مخالفت چندباره ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ حذف کامل اعدام مجرمان موادمخدر امکان پذیر نیست

دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۳۹۶-۲۰۱۷-۰۷-۱۰-IranSOS- سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای چندمین بار از مخالفت این نهاد با حذف کامل مجازات اعدام برای مجرمان جرایم مواد مخدر خبر داد. طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مدتی است در کشمکش نهادهای مختلف در انتظار تصویب نهایی در مجلس است. تصویب این طرح به نجات هزاران نفر از محکومان مواد مخدر از اعدام و جایگزینی حبس به جای اعدام منتهی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، افشار گفت: “ایران یک کشور ترانزیت است که کمتر چرخش مالی مستقیم ناشی از قاچاق مواد در آن وجود دارد و به طور عمده قاچاقچیان بین‌المللی، مواد مخدر را از افغانستان خریداری و از مسیر ایران به اروپا منتقل می‌کنند”.

افشار همچنین درباره مصوبه حذف کامل اعدام مجرمان جرایم مواد مخدر گفت: “حذف کامل مجازات اعدام در جمهوری اسلامی امکان پذیر نیست”.

پرویز افشار گفت: “حذف مجازات اعدام ایده‌ای بود که توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شد و در کمیسیون اجتماعی مجلس، مرکز پژوهش‌های مرکز شورای اسلامی و همچنین در کمیته حقوقی قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کاشف به عمل آمد که مراد از این طرح، حذف کامل مجازات اعدام نیست”.

در منطقه بحران زده تولید مواد مخدر هستیم

وی با بیان اینکه کشورمان در وضعیت ویژه‌ای قرار دارد، گفت: ایران در منطقه بحران زده جنوب غرب آسیا واقع شده است؛ این در حالی است که در کنار کشورهایی قرار گرفته‌ایم که دائما در آنها درگیری، شرارت و کاشت و تولید مواد مخدر وجود دارد. به طوری که افغانستان از طرف شرق و از طرف دیگر حضور گروه‌های شبه نظامی در عراق و سوریه در غرب،  ایران را احاطه کرده است. هر چند در طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس، میزان مواد حمل شده از سوی قاچاقچیان برای اعمال مجازات اعدام کاملا حذف شده ولی ما اعتقادی به حذف کامل میزان مواد حمل شده برای تعیین مجازات اعدام نداریم زیرا کسی که در میزان بسیار بالا اقدام به حمل مواد مخدر می‌کند، باید با وی برخورد جدی شود”.

افشار ادامه داد: “به هیچ عنوان نمی توان نسخه واحدی بپیچیم و بگوییم مجازات اعدام در کشور حذف شود؛ زیرا ایران با برخی از کشورهای غربی که موضوع ترانزیت و مواد مخدر در آنها بسیار کم است، قابل مقایسه نیست”.

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال