‎علی‌رغم هشدار عفو بین الملل، رشید کوهی اعدام شد

شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵-۲۰۱۶-۰۴-۰۹-IranSOS- علی رغم هشدار و درخواست عفو بین الملل نسبت به توقف حکم اعدام رشید کوهی، این زندانی متهم جرایم مواد مخدر بدون حق تجدید نظر صبح امروز در زندان لاکان رشت به دار آویخته شد.

به گزارش هرانا، رشید کوهى صبح امروز در زندان لاکان رشت در ارتباط با کشف ٨٠٠ گرم شیشه در کیف اش اعدام شد. آخرین تمناهاى هاى خانواده براى توقف حکم و کسب فرصت براى ارائه درخواست اعاده دادرسى با بى توجهى محض مسئولین رو به رو شد.
‎این متهم و خانواده اش تا دو روز قبل از روز اعدام هیچ گاه مشاوره حقوقى درست دریافت نکرده بودند و اصلا نمى دانستند که با استناد به تغییرات جدید در قانون آیین دادرسى کیفرى مى توانند درخواستى به نام اعاده دادرسى را دنبال کنند.
‎شایان ذکر است قانون آیین دادرسى کیفرى جدید (که از تیر ماه سال ١٣٩۴ لازم الاجرا شده) با حذف ماده ٣٢ قانون مبارزه با جرایم مواد مخدر به متهمین جرایم مخدر حق تجدید نظر را بازگردانده است. به موجب ماده ٣٢ متهمین جرایم مواد مخدر از حق اساسى تجدیدنظر خواهى محروم بودند و احکام اعدام صادره از دادگاه هاى انقلاب با تایید دادستان کشور یا رییس دیوان عالى کشور قطعى مى شد.
‎اما بر اساس ماده ۳۲ قانون مبارزه با مواد مخدر رشید کوهی حق اعتراض و تجدید نظر در این حکم را نداشته و تقاضای او رد شده بود.
‎سازمان عفو بین الملل روز بیستم فروردین در بیانیه ای با انتقاد شدید از روند دادرسی محکومیت رشید کوهی خواستار توقف حکم اعدام او شده بود.
‎سعید بومدوها مدیر بخش خاورمیانه و شمال افریقا سازمان عفو بین الملل در این بیانیه گفته بود: “اعدام قریب الوقوع رشید کوهی بعد از چند روز که ایران دومین کشور دارای آمار بالای اعدام در گزارش سالانه عفو بین الملل در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، بیانگر آن است که مقامات ایران تصمیم دارند روند هولناک اعدام ها در ایران را به همین منوال ادامه دهند.”
‎وی همچنین افزود: “مقامات ایران بایستی اعدام رشید کوهی را فورا متوقف کنند. استفاده از مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر، نقض اشکار حقوق بین المللی بشر است. مقامات ایران به جای قوت بخشیدن به آمار افسارگسیخته اعدام باید در راه لغو این مجازات ظالمانه و غیر انسانی گام بردارند.”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال