‎دختران نوجوان زندانی در ایران / گزارش تصویری

سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴-۲۰۱۶-۰۱-۱۲-IranSOS- به گزارش هرانا٬ روزنامه‌ی گاردین طی یک گزارش تصویری، وضعیت دختران در یک زندان نوجوانان در ایران را به تصویر کشیده است، دختران نوجوانی که بعضا به قصاص و اعدام محکوم شده اند و در انتظار اینکه پس از رسیدن به هیجده سالگی، حکمشان اجرا شود، تصاویر را با شرح گاردین در زیر می‌بینید.

مهسا ۱۷ ساله است. او عاشق پسری می‌شود و تصمیم می‌گیرد با وی ازدواج کند اما پدرش با این ازدواج مخالفت می‌کند. یک شب، بعد از بحثی که میان مهسا و پدرش در می‌گیرد، او عصبانی می‌شود و پدرش را با چاقوی آشپزخانه به قتل می‌رساند. برادر مهسا، درخواست قصاص و اعدام خواهرش را کرده است.
‎شقایق ۱۵ساله، حدود یک سال است که به اتهام سرقت مسلحانه از یک فروشگاه زنجیره‌ای در تهران، زندانی است. او و دوست‌پسرش وارد فروشگاه شدند اما وقتی پلیس سر رسید، دوست‌پسرش فرار کرد و او دستگیر شد. شقایق به اعدام محکوم شده است و زمانی که ۱۸ ساله شود این حکم به اجرا در خواهد آمد. در این عکس، مادربزرگ او بعد از یک سال به دیدنش آمده است.

سوگند ۱۶ ساله است. او در خانه‌اش بود که ماموران پلیس با حکم بازرسی وارد شدند و بعد از جستجوی خانه، ۲۵۰ گرم تریاک، ۳۰ گرم کوکایین، و ۲۰ گرم هرویین پیدا کردند. این مواد مخدر متعلق به پدر سوگند بود اما از آن‌جایی که در هنگام ورود ماموران، فقط او در خانه بود، وی دستگیر و بازداشت شد. در یک سالی که سوگند زندانی است، هیچ‌کدام از اعضای خانواده‌اش به ملاقات او نیامده‌اند.

زندانیان زن می‌توانند نوزادشان را تا دوسالگی با خود نگه دارند. زهرا در ۱۴ سالگی ازدواج کرد و اکنون در ۱۷ سالگی دو فرزند دارد. او که به خاطر دزدیدن گوشی‌های موبایل به زندان افتاده، پیش‌تر نیز سه بار به دلیل مشابهی زندانی شده بود.
‎‫

یک “روحانی” هر روز برای برگزاری نماز جماعت به بند دختران نوجوان در “مرکز اصلاح و تربیت” می‌رود. او بعد از نماز درباره‌ی روش‌های تربیت صحیح برای دختران صحبت می‌کند و از خدا می‌خواهد که آن‌ها را ببخشد.‬

‎خاطره ۱۳ ساله است. او بعد از آن‌که از سوی عمویش مورد تجاوز قرار گرفت، از خانه فرار کرد. یک هفته بعد، گروهی از جوانان با هدف تجاوز دسته‌جمعی، در پارکی در تهران به او حمله کردند. خاطره برای نجات جانش، با چاقویی که در جیبش داشت، بازوی خودش را زخمی کرد. وی بعد از این‌که توسط ماموران پلیس در حالت بی‌هوش روی زمین پیدا شد، مورد درمان قرار گرفت و پس از آن به مرکز اصلاح نوجوانان بزهکار منتقل گردید.

دختران زندانی، یک ساعت در صبح و یک ساعت در عصر، حق رفتن به حیاط زندان را دارند.


‎دختران در صف غذای زندان

نازنین ۱۶ ساله است و حدود شش ماه قبل به دلیل در اختیار داشتن ۶۲۱ گرم کوکایین بازداشت شد. قاضی هنوز حکم او را صادر نکرده است.


مهشید ۱۵ ساله است و به خاطر رابطه نامشروع و حمل موادمخدر از سوی دادگاه محکوم شده است. پدر و مادر مهشید نیز به جرم داشتن و استعمال موادمخدر در زندان هستند. او هشت ماه دیگر با پایان محکومیتش آزاد خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال