گزارشی از آخرین وضعیت عبدالفتاح سلطانی، وکیل دربند

سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵-۲۰۱۷-۰۳-۰۷-IranSOS همسر عبدالفتاح سلطانی امروز پس از دیدار هفتگی با او درباره­‌ی وضعیت حقوقی و جسمی همسرش توضیح داد. آقای سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر که از سال ۹۰ در زندان اوین به سر می‌برد، به بیماری های مختلف از جمله «بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون» مبتلا شده است. درحال حاضر با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده و علیرغم گذشت چندین سال، هنوز به درخواست اعاده دادرسی او توجهی نشده است. این زندانی در این مدت تنها دو بار از «مرخصی استحقاقی» بهره برده.

 

به گزارش هرانا به نقل از انصاف نیوز، «معصومه دهقان» گفت: “در اوایل دستگیری، وکلا پیگیر پرونده ی همسرم بودند. در سال ۹۲ برای اعمال ماده ۱۸ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب وکلای ایشان به دادگاه درخواست دادند. چهار قاضی برای حکم عبدالفتاح سلطانی نوشتند که به اعتبار امر مختومه، باطل و خلاف بین شرع است اما از شهریور ۹۳ تا الآن، هیچ‌کس پاسخی نه برای تأیید یا رد این مورد نداده است. بارها وکلای ایشان در دیوان عالی کشور خواستار اعاده‌ی دادرسی شدند ولی هیچ پاسخی داده نشده است و پرونده را نخواسته، در دیوان رد کرده‌اند”.

دهقان ادامه داد: “علاوه بر آن، طبق ماده‌ی ۵۸ قانون مجازات اسلامی اگر هر زندانی یک‌سوم حکمش را بگذراند، آزادی مشروط شامل وی می‌شود. بازهم وکلا و خودم توجه به این ماده را درخواست کرده‌ایم، اما ترتیب اثری داده نشده است. همچنین به نهادهای دیگری از جمله مجلس، وزارت خانه‌های گوناگون ازجمله وزارت اطلاعات و وزارت دادگستری مراجع کردیم ولی هیچ پاسخی نگرفتیم”.

وی همچنین گفت: “هر زندانی ماهی چند روز حق مرخصی دارد اما مرخصی‌های استحقاقی همسرم اعمال نشده است. فقط در این ۶ سال، دو بار به ایشان مرخصی دادند؛ یک‌بار پارسال دی‌ماه و یک بارهم برای فوت مادرشان، مثل هر زندانی دیگری که اجازه ی شرکت در تشییع‌جنازه‌ی بستگان درجه‌یک را دارد”.

خانم دهقان در پاسخ به چگونگی وضعیت جسمانی عبدالفتاح سلطانی در حال حاضر، گفت: “آقای سلطانی در طی این بازداشت‌ها، مشکل گوارشی پیدا کرده است. به خاطر فشارهای عصبی دچار کولیت عصبی شدند که الآن شکل حاد پیدا کرده است. به گفته‌ی پزشک، معده‌ی او ورم و التهاب دارد و یک بخش از آن خونریزی کرده بود. با بررسی آندوسکوپی، دکترشان تا زمانی که فشارهای عصبی داشته باشد این مشکلات از بین نمی‌رود. علاوه بر این، کم‌خونی شدید پیدا کرده­اند که من فکر می­کنم به خاطر سوء تغذیه باشد. همچنین دیسک گردن، دیسک کمر، زانودرد و نوسان فشارخون که متاسفانه خانواده را خیلی نگران کرده است”.

وی که امروز – دوشنبه – با همسرش ملاقات داشته است، گفت: “ماهی یک‌بار ملاقات حضوری و هر هفته، دوشنبه ملاقات تلفنی و کابینی داریم”.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال