تایید دست کم ۲۰ اعدام؛ گزارش تکمیلی از اعدام زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج

 

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵-۲۰۱۶-۰۸-۰۳-IranSOS- عدم اطلاع رسانی شفاف نهادهای قضاییامنیتی در مورد اجرای احکام اعدام زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که روز دوشنبه به سلولهای انفرادی این زندان منتقل شده بودند باعث سردرگمی و گمانه زنی های بسیار درباره سرنوشت این افراد شد، در تازه ترین اظهار نظر دادستان کل کشور تعداد اعدام شدگان را ۲۰ تن عنوان کرده است. اعدام پرتعداد این زندانیان در نوع خود کم سابقه است.

به گزارش  هرانا، در پی انتقال غیرمنتظره ۳۶ زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام به سلولهای انفرادی زندان رجایی شهر کرج در روز دوشنبه، خانواده های دست کم ۲۱ تن از آنان برای آخرین ملاقات به زندان فراخوانده شدند با اینحال هیچ خانواده ای به دلیل دوری و مسافت زیاد و همینطور شتابزدگی غیرمعمول در اجرای احکام این زندانیان موفق به دیدار با بستگان در آستانه اعدام خود نشد.

به تعدادی از خانواده هایی که در راه ملاقات با فرزندان خود بودند اطلاع داده شد کهاعدامانجامشده و به جای زندان باید به پزشکی قانونی کهریزک برای شناسایی اجساد مراجعه کنند.

تعداد انگشت شماری از خانواده های عمدتا ساکن غرب کشور که توانسته بودند راهی این سفر غیرمنتظره شوند به پزشکی قانونی کهریزک مراجعه کردند و از این بین نیز تنها سه تن از اعضای سه خانواده به هدف شناسایی، اجازه دیدن اجساد کفن پیچ شده فرزندان خود را پیدا کردند.

دادستانی استان کردستان و همینطور وزارت اطلاعات طی روز گذشته و امروز با صدور اطلاعیه ای از برخورد با گروه اسلامگرایتوحید و جهاد”  و اعدام زندانیان وابسته به آنان خبر داد، هر چند بیانیه وزارت اطلاعات از برخورد با بیش از یکصد تن از هواداران و اعضای این گروه تندرو خبر می دهد با اینحال درهیچ یک از اعلام رسمی مواضع اشاره ای به تعداد اعدام شدگان و هویت آنان نشده است.

از سوی دیگر از روز دوشنبه، تلفن های اصلی زندان قطع یا تعمدا مختل شده است، ارتباطات و تردد زندانیان حتی به بهداری یا هواخوری زندان محدود شده است، ملاقاتی صورت نگرفته و دستگاههای پارازیت انداز به هدف قطع امکان آنتن دهی موبایل های زندانیان فعال شده است.

در چنین شرایطی که تعداد زیادی از خانواده ها در سردرگمی به سر می برند، نهادهای قضایی و امنیتی حاضر به اطلاع رسانی نیستند و از درز و انتشار اخبار با قطع یا کنترل ارتباطات زندان جلوگیری می کنند، در چنین شرایطی امکان ارایه تعداد دقیق و هویت اعدام شدگان وجود ندارد.

با اینجال منابع غیر رسمی تعداد اعدام شدگان را با اضافه کردن سه نام جدیدحکمت عراقی، حمزه عراقی و علی عراقیتا ۲۵ نفر نیز تخمین میزنند با اینحال دادستان کل کشور طی اظهار نظری که امروز بعنوان شفاف ترین اطلاع رسانی یک مقام مسئول داشت تعداد زندانیان اعدام شده را ۲۰ نفر عنوان کرد.

ﮐﺎﻭه ﻭﯾﺴﯽ، ﺑﻬﺮﻭﺯ ﺷﺎﻧﻈﺮﯼ، ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ، ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﮐﺎﻭه ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﺁﺭﺵ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻭﺭﯾﺎ ﻗﺎﺩﺭﯼ ﻓﺮﺩ، ﮐﯿﻮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﻓﺮﺩ، ﺑﺮﺯﺍﻥ ﻧﺼﺮﺍﻟﻠﻪ ﺯﺍﺩﻩ، ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ، ﭘﻮﺭﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ، ﺍﺣﻤﺪ ﻧﺼﯿﺮﯼ، ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻧﻌﻤﺘﯽ، ﻓﺮﺯﺍﺩ ﻫﻨﺮﺟﻮ، ﺳﯿﺪ ﺷﺎﻫﻮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﯾﺎﻭﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﺑﻬﻤﻦ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ، ﻓﺮﺷﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮﯼ، ﻣﺤﻤﺪﮐﯿﻮﺍﻥ ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ، ﻋﻠﯽ ﻣﺠﺎﻫﺪﯼ، ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻋﻤﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩﯼ، عبدالرحمان سنگانی و سید جمال سید موسوی، ۲۹ نفر از زندانیان اهل سنت محبوس در زندان رجاییشهر هستند که احکام اعدام آنها قطعی شده بود.

همچنین حکم اعدام هفت تن دیگر محبوس در این زندان، قاسم آبسته، داود عبداللهی، کامران شیخه، خسرو بشارت، ایوب کریمی، انور خضری و فرهاد سلیمی در دیوانعالی کشور در دست بررسی است و هنوز تایید نشده است. مسلما بلحاظ قانونی امکان اجرای احکام کسانی که محکومیت و مجازات آنها قطعی نشده وجود ندارد.

گفته میشود برزان نصرالله زاده، تیمور نادرزاده و فرشید ناصری اکنون در بند سپاه به سر میبرند و امروز اجازه پیدا کردند در تماس تلفنی خیلی کوتاه با خانواده ها خبر سلامتی و زنده بودن خود در عین حضور در سلولهای انفرادی بند سپاه پاسداران را به آنان بدهد.

همچنین نیروهای وزارت اطلاعات طی تماس با خانواده های تنی از اعدام شدگان از جمله امید محمودی، محمد غریبی، احمد نصیری، کیوان مومنی فرد و وریا قادری به آنان گفته اند امروز ساعت ۴ بعدازظهر برای مشاهده اجساد عزیزان خود مقابل پزشکی قانونی کهریزک تهران حضور به هم رسانند.

لازم به ذکر است کاوهشریفی یکی از این زندانیان اعدام شده در حالی که بخاطر سکته قلبی در بیمارستان خارج از زندان بستری بود از آن مرکز درمانی به قرنطینه زندان و سپس سلولهای انفرادی منتقل شده بود.

یورش بی سابقه و انتقال غیرمعمول زندانیان جهت اجرای حکم اعدام، درست چند روز پس از پخش فیلم اعترافات تنی از آنان تحت عنواندر عمق تاریکیصورت گرفته است.

فیلم مورد اشاره ماه گذشته باحضورعواملصداوسیمادربنداینزندانیان تهیه شده بود.

نهادهای قضایی عمده این افراد را به عضویت در گروه اسلامگرایتوحید و جهادمتهم می کنند و مدعی هستند این افراد و گروه مذکور در عملیات های بمب گذاری، ترور، سرقت دست داشته اند، ادعایی که بصورت مشخص بسیاری از این زندانیان آن را رد کردند و محکومیت ها را به دلیل باورهای مذهبی خود خوانند.

در میان زندانیان اعدام شده، شهراماحمدی نیز وجود دارد، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش ماه مارچ خود از او بعنوان مبلغ مذهبی یاد کرده بود و محکومیت او به اعدام را نمونه ای از نبود آزادی های مذهبی در ایران خوانده بود.

لازم به یادآوری است زندانیان ساکن اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجایی شهر که عمدتا زندانیان سنی مذهب با احکام حبس هستند در پی اعدام تعداد پرشماری از زندانیان سنی مذهب این زندان با هدف اعتراض و همینطور همدردی با خانواده های داغدار از روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده اند. جو زندان تحت تاثیر اعدام های صورت گرفته همچنان متشنج گزارش میشود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال