‎صدور حکم اعدام برای یک کودک-مجرم در سنندج

سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵-۲۰۱۶-۰۳-۲۹-IranSOS- با صدور حکم اعدام برای یک کودک مجرم دیگر در زندان سنندج، تعداد زندانیانی که به خاطر ارتکاب جرم در زمان نوجوانی در این زندان به اعدام محکوم شده اند به پنج نفر افزایش یافت. به گزارش هرانا، یک کودک مجرم  (ک.ن.) محبوس در زندان سنندج که در زمان وقوع جرم ۱۷ سال و ۹ ماه سن داشته است به اتهام قتل به قصاص (اعدام) محکوم شد.

یکی از بستگان این زندانی به گزارشگر هرانا گفت “او متولد اردیبهشت ۱۳۷۶ است. در سال ۱۳۹۳ در یک نزاع دستجمعی فردی را که اصلا نمی شناخته به قتل رسانده. وی در زمان وقوع جرم ۱۷ سال و ۹ ماه سن داشته است.”
‎وی همچنین افزود: “ایشان وکیل تسخیری داشته و حتی برای احراز رشد عقلی نیز به پزشکی قانونی نرفته است. در مهرماه ۱۳۹۴ در اولین جلسه دادگاه به ریاست قاضی حامد سلطان بخش در شعبه یک دادگاه کیفری سنندج به قصاص محکوم شده است با اینحال این حکم اخیرا به اطلاع وی رسیده است.”
‎لازم به یادآوری است که چهار کودک-مجرم زندانی دیگر در زندان سنندج نگهداری می شوند که در سنین نوجوانی و زیر هیجده سال بازداشت و به اعدام محکوم شده اند. اتهام همه ی این زندانی ها قتل عمد عنوان شده و هویت و سن هنگام وقوع قتل و یا بازداشت متهمان پیش تر توسط هرانا به شرح زیر گزارش شده است.
‎۱. یوسف محمدی، سال تولد: ۱۳۷۴، سن زمان بازداشت: “۱۴ سال، زیر حکم اعدام در زندان سنندج”.
‎۲. هیمن اورامی نژاد، سال تولد: ۱۳۷۶، سن زمان بازداشت: “۱۷ سال و ۹ ماه، سال وقوع قتل: ۱۳۹۰، زیر حکم اعدام در زندان سنندج”.
‎۳. سیاوش محمودی، سال تولد ۱۳۷۴، سن زمان بازداشت: “۱۷ سال، زیر حکم اعدام در زندان سنندج، وی مدعی شده که برای دفاع از خودش در مقابل تجاوز مرتکب قتل شده است”.
‎۴. آمانج حسینی (اویسی)، سن زمان بازداشت: ۱۷ سال، زیر حکم اعدام در زندان سنندج
‎شایان ذکر است مرتکبین جرم زیر سن ۱۸ سال، بر اساس معاهدات حقوق بشری کودک محسوب میشوند، مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان در موارد مختلف از جمله درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و… همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده‌است.
‎این اقدام ایران با تعهدات کشور در چارچوب میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک در تضاد است. ایران در کنار کشورهای عربستان سعودی، پاکستان و سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهند. دستگاه قضایی ایران در سال های اخیر کودکان را پس از دریافت حکم اعدام در مراکز اصلاح و تربیت نگهداری و پس از رسیدن به سن ۱۸ سال اعدام می‌کند.
‎اگرچه پس از اصلاحاتی در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲، قانونگذار صدور حکم اعدام برای کسانی که در کودکی مرتکب قتل شده اند را مشروط به این کرده است که حرمت جرم ارتکابی را درک کرده باشد ولی با این وجود طی هفته های گذشته فاطمه سالبهی که به اتهام قتل در سن زیر ۱۸ سال به اعدام محکوم شده بود، پس از اعاده دادرسی با این توجیه که زمان ارتکاب قتل به حرمت ان آگاه بوده است، مجددا محکوم و حکم وی نیز اجرا شد، اجرای حکم فاطمه سالبهی مجددا نگرانی ها درباره اعدام کودکان بزهکار در ایران را افزایش داده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال