‎نابودی ۷۰ ‏درصد سواحل مرجانی خلیج‌فارس

دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴-۲۰۱۶-۰۱-۱۱-IranSOS- یک کارشناس محیط زیست در هرمزگان گفت: طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد در چند دهه اخیر بیش از ۷۰ ‏درصد سواحل مرجانی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان از جمله ایران نابود شده‌ که عمده دلایل آن آلودگی‌های نفتی و پیشروی ساخت و سازهای ساحلی در داخل دریا بوده‌ ‏است.

دکتر سید محمد میرحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، درباره نقش مرجان‌ها در اکوسیستم‌های دریایی گفت: مرجان‌ها فقط یک درصد از بستر دریاها را پوشش می‌دهند اما ۲۵ درصد از تمام حیات دریا را در خود حفظ می‌کنند. در واقع بسیاری از انواع ماهی‌ها در مرجان‌ها زندگی می‌کنند و یا از این محیط به عنوان محل پنهان شدن، تجمع و تغذیه بهره می‌برند. درحقیقت هر کدام از مرجان‌ها یک اکوسیستم کامل هستند.

‎وی اضافه کرد: مرجان‌ها برای ساخت اسکلت خود، کربنات‌کلسیم ترشح می‌کنند و به این شکل میزان اشباع کربنات در دریاها کاهش پیدا می‌کند. این امر موجب می‌شود که دی اکسید کربن موجود در هوا در دریا حل شده و در نهایت دی اکسیدکربن اتمسفر با کاهش مواجه شود؛ این عملکرد مرجانها اثرات گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

‎میرحسینی با اشاره به روند گرم شدن زمین که بیشترین استرس را به محیطهای مرجانی وارد می‌آورد، افزود: عوامل انسان‌زاد از قبیل رهاسازی فاضلاب‌های انسانی و پسابهای صنعتی و کشاورزی به دریا، رها کردن آب توازن کشتی‌ها و پساب آب شیرین کن‌ها، عملیات حفاری‌ها و اکتشاف نفت، تراوش و استخراج نفت، ریختن زباله‌ها از داخل شناورها به دریا همچنین وجود طوفان‌های گرمسیری، برداشت بی‌رویه و غیرقانونی مرجانها جهت مصارف تجاری و زیستی، جدا کردن مرجان‌ها از زیستگاه و استفاده تزئینی از آنها، لنگر انداختن قایق‌ها و کشتی‌ها و کنده شدن تخته سنگ‌های مرجانی مهمترین عوامل تهدید کننده مرجانها هستند.

‎وی با بیان اینکه پدیده سفید شدگی برخی از گونه‌های مرجانی در چندسال اخیر به طور متوالی برای آب‌سنگ‌های مرجانی خلیج‌فارس رخ می‌دهد، تاکید کرد: به احتمال زیاد گرم شدن دمای آب عامل بروز این پدیده است، چرا که این پدیده طی سالهای اخیر همزمان با گرم شدن آب رخ داده و مجددا با سردشدن هوا تعدادی از آنها احیا شده است. قطعا با وقوع پیاپی این پدیده، شاهد تضعیف تدریجی مرجان ها و سفیدشدگی درصد بیشتری از این موجودات دریایی و حتی گونه‌های مقاوم‌تر خواهیم بود که می‌تواند به مرگ بسیاری از مرجان‌ها منجر شود.

‎میرحسینی با بیان اینکه مرجان‌ها در آب‌های ایرانی خلیج‌فارس تا اندازه زیادی محدود به جزیره‌ها هستند، افزود: بیش‌ترین مناطق مرجانی ایران در خلیج‌فارس در اطراف جزایر خارک و خارکو در شمال و اطراف جزایرجنوبی بین لاوان تا هرمز از جمله جزایر هندورابی، کیش، فارور، بنی‌فارور، سیری، لارک، هنگام، تنب کوچک و بزرگ، ابوموسی و قشم واقع شده‌اند. آبسنگ‌های مرجانی ایران عمدتاً از نوع حاشیه‌ای بوده و از شمال‌غرب به جنوب‌شرق خلیج‌فارس، در اطراف ۱۶ جزیره و دو منطقه ساحلی، یعنی خلیج نایبند و خلیج چابهار رشد کرده‌اند.

‎وی خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد در چند دهه اخیر بیش از ۷۰ ‏درصد سواحل مرجانی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان از جمله ایران نابود شده‌ که عمده دلایل آن آلودگی‌های نفتی و پیشروی ساخت و سازهای ساحلی در داخل دریا بوده‌ ‏است.

‎این کارشناس محیط ‌زیست بیان کرد: پهنه‌های مرجانی متنوع‌ترین اکوسیستم‌های دریایی هستند و آسیب دیدن یا نابودی آنها، به قیمت از بین رفتن گونه‌های دریایی زیادی تمام خواهد شد که در بلندمدت اثرات مخربی را بر محیط زیست دریایی خواهد گذاشت. باید با جلب توجه همگانی و مشارکت ملی و بین المللی، عوامل آسیب رسان به مرجانها را به حداقل رساند و در حفاظت از این پهنه‌های ارزشمند زیستی کوشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال