روز بعد وقتی عمویم زنگ خانه‌مان را زد، من مشغول آشپزی بودم و چاقوی بزرگی دستم بود و پس از این که در را باز کردم، ناگهان با چاقو ضربه‌ای به قلبش زدم که باعث مرگش شد. با اعترافات پسر جوان و درخواست قصاص توسط فرزندان مقتول، قضات دادگاه کیفری او را به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم کردند”.
‎در حالی که با گذشت ۱۱ سال و دو ماه قرار بود حکم پسر قاتل ماه آینده اجرا شود، روز گذشته با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران به سرپرستی قاضی محمد شهریاری و ریش‌سفیدان فامیل، اولیای دم با مراجعه به اجرای احکام دادسرا از قصاص پدرشان به حرمت اربعین حسینی گذشت کرده و زندگی دوباره را به پسرعموی خود بخشیدند.
‎سهراب قنبری، برادر مقتول در جلسه صلح و سازش گفت: “برادرزاده‌ام از روی عصبانیت و بچگی مرتکب قتل شده بود و فرزندان مقتول درخواست اعدام قاتل پدرشان را داشتند. قرار بود برادرزاده‌ام به‌زودی اعدام شود، اما با تلاش من و یکی از ریش‌سفیدان فامیل، سرانجام فرزندان برادرم رضایت دادند از قصاص پیمان گذشت کنند. ما راضی نبودیم با اجرای حکم قصاص یکی دیگر از اعضای خانواده جانش را از دست بدهد”.
‎دختر ۱۹ ساله مقتول نیز پس از اعلام گذشت از قصاص پسرعمویش گفت: “ما بدون دریافت پول و تنها برای رضای خدا از قصاص قاتل پدرمان گذشت کردیم. درست است که ما در کودکی یتیم شدیم، اما با صحبت بزرگان فامیل تصمیم گرفتیم به احترام اربعین حسینی گذشت کنیم. پسرعمویم به علت عصبانیت مرتکب قتل شده بود، اما ما دوست نداریم جان یک نفر را برای آرام شدن خودمان بگیریم”.
‎برادر متهم که از اعلام رضایت خانواده عمویش بسیار خوشحال شده بود، به جام‌جم گفت: “برادرم در مدت ۱۱ سالی که در زندان بود، گذشته‌اش را فراموش کرده و می‌خواهد فرد خوبی برای جامعه باشد. فکر می‌کنم ۱۱ سال برای تنبیه شدنش کافی باشد. از خانواده عمویم ممنونم که با بخشیدن برادرم فرصت زندگی دوباره به او دادند”.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال