‎تریاک، شیشه و کراک؛ بیشترین مخدرهای مصرفی زنان و دختران

سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ – ایسنا – معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اعتقادات صحیح دینی یکی از مهمترین عوامل موثر در پیشگیری از گرایش به گناه و آسیب‌های اجتماعی می‌باشد. اعتیاد به مواد مخدر به عنوان آسیبی که هم معلول و هم علت بسیاری از معضلات دیگر است نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گزارش ایسنا، بابک دین‌پرست با اشاره به بیشترین مواد مخدری که زنان و دختران گرایش به استفاده از آن دارند، گفت: نوع مواد مصرفی در زنان به ترتیب تریاک، شیشه و کراک است.

وی همچنین با اشاره به مصرف هروئین در قشر زنان و دختران اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از علل مهم اعتیاد در دسترس بودن مواد می باشد و معتادان نیز مجبور به تهیه مواد مصرفی از بازار عرضه می باشند، زنان معتاد نیز از این قاعده پیروی می‌کنند بنابراین مصرف هروئین در میان زنان نیز شایع است.

‎معاون کاهش تقاضای ستاد به نقش خانواده در جلوگیری از اعتیاد زنان و دختران اشاره و تصریح کرد: به اذعان همه کارشناسان حوزه روانشناسی و جامعه شناختی، خانواده اولین و مهمترین جا برای تربیت فرزندان است و خانواده‌های سالم کمترین معضلات را در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارند. خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی است که وظیفه رشد و پرورش فرزندان را بر عهده دارد. پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهد که خانواده نقش مهمی در تعیین گروه همسالان کودکشان ایفا می‌کند.

‎دین‌پرست ادامه داد: اما کارکردهای این خانواده ایجاد رابطه ایمن، غنی و اعمال انضباط مناسب است. ایجاد رابطه ایمن شامل دلبستگی، رسیدگی و حضور والدین و رابطه گرم و صمیمانه و مدل قرار دادن آنهاست، در این بین حمایت اجتماعی عوامل بسیار مهمی است که اثر استرس‌های روانی را خنثی می‌کند و مانند سپری از انسان در مقابل استرس‌های زندگی دفاع می‌کنند، اما اعمال نظارت نیز نقش بسیار مهمی دارد، ولی این نکته را بایستی توجه داشت که اگر والدین روابط گرم و صمیمانه‌ای نداشته باشند این نظارت وجود نخواهد داشت. متاسفانه سوء مصرف مواد عمیقاً در آشفتگی خانوادگی ریشه دارد.

‎وی در خصوص اقدامات و تمهیدات ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای مقابله با اعتیاد در سال‌جاری خاطرنشان کرد: در راستای بند ۴ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و در راستای راهبرد همگون سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، توسعه خدمات پیشگیری از اعتیاد در خانواده‌ها و زنان در دستور کار ستاد قرار دارد ضمن اینکه در سال‌جاری کمیته‌ای تحت عنوان کمیته زنان و خانواده متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های عضو و مرتبط با ستاد تشکیل شده که اولین جلسه آن نیز در تاریخ ۲۱ مرداد سال‌جاری برگزار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال