‎گذشت از قصاص پس از هشت سال در تهران

پتجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴-۲۰۱۶-۰۲-۰۴-IranSOS- یک زندانی محکوم به قصاص، پس از هشت سال، با پرداخت دیه و بخشش اولیای دم، از طناب دار رهایی یافت. به گزارش هرانا به نقل از روزنامه فرهیختگان، دانشجوی فلسفه که در حالت مستی متهم به “قتل”، دوست خود بود، پس از هشت سال توانست رضایت اولیای دم را جلب کند.

این پسر دیروز از جنبه عمومی جرم محاکمه و حکم آزادی‌اش صادر شد.
‎رسیدگی به این پرونده از شامگاه بیست‌ و‌ هفتم مهر ۸۶ به دنبال درگیری خونین در یک مغازه ساندویچی در دستور کار پلیس قرار گرفت. شواهد نشان می‌داد امیرمهدی که دانشجوی فلسفه بود در ساندویچی با دوست ۲۶ ساله‌اش به نام مصطفی درگیر شد و او را با ضربه چاقو به گردنش کشت. این پسر بلافاصله بعد از جنایت به مکان نامعلومی گریخت و جنازه با هماهنگی قضایی به پزشکی قانونی فرستاده شد.
‎صاحب ساندویچی که شاهد جنایت بود به پلیس گفت: “دو دوست برای خوردن ساندویچ به مغازه‌ام آمدند. به نظرم آنها مست بودند و حال طبیعی نداشتند که شروع به شوخی با هم کردند. یک‌باره مقتول فحاشی کرد و مصطفی با چاقویی که در جیبش داشت ضربه‌ای به گردن او زد و فرار کرد.”
‎با افشای جزئیات این ماجرا، تلاش برای ردیابی پسر فراری آغاز شد اما پلیس به نتیجه مطلوب نرسید.
‎شش ماه از این حادثه گذشته بود که بامداد بیست و سوم فروردین ۸۷، امیرمهدی به مرکز پلیس عسلویه رفت و تسلیم پلیس شد.
‎این پسر گفت: “من در حال مستی دوستم را کشتم و از ترسم به عسلویه فرار کردم. اما در این مدت آرام و قرار نداشتم. احساس می‌کنم به بیماری اعصاب و روان مبتلا شده‌ام و شب‌ها مدام کابوس می‌بینم. به همین خاطر آمدم تا تسلیم قانون شوم.”
‎به این ترتیب امیر‌مهدی به پزشکی قانونی معرفی شد. وقتی کارشناسان سلامت روانی او را تایید کردند، این پسر در شعبه ۷۴ دادگاه کیفری سابق استان تهران پای میز محاکمه ایستاد و به درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شد.
‎حکم صادره در شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور تایید شده و قرار بود امیرمهدی بامداد یکم مهر ۹۴ پای چوبه دار برود که او قبل از اجرای حکم توانست با پرداخت دیه رضایت اولیای دم را جلب کند. به این ترتیب از قصاص رهایی یافت و دیروز از جنبه عمومی جرم محاکمه شد.
‎در جلسه رسیدگی به این پرونده که دیروز در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست اصغر عبداللهی و با حضور دو مستشار تشکیل شد، ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را خواند.
‎او گفت: “با توجه به رضایت اولیای دم از آنجا که جرم امیرمهدی منجر به اخلال در نظم عمومی جامعه شده است طبق ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی برایش تقاضای کیفر دارم.”
‎وقتی متهم پشت تریبون دفاع ایستاد، گفت: “من و مصطفی با هم دوست‌های صمیمی بودیم. من نمی‌خواستم او را بکشم و در حال مستی دست به قتل زدم. وقتی دیدم سر یک شوخی بچه‌گانه مصطفی فحاشی می‌کند، کنترل اعصابم را از دست دادم و چاقو کشیدم. اما هرگز فکر نمی‌کردم ضربه‌ای که به او زدم کاری باشد. من چیز زیادی از ماجرا به خاطر ندارم و فقط می‌گویم شرمنده اولیای دم هستم.”
‎او ادامه داد: “من در آن زمان دانشجو بودم و هرگز فکر نمی‌کردم در چنین شرایطی دست به این کار بزنم. حالا  نزدیک هشت سال است که در زندانم و در این مدت به اندازه کافی تنبیه شده‌ام. پدرم و مادرم با سختی توانستند مبلغ دیه را بپردازند و حالا از قضات تقاضا دارم در مجازاتم تخفیف قائل شوند.”
‎در پایان این جلسه هیات قضایی وارد شور شد و طبق ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی  و با احتساب روزهای بازداشت حکم آزادی امیرمهدی را صادر کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال