پاسخ های آزار دهنده مسئولین و سردرگمی خانواده های زندانیان سنی مذهب اعدام شده

 

 

 

شنبه ۰۶ شهریور ۱۳۹۵-۲۰۱۶-۰۸-۲۹-IranSOS- پس از اعدام گروهی دستکم ۲۰ زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج در تاریخ یازدهم مردادماه با اینکه تعدادی از خانواده‌های آنان «شاهد اجساد زندانیان خود» بودند، چند روزی است که این خانواده ها در سردرگمی و بازی آزار دهنده ای گرفتار شده اند. مسئولین بهشت زهرا در پاسخ به درخواست خانواده ها برای انجام امور خدماتی برای قبور گفته اند «این قبرها خالی است» و در مراجعه و پیگیری این خانواده ها از زندان رجایی شهر کرج، مسئول مربوطه گفته است «این افراد فقط از اینجا منتقل شدند، نمردند که دنبال قبرشان می گردید».

به گزارش هرانا، خانواده های زندانیان سنی مذهب اعدام شده در زندان رجایی شهر کرج درپی پیگیری انجام امور قبرها چند روزی در سردرگمی پاسخ های آزار دهنده مسئولین قرار گرفته اند.

یک منبع نزدیک به تعدادی از خانواده‌ها با اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “خانواده‌های این زندانیان اعدام شده برای پیگیری کارهای قبور به مسئولین بهشت زهرا مراجعه کرده‌ و شماره قبرها را داده‌اند اما به آن‌ها گفته شده این قبرها خالی هستند. کارمندان بهشت زهرا خیلی دلسوزانه کمک کرده بودند تا مساله حل شود چون این خانواده‌ها شاهد دفن زندانیان اعدام شده‌شان در این قبرها بوده‌اند. نهایتا به معاونت بهشت زهرا می‌روند و این مقام مسئول با چند تلفن به آن‌ها می‌گوید به وزارت اطلاعات یا زندان رجایی‌شهر مراجعه کنید.”

این منبع مطلع ادامه داد: “خانواده‌ها روزبعد به زندان مراجعه کرده و مسئولی که آن‌ها را پذیرفته گفته است «این افراد فقط از اینجا منتقل شدند، نمردند که دنبال قبرشان می گردید». دقیقا همین جمله را گفته است. اسامی کلیه اعدامی‌ها انکار شده است. به این شکل درحال آزار دادن خانواده‌های این زندانیان اعدام شده هستند.”

اگرچه مقامات قضایی تعداد اعدام‌شدگان سنی‌مذهب زندان رجایی‌شهر را بدون ذکرنام ۲۰ نفر اعلام کردند، اما تلاش گزارشگران هرانا برای یافتن اسامی زندانیان سنی‌مذهب اعدام شده از طریق خانواده‌هایشان به تعداد بیشتری اسامی منتهی شده است که این مهم در گزارشات تکمیلی اطلاع رسانی خواهد شد.

لازم به یادآوری است، درپی حمله روز یازدهم مردادماه گارد ویژه سیاهپوش زندان دستکم تعداد ۳۶ زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام که در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شدند با دستبند-پابند و چشم بند و تحت تدابیر شدید امنیتی به سلول انفرادی منتقل شدند. حکم تعداد پرشمار اما نامشخصی از این زندانیان در روز بعد بدون انجام آخرین ملاقات با خانواده  اجرا شد.

هرانا در گزارشی ویدیوی دفاعیات چهار تن از این زندانیان پیش از اعدام در رابطه با اتهامات‌شان را منتشر کرده بود.

شایان ذکر است، خطر مرگ دست کم ۱۱ زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر را هم‌چنان تهدید می کند. از میان محکومان به اعدام پرونده “گروه توحید و جهاد” فقط دو زندانی از جمله یک “کودک-مجرم” از اعدام های گروهی اخیر در این زندان جان به در برده اند، آنان در کنار ۵۰ زندانی سنی مذهب این زندان که ۹ تن از آنان نیز به اعدام محکوم هستند با توجه به اعدام بی سابقه و غیرمنتظره گروهی اخیر، روزهای خود را در بیم و هراس از مرگی مشابه سپری می کنند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه ای با تاکید بر «ادامه تفکر خالقان تابستان ۶۷» نسبت به اعدام دسته جمعی حداقل ۲۰ زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج واکنش نشان داد. این سازمان با محکوم کردن اعدام های صورت گرفته، قربانیان را محروم از یک دادرسی عادلانه دانست و پیامدهای اعدام این زندانیان را برای ثبات و امنیت جامعه مضر خواند. هم‌چنین ۲۴۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه ای اعدام دسته جمعی این زندانیان را محکوم کردند.

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال