لاریجانی: قانون مربوط به اعدام مجرمان مواد مخدر هنوز تغییر نکرده است

یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵-۲۰۱۶-۰۷-۳۱-IranSOS- محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با انتقاد از آنچه اورفتار غرب در رابطه با مجازات اعدام در جرائم مواد مخدرعنوان کرد، گفت که “نگاه غربیها بیاساس است، میگویند اعدام بد است، مانند موضوع همجنسگرایی که تا ۲۵ سال پیش جرم بود ولی اکنون میگویند خوب است و ما معتقدیم برای جرایم سنگین و جدی  باید مجازات اعدام وجود داشته باشد”.

 

به گزارش هرانا به نقل از ایسنا، محمدجواد لاریجانی در نشست خبری روز یکشنبه خود با اهالی رسانه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به بحث حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر، آیا ایران برای سایر محکومان  در تغییر اجرای این مجازات شیوهای را اعمال خواهد کرد؟ گفت: “قانون مربوط به این موضوع هنوز تغییر نکرده است و باید قانون ارزیابی شود. نبرد ما با مسئله مواد مخدر و جرائم آن بیامان است و ما نمیخواهیم  ساده بگیریم ولی باید بهترین راهها را اعمال کنیم”.

وی افزود: “موضوعی که رییس قوه هم مطرح کردند لزوم بازنگری در  رابطه با قانون و کارامدی آن بود. ما با کشور افغانستان هم مرزیم و  در افغانستان بعد از حضور ناتو،  کشت مواد مخدر ۴۰ برابر شده استمیلیوندلاری در رابطه با مبارزه با مواد مخدر هزینه میشود. نیمی از تولیدات افغانستان به سایر کشورها سرریز میشود و این درحالی است که ما شهیدان بسیاری در این رابطه دادهایم”.

وی با انتقاد از رفتار غرب در رابطه با مجازات اعدام در جرائم مواد مخدر گفت: “نگاه غربیها بیاساس است؛ میگویند اعدام بد است، مانند موضوع همجنسگرایی که تا ۲۵ سال پیش جرم بود ولی اکنون میگویند خوب است و ما معتقدیم برای جرایم سنگین و جدی  باید مجازات اعدام وجود داشته باشد”.

لاریجانی افزود: “ما در امر قصاص هم معتقدیم حیاتی برای بشر در آن وجود دارد و به نوعی التیام اجتماعی است. نزدیک به ۵۰درصد از موارد قصاص منجر به رضایت میشود که یک فرآیند اجتماعی سالم است و قصاص حق مردم و شهروندان است نه حق حکومت”.

وی در واکنش به منفی بودن مجازات شلاق از سوی غربیها گفت: غربیها می گویند مجازات شلاق را محدود کنید ولی خودشان تصویب کردند که روش های غیر متعارف برای اقرار مجاز است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال