برگزاری شش تجمع کارگری و صنفی در کشور

سه شنبه ۲۳ خرداد۱۳۹۶-۲۰۱۷-۰۶-۱۳-IranSOS طی روزهای گذشته کارگران کارخانه ملی صنعتی فولاد ایران، گروهی از کارگران پیمانی شهرداری شهر نی ریز، گروهی از کارگران شاغل در کارخانه «گسترش توسعه صنعت آذربایجان»، کشاورزان غرب اصفهان، کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو و دستیاران و متخصصان پاتولوژی کشور در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، کارگران کارخانه ملی صنعتی فولاد ایران در ادامه اعتراضات صنفی روز های گذشته خود، مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

کارگران معترض گروه ملی صنعتی فولاد ایران که تعدادشان نزدیک به۱۵۰نفر برآورد می‌شود در ادامه اعتراضات صنفی خود در هفته گذشته ، صبح روز (۲۱ خراد ماه) با تجمع مقابل ساختمان استانداری خوزستان بار دیگر خواسته‌های صنفی خود را مطرح کردند.

کارگران معترض گروه ملی صنعتی فولاد ایران که محل کار آنها در شهر اهواز واقع شده ، مدعی‌اند علاوه بر دو ماه معوقات مزدی، از سال ۹۰ تاکنون بابت حق سنوات نیز بستان کار هستند.

آنها می‌گویند که بی توجه‌ای به پرداخت مطالبات آنها، باعث شده است تا از لحاظ معیشتی دچار مشکلات زیادی شوند و در این مدت هیچ کدام از مقامات مسئول به وعده‌های خود در مورد آنها رسیدگی نکرده‌اند.

طبق اظهرات آنان شرکت ملی فولاد ایران با ۴ هزار کارگر یکی از شرکتهای احداث شده توسط گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا در استان خوزستان است که پس از ماجرای اختلاس ۳ هزار میلیاردی و مصادره شرکت‌های متهم اصلی پرونده دچار مشکل شده و با نظارت قوه قضائیه اداره می‌شود.

کارگران این کارخانه مدعی اند  آنچه باعث تاخیر در تامین منابع مالی کارخانه شده است طولانی شدن روند پرداخت و دریافت اعتبارات مالی کارخانه از قوه قضائیه است.

تجمع کارگران شهرداری نی ریز مقابل ساختمان شهرداری

به گزارش ایلنا، گروهی از کارگران پیمانی شهرداری شهر نی ریز، در اعتراض به چند ماه معوقات مزدی خود ،مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرد‌ند.

این کارگران که در شهرداری شهر نی ریز از توابع شهرستان نی ریز در استان فارس  مشغول کارند. روز (۲۰ خرداد ماه) در اعتراض به معوقات مزدی خود در مقابل ساختمان شهرداری  این شهر تجمع کرد‌ند.

همچنین به نقل از کارگران خدماتی شهرداری نی ریز که حدود دوماه مطالبات مزدی طلب دارند گفته می‌شود بی‌توجه‌ای به پرداخت مطالبات آن‌ها، باعث شده است تا از لحاظ معیشتی دچار مشکلات زیادی شوند.

طبق اظهارات آنان، جدا از اعتراض روز گذشته، آنها تجمعات متعددی را در مقابل ساختمان شهرداری ودفتر امام جمعه این شهر بر گزار کرده اند که تا کنون افاقه نکرده است.

تجمع کارگران توسعه صنعت آذربایجان برای معوقات مزدی

به گزارش ایلنا، گروهی از کارگران شاغل در کارخانه «گسترش توسعه صنعت آذربایجان» در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه تجمع کردند.

کارگران این واحد تولیدی در تماسی با اعلام این خبر گفتند؛ گروهی از کارگران شاغل در «شرکت گسترش توسعه صنعت آذربایجان» صبح روز (۲۱ خرداد ماه ) در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه تجمع کردند.

آنها می‌گویند دلیل اعتراض امروز حدود ۴۰ نفر از کارگران شاغل در این واحد تولیدی، تاخیر در پرداخت مزدی آنها در یکسال ونیم گذشته بوده است.

همچنین گفته می‌شود که در پرداخت حق بیمه کارگران یاد شده نیز مشکلاتی به وجود آمده است به طوری که حجم مطالبات بیمه ای  باعث شده تا تامین اجتماعی از  تمدید اعتبار دفترچه ای درمانی کارگران (از فروردین ماه سال جاری) خوداری کند.

برپایه این اطلاعات ظاهرا کارگران این مجتمع صنعتی دلیل به تعویق افتادن مطالبات مزدی خود را تامین نشدن منابع مالی کارخانه از سوی کارفرما بخش خصوصی عنوان می‌کنند.

به گفته کارگران معترض، شرکت گسترش توسعه صنعت آذربایجان که در زمینه تولید کمباین های کشاورزی، ساندویچ های پانل و انواع کانکس فعالیت دارد پیش از سال ۹۰ حدود ۵۰۰ کارگر شاغل داشت که این رقم به مرور با افزایش مشکلات مالی کارخانه تا هم اکنون به حدود ۴۴ نفر کاهش یافته است.

طبق اظهارات یکی از کارگران معترض ،در حال حاضر۴۴نفر در این واحد کار می کنند که از یکسال ونیم پیش به به بهانه مشکلات مالی دستمزد دریافت نکرده اند ودر این بین کارفرما مبالغی را به صورت الحساب به  کارگران داده است.

وی با بیان اینکه  کارفرما جدا از بدهی های مالی خود به کارگران به سایر نهاد های دولتی وخصوصی نیز بدهکارا است در ادامه افزود: “هر ماه بخشی از اموال کارخانه از سوی طلبکاران مصادره می شود. در عین حال روز (یکشنبه ۲۱ خرداد ماه) بخش دیگری از اموال این کارخانه از سوی یکی از طلبکاران بخش خصوصی توقیف و به بیرون از کارخانه انتقال یافت که  این مسئله با تشدید اعتراض کارگران روبرو بود”.

به گفته وی با وجود آنکه هر یک از کارگران این کارخانه به صورت میانگین ۲۰ تا ۸۰ میلیون تومان از کارفرما طلبکاراند اما برای تامین حداقلهای معیشتی خود با مشکل جدی مواجه اند ودر این زمینه هیچ مسئولی پیگیر مشکلات مالی ما نبوده است.

تجمع کشاورزان، مقابل شرکت آب منطقه ای اصفهان

به گزارش صداو سیما، کشاورزان غرب اصفهان با هدف مطالبه حق آبه خود، مقابل شرکت آب منطقه ای اصفهان تجمع کردند.

این افراد که سهم ۲۴۰ میلیون متر مکعبی خود از آب زاینده رود را مطالبه می کنند می گویند: “سهم آب کشاورزان شرق اصفهان داده شده اما مسوولان به وعده های خود برای دادن سهم کشاورزان غرب استان عمل نکردند”.

کشاورزان از آب منطقه ای خواسته اند، حق آبه دائمی با محاسبات دقیق و شفاف داشته باشند.

اعتراض کسبه ساختمان پلاسکو و توضیح بنیاد مستضعفان

به گزارش ایسنا، طی دو روز گذشته کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان و دادستانی تجمعات اعتراضی کردند تا به گفته خودشان “تکلیف‌شان هر چه سریع‌تر مشخص شود و بدانند چه وقت و چگونه واحدهای تجاری خود را در ساختمان بازسازی شده پلاسکو تحویل می‌گیرند”. اما رئیس بنیاد مستضعفان گفت: “مرجعی که می‌تواند سرقفلی‌هایی ساختمان پلاسکو و صاحبان آن را به بنیاد معرفی کند، مرجع قضایی است”.

روز گذشته برخی از کسبه ساختمان پلاسکو که واحدهای آنها در قسمت تخریب نشده این ساختمان تجاری قدیمی قرار دارد، نسبت به مسئولان بنیاد مستضعفان اعتراض کردند و خواهان استرداد این واحدها و ادامه کار در آنجا شدند که البته آسیب دیدگان ساختمان پلاسکو که مغازه‌شان با آن حادثه تلخ فرو ریخت در این تجمع حضور نداشتند و امروز در مقابل ساختمان دادستانی اعتراض خود را اعلام کردند.

البته به گفته یکی از نمایندگان کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو، علت تجمع آنها اظهارات ضد و نقیض معاون بنیاد مستضعفان و تاخیر در بازسازی ساختمان پلاسکو بر خلاف وعده‌های رئیس بنیاد مستضعفان است.

نماینده کسبه آسیب‌دیده پلاسکو در این باره گفت که رئیس بنیاد مستضعفان در همان زمان که کسبه ساختمان پلاسکو منتظر تعیین تکلیف خودشان بودند اعلام کرد” ۳۰ خردادماه عملیات بازسازی ساختمان پلاسکو آغاز می‌شود” اما هم‌اکنون پایان شهریور را به ما اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر معاون بنیاد مستضعفان در این زمینه خطاب به کسبه ساختمان پلاسکو اعلام کرده که “تکلیف سرقفلی کسبه ساختمان پلاسکو در مراجع قضایی مشخص می‌شود”، در حالی که این آسیب دیدگان همگی به بنیاد مستضعفان اعتماد کرده‌اند، چراکه پیش از این از سوی رییس بنیاد مستضعفان اعلام شده بود “شرف بنیاد و مسئولان آن در گرو بازسازی ساختمان پلاسکو است” اما این اظهارات با صحبت‌های اخیر معاون بنیاد مستضعفان تناقض دارد.

این انتقادات کسبه ساختمان پلاسکو در حالی مطرح شد که محمد سعیدی‌کیا – رئیس بنیاد مستضعفان – در این باره گفت: “اظهارات اخیر معاون بنیاد تناقضی با آنچه در گذشته مطرح شده بود ندارد و کسبه ساختمان پلاسکو هم نباید نگران این مسائل باشند، چرا که بالاخره یک نهاد و دستگاه باید حق مالکیت و سرقفلی صاحبان این واحدهای تجاری را مشخص کند که پس از بازسازی ساختمان پلاسکو و به محض تایید از سوی دستگاه قضایی، واحدهای مذکور به صاحبان سرقفلی واگذار می‌شود”.

حال باید دید که تجمعات اعتراضی دیروز و امروز که هر یک بخشی از کسبه ساختمان پلاسکو را شامل می‌شد، نشان‌دهنده اختلاف بین پلاسکونشینان است یا اینکه همه این کسبه دنبال یک نتیجه و آن هم تعیین تکلیف سرنوشت پلاسکو به عنوان سهامداران آن هستند.

به گزارش ایسنا، ساختمان ۵۰ ساله پلاسکو که ۳۰ دی ماه پارسال طی چند ساعت آتش گرفت و فروریخت، در چند روز خاموش شد و در چند ماه اسکان حدود ۶۰۰ کسبه آسیب دیده در مجتمع نور به طول انجامید. در جریان این حادثه تلخ مالک اصلی این ساختمان وعده داد که پس از دریافت مجوز و پروانه ساخت دو ساله این ساختمان تجاری را خواهد ساخت اما به نظر می‌رسد مشخص نیست بازسازی آن از نظر چگونگی و بازه زمانی آن چند سال زمان می‌برد، چرا که هنوز نه تنها پروانه ساخت آن صادر نشده بلکه نتایج مذاکرات اولیه برای بازسازی این ساختمان تجاری قدیمی از نظر تعداد طبقات هم مشخص نیست.

تجمع اعتراضی دستیاران و متخصصان پاتولوژی کشور

به گزارش آنا، پس از استعفای دسته جمعی هیات بورد پاتولوژی و اعتراض مدیران گروه‌های پزشکی و انصراف کتبی دستیاران پاتولوژی، این بار دستیاران پاتولوژی مقابل معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌ها تجمع کردند.

تجمع آن‌ها در اعتراض به تصویب آیین‌نامه اخیر وزارت بهداشت که به افراد غیر پزشک و فارغ‌التحصیلان تک‌رشته‌ای علوم پایه اجازه می‌دهد با یک دوره کوتاه مسئولیت همه بخش‌های آزمایشگاه جنرال پزشکی را به عهده بگیرند عنوان شده است.

یکی از دستیاران حاضر در تجمع گفت: «علی‌رغم مخالفت اکثریت انجمن‌های علمی پزشکی و مخالفت نظام پزشکی و همچنین نامه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر توقف این دوره و استعفای همه اعضای هیات بورد پاتولوژی در اعتراض به این کار غیر کارشناسی، گروهی در وزارتخانه به دلایل شخصی همچنان بر اجرای سریع آن بدون طی مراحل کارشناسی اصرار می‌ورزند.»

او افزود: «حتی طبق قانون ۱۳۶۷ هم تنها پی اچ دی‌های علوم بالینی اجازه شرکت در این دوره را دارند درحالی‌که با آیین نامه فعلی پی اچ دی‌های علوم پایه که بالینی نیستند و برای پژوهش و آموزش تربیت شده‌اند می‌توانند وارد این دوره غیر علمی و غیر قانونی میانبر شوند.»

به گفته او، این امر علاوه بر ایجاد راه‌های موازی و میانبر برای تخصص کلینیکال پاتولوزی یا طب آزمایشگاه به ورود افراد بی‌صلاحیت به حیطه تشخیص به افت کیفیت خدمات آزمایشگاهی می‌انجامد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال