‎چندین فعال سندیکایی به حبس های طولانی محکوم شدند یک فعال سندیکایی به مرخصی آمد

پاریس ـ ژنو، ۱۱ آذر ۱۳۹۰ ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» ‪(FIDH)‬ ‪ ‬و «سازمان جهانی مبارزه‪ ‬با شکنجه» ‪(OMCT)‬، نگرانی بسیار عمیق خود را از ادامه بازداشت خودسرانه چندین فعال سندیکایی و مدافع حقوق بشر در ایران ابراز می کند و در عین حال از مرخصی ابراهیم مددی، نایب رییس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، استقبال می نماید.

چندین فعال سندیکایی و مدافع حقوق بشر اخیرا در ایران به حکم های ناعادلانه زندان محکوم شده اند و بعضی دیگر در بازداشت خودسرانه و اغلب در شرایط وحشتناک به سر می برند که تنها به قصد تنبیه فعالیت های برحق حقوق بشری آنها و در تداوم سرکوب جامعه مدنی ایران است.
وضع سلامتی رضا شهابی، خزانه دار و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که پس از دستگیری در ۲۲ خرداد ۱۳۸۹، ۱۸ ماه بدون محاکمه در بازداشت به سر برده، در چند روز گذشته با شروع اعتصاب غذا در اعتراض به محرومیت از رسیدگی پزشکی و بی توجهی به بیماری او رو به وخامت رفته است. براساس اطلاعات دریافتی، حکومت به قصد درهم شکستن او به بازداشت او ادامه می دهد و رسیدگی پزشکی را از او دریغ می نماید. آقای شهابی اخیرا به علت درد گردن و پشت به بیمارستان منتقل شد و دکترها پس از انجام ام آر آی تشخیص دادند که وضع چندین مهره گردن او بدتر شده و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد و پس از آن او باید شش ماه استراحت کند؛ در صورت بستری نشدن در بیمارستان، ممکن است طرف چپ او فلج شود. اما مسئولان زندان هنوز اقدامی نکرده اند. به علاوه، خانواده او گویا از ۲۹ آبان به بعد اجازه ملاقات با او را نداشته اند و هیچ اطلاعی در باره سلامتی او دریافت نکرده اند.
چندین فعال سندیکایی دیگر نیز اخیرا محکوم شده اند، به ویژه آقایان علی نجاتی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، نیما پوریعقوب، ساسان واهبی وش و بهنام ابراهیم زاده.
آقای علی نجاتی، رییس پیشین هیات مدیره سندیکای مستقل کارگران شرکت نیشکر هفت تپه پس از این که به خاطر فعالیت های سندیکایی خود در فروردین ۱۳۹۰ در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب اسلامی اهواز محکوم شد، از تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۰ یک سال محکومیت خود را در زندان دزفول شروع کرد. او پیشتر شش ماه نیز به همین اتهام در زندان بود و در پی آن پس از ۲۵ سال کار اخراج شده بود. بر اساس گزارش ها، دکترها به علت جراحی اخیر قلب شرایط او را برای گذراندن حبس مناسب نمی دانند.
محکومیت شاهرخ زمانی، عضو هیات موقت بازگشایی سندیکای نقاشان که در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ دستگیر شد، به ۱۱ سال زندان؛ محمد جراحی، فعال سندیکایی و عضو «کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری» که در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ دستگیر شد، به ۵ سال زندان؛ نیما پوریعقوب و ساسان واهبی وش، فعالان دانشجویی، به ترتیب به ۶ سال و ۶ ماه زندان، به اتهام های «تبلیغ علیه نظام» و تشکیل گروه مخالف نظام یا عضویت در آن، در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۰ در دادگاه تجدید نظر تایید شد.‪[۱]‬
سرانجام، بهنام ابراهیم زاده، فعال سندیکایی و عضو «کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری» و فعال حقوق کودک، که در ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ دستگیر و بعدا به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود، در اوایل آبان ۱۳۹۰ در دادگاه تجدید نظر به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به پنج سال زندان محکوم شد.
برنامه نظارت از آزادی ابراهیم مددی به شکل مرخصی از زندان اوین در تاریخ ۸ آذر ۱۳۹۰ به عنوان نکته ای مثبت استقبال می نماید. او برای گذراندن حکم ۵/۳ سال زندان که به اتهام کاذب «به خطر انداختن امنیت ملی» در آذر ۱۳۸۷ صادر شده بود، به زندان رفته بود.
برنامه نظارت از حکومت ایران به تاکید می خواهد به اقدام های آزار و اذیت خود علیه مدافعان حقوق بشر پایان دهد، فورا و بدون قید و شرط آن عده از ایشان را که در حال حاضر در ایران در بازداشت هستند آزاد نماید، و به طور کلی اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر و معاهده های بین المللی حقوق بشر را که ایران به تصویب رسانده است، رعایت کند.
تماس برای اطلاعات بیشتر: ‪ ‬
E-mail: Appeals@fidh-omct.org
For further information, please contact‫:‬
‎‫•                 ‬OMCT: Delphine Reculeau : + 41 22 809 49 39
‎‫•                 ‬FIDH:Karine Appy / Arthur Manet : + 33 1 43 55 25 18
————————–
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: ‪lddhi@fidh.net‬
‪[۱] ‬این چهار نفر و بیوک سیدلر، یک فعال سندیکایی دیگر، در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ به عنوان یک گروه در دادگاه انقلاب اسلامی تبریز بدون داشتن وکیل محاکمه شدند. بیوک سیدلر از اتهام ها تبرئه شد. ساسان واهبی وش در ۲۹ مرداد با وثیقه آزاد شد. نیما پوریعقوب در ۱۷ شهریور با وثیقه آزاد شد. محمد جراحی در ۱۱ مهر و شاهرخ زمانی در ۲۷ مهر با وثیقه آزاد شدند. با تایید حکم در دادگاه تجدید نظر، اکنون هر چهار نفر در خطر دستگیری به سر می برند.
‎صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
http://www.fidh.org/-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-
Iran Page of FIDH:
http://www.fidh.org/-Iran,228-

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال